Anmeldelse av Subspecies 4: Bloodstorm, amerikansk film fra 1998

Grøsser Spilletid: 85 minutter

Omtalespalte: B-film

Les flere spalteomtaler: B-film
- Skrekkfilm - Les flere.

Fjerde omgang og oppgjørets time…

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.08.2021]

En brent Radu er i stand til å finne tilflukt i krypten sin. En bilulykke tar livet av alle andre enn Michelle, som blir oppdaget av en fremmed som heter Ana. Da hun så Michelles reaksjon på sollyset, tar Ana kroppen til sin tidligere professor, Dr. Nicolescu, som raskt finner ut at Michelle er en vampyr. Når Michelle våkner, lover Dr. Nicolescu å kurere henne for sin vampyrisme. Dr. Nicolescu er selv en vampyr, men bruker vitenskap for å la ham være immun mot vampyresvakheter, med unntak av å trenge blod, og håper å bruke Michelle for å få Blodsteinen og derfor en kur for tilstanden hans. Med sin gjenopprettede styrke reiser Radu til Bucurest for å gjøre krav på den økonomiske formuen til Ash. Radu verver Ashs hjelp til å spore Michelle, mens Ashs egen nybegynner, Serena, prøver å spille Radu og Ash mot hverandre. Det er duket for litt av et oppgjør…

Full Moon gjør det igjen. De leverer en grei oppfølger, selv om dette dessverre er den helt klart dårligste filmen i serien til nå. Så får vi se når femmeren kommer om den blir bedre eller verre enn denne. Igjen begynner filmen der det den forrige i filmserien slapp. Med andre ord fortsetter historien som spinnes rundt Radu versus Michelle og kampen om den dyrebare Blodsteinen.

Du får noen nye inntrykk i filmen, men dette var ikke helt slik jeg hadde håpet på. Synes ikke drivet er det beste i filmen, og dette oppleves som mer 'trashy'. Inntrykket er enda mer mørkere både i filmmusikken og ellers i det materialet tilbyr av underholdning. Med andre ord føles dette som litt mer lekser å se enn de foregående filmene. Av nye rollefigurer får vi en vampyr med midtskill og kortere, mørkt hår.

Det estetiske var også bedre i de foregående filmene. Noe av grunnen kan være at filmskaperne har gått litt tom for nye og gode ideer. Liker ikke helt hvordan scenografien er lagt opp og det ellers så brune og gromsete produksjonsdesignet som flyter i ett med resten av filmen, men som ikke klarer å få meg med på notene. Det gjør at jeg går litt lei av det jeg ser på, og synes dette kunne vært langt bedre laget. Ikke synes jeg dette har den samme sjarmen som de foregående filmene heller. Selv filmmusikken er mye slappere denne gangen og føles ikke helt pertent til en hver tid.

Under filmen er jeg nok mest spent på hvordan dette vil ende og filmen blir litt bedre underveis, men klarer ikke helt å gjøre opp for inntrykket som den tafatte starten befester oss med. Synes ikke filmen har nok nytt å komme med og ikke er historien som fortelles særlig spennende den heller. Men det blir noe kontinuitet som henger med fra de andre filmene og det er kult å følge rollefigurene som vi har blitt kjent med fra de foregående filmene videre.

Denne fjerde filmen er noe mørkere enn de foregående og sjarmen er noe borte. Filmen er egentlig bedre laget, men føles dårligere da filmskaperne går for et mer realistisk preg på det hele. Den noe praktiske effektsjarmen er litt borte og du får noe som ser litt mer ‘vanlig’ ut i filmverdenen ellers. Det er rart hvordan slike endringer kan minske det totale inntrykket når filmen blir for seriøs for sitt eget beste. Synes heller ikke at de dramamessige scenene er særlig gode og gir nok tilbake til filmen.

Alt i alt er dette en litt blekere omgang enn de foregående filmene. Du får en film som ikke følger opp suksessen til film 1 til 3. Det er mye rom for forbedringer. Slutten er ikke perfekt, men føles mer endelig og avsluttende enn de andre filmene, selv om man sikkert kommer til å fortsette på dette også i neste film. Det gjør at dette ikke fortjener mer enn maks en 2-er på terningen.

[ Filmen kan sees på Full Moons egen streamingtjeneste ]

- Bloodlust: Subspecies III - Tredje omgang er en real b-filmoppfølger om vampyrer fra Full Moon
- Bloodstone: Subspecies II - Andre omgang med Full Moon-vampyrer er bedre...
- Subspecies - Sjarmfull vampyrfilm fra Full Moon

- Bloodstone: Subspecies II - Andre omgang med Full Moon-vampyrer er bedre...
- Subspecies - Sjarmfull vampyrfilm fra Full Moon

• Bloodbrothersfilms.com

USA, Romania

Engelsk, Rumensk

Castel Film Romania

«Tre Nøtter til Askepott»

«Gutten som ble julenissen»

«The Harder They Fall»

«Venom: Let there be carnage»

«The Boy Behind the Door»

«Those Who Wish Me Dead»

«House of Gucci»