Anmeldelse av The White Lotus, amerikansk tv-serie fra 2021

Komedie, Drama

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Komedie - Les flere.

Særdeles medrivende spaopphold til besvær.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 27.08.2021]

En gruppe gjester ankommer det eksklusive spa- og velværehotellet The White Lotus på Hawaii. Den påfølgende uken følger vi disse og de ansatte i det som skal bli en noe særegen og omveltende uke!

Serieskaper Mike Whites karriere strekker seg helt tilbake til 90-tallet hvor han skrev for ungdomsserien Dawson’s Creek, via den kritikerhyllede serien Enlightened, og til årets The White Lotus. Igjen har han skapt en særdeles egen miniserie som holder et fabelaktig høyt nivå!

Det hele starter når en liten gruppe gjester ankommer en øy med båt hvor de skal ha én ukes luksusopphold på The White Lotus. På brygga står et stresset, men alltid smilende knippe ansatte for å ta dem hyggelig imot.

På brygga setter familien Mossbacher sine føtter - en mor, far, fjortisgutt- og jente, samt sistnevntes venninnene. De er rike og aldri så lite bortskjemte og har sine egne indre problemer og mekanisk rusk som litt etter litt skal åpenbare seg. Med på båten er også det nygifte paret Shane og Rachel, hvis bryllupsidyll snart skal slå sprekker. Sist kommer den manisk depressive middelaldrende alkoholikeren Tanya, som har tatt en selvpålagt ferie på Hawaii for å spre asken etter sin tyranniske mor i havet.

Sistnevnte spilles helt fabelaktig av komikertalentet Jennifer Coolidge, en skuespiller som her minner oss på hvor vanvittig godt og smart castet skuespillerne er i denne serien! Hennes Tanya er ikke bare symbolsk for seriens tittel, men hun er nok også en som mange kan kjenne seg igjen i på flere måter, noe som også kan sies om nærmest alle karakterene i denne serien.

De er på én og samme gang både stiliserte, men også etter hvert langt rikere og flersidig enn først antatt. De vokser med andre ord stort på oss - et klassisk kvalitetstrekk.

Fascinerende nok føles likevel ikke The White Louts verken gjenkjennelig, klisjéfylt eller som noe vi har sett mange ganger før, snarere tvert imot. Mike White har skrevet et så smart manus, laget så sterke enkeltkarakterer og kjører en knallsterk pen og egen stil, at resultatet blir fullstendig oppslukende. Bare hør på musikkbruken - en form flaskespilling, med tilhørende lavmælt koring og sang, en særegen stil som akkompagnerer mye av denne seriens unike stil.

Tematisk, og altså delvis karaktermessig, er det mye man kan kjenne seg igjen i, men hvor utviklingen og den narrative fremgangen overrasker oss, gang på gang. Her unngår White klisjéene og forventningene våre på en glimrende måte. Vi vet med andre ord verken hva som skal skje underveis her, eller hvem som gjør hva. Disse genrebrytningene leker med hva vi som seere er vandt med.

Her blir det ikke nødvendigvis noe happy ending for dem man ønsker det skal gå bra med. Samtidig kan det likevel nettopp bli dét, kanskje bare ikke for den eller dem man forventer. Summen blir en serie som man lett blir helt oppslukt i, fordi karakterene suger oss inn i dette spahotellet med stor kraft.

Her er også iblandet en skrudd og deilig særegen form for lavmælt humor som varmer langt inn i hjerterota. De satiriske sidene ved karakterene, vår tid og typer av mennesker, er tydelig og tidvis humrende morsomt. På samme måte blir vi skikkelig provosert og irritert, særlig på enkelte bestemte karakterer.

Den hvite lotusblomsten er forøvrig en vannliljeplante, hvor blomsten igjennom mytologi, religion og kultur har symbolisert renhet, opplysning og selvrealisering, noe som speiler flere av karakterene her perfekt under dette ferieoppholdet. Her er det dog enkelte ting å pirke på, som små elementer som savnes innen spenning, mer tydelig humor og plottmessige ting som kunne vært strammere tilskrudd.

Serien speiler likevel på smart vis livet slik det faktisk ofte er, med urettferdighet, sorg, flaks og uflaks, latter og herlige positiviteter, og ikke slik man forventer ut ifra genrekonvensjoner og liknende plott og serier. Den minner om denne skyhøye og særegne kvaliteten over flere av HBOs tidlige serier, og Mike White har en helt unik evne og stemme innen tv-serieformatet som det bare er til å håpe han kommer mer med. Nettopp The White Lotus skal visstnok være fornyet for en sesong nummer to, dog som en antologiserie, altså med nye skuespillere og karakterer. Det gledes stort!

(The White Lotus består av 6 episoder og kan streames på HBO)

• The White Lotus
  • ng.se