Anmeldelse av Reminiscence, amerikansk film fra 2021

Sci-Fi, Mysterie, Thriller, Romantikk Spilletid: 118 minutter Aldersgrense: 12 år

- Sci-fi - Les flere.
- Romantikk - Les flere.
- Thriller - Les flere.

Dystopisk fremtids-noir med voksne undertoner.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 19.08.2021]

Et fremtidig Miami står delvis under vann og opprør, krig og uro har delt folket i to. De som lever i vannskorpa, og de rike som bor på fastlandet. Nick Bannister er en privatetterforsker som tilbyr betalende en reise bort i fra elendigheten. Han hjelper sine klienter til å få tilgang til glemte minner fra fortiden. Med ny og eksklusiv teknologi, leter han i folks minner for å finne svar på spørsmål, og når han en dag får et oppdrag fra Mae, en vakker og mystisk kvinne, forandrer livet hans seg fullstendig.

Denne litt særegne og voksne sci-fien lagt til nær fremtid, har klare thriller- og romantiske dramavibber over seg, og er kanskje ikke all den actionen og overflatiske underholdningen man først venter. Her er det nemlig hakket mer dialog- og karakterdrevet handling, hvor Nicks innbitte jakt på å finne ut av hvorfor Mae en dag plutselig forsvinner, står i fokus.

Hugh Jackman og Rebecca Ferguson spiller igjen to turtelduer, slik de også gjorde i The Greatest Showman i 2017, uten filmatisk genresammenlikning forøvrig. Tematisk er Reminiscence ikke så all verdens dum. Settingen, lagt til et overflommet Miami, er i vår tid noe som garantert også vil komme med en gradvis havstigning. Når det gjelder fremkalling av minner fra oss menneskers hjerne, må vi imidlertid legge godviljen litt mer til, men også denne handlingen reiser interessante mellommenneskelige, moralske og etiske problemstillinger som filmen tar opp her og der.

Regien av Lisa Joy bærer litt preg av å tilføre en feministisk touch i dialog, romantiske scener og mater slik historien med litt mer kjøtt på beinet enn mange liknende sci-fi og effektfilmer pleier å ha. Ikke alle vil kanskje fenges hele veien av dette, men det får i det minste filmen til å skille seg litt ut, og altså, gjøre den hakket mer voksen enn mye annet.

Joy har bakgrunn som blant annet skaperen av og produsent på sci-fi serien Westworld. Det synes at hun også har god kontroll på materialet i Reminiscence, men man kjenner på følelsen underveis at den kanskje kunne vært kortet ned bittelitt. Slik kunne den blitt mer spennende og fortettet, og karakterene er stort sett ikke all verdens fascinerende og heftige, tross alt. Det er også delvis litt vanskelig å forstå hvorfor Nick går over lik for å absolutt finne Mae, uansett hva det vil koste. Det blir litt som om han bare dette, for at den narrative historien skal gå opp.

Disse små svakhetene til tross… Reminiscence er en interessant fremtidsvisjon som med sin voksne tilnærming vil kunne treffe et litt annerledes publikum også, i tillegg til dem som liker realismebasert sci-fi. Stil og tone her minner mye om undergenren krimnoir, hvor blant annet Nicks fortellerstemme og Maes femme fatale-stil frembringer tanker til mangt et krim- og kjærlighetsmysterium opp igjennom tiden. Underveis gjør man seg selv også noen tanker om livet, fremtiden og fortiden, samtidig som vi også får en liten eskapisme fra vår egen globale tilstand, i nåtid.

(Foto/Copyright: SF Studios/Warner Bros.)

• Reminiscence
  • Cine Premiere