Anmeldelse av Trancers 4: Jack of Swords, amerikansk film fra 1994

Omtalespalte: B-film

Les flere spalteomtaler: B-film

Tidsreisende i middelalderen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.08.2021]

Etter Jack Deths oppdrag i Los Angeles på 1980-tallet han kommet tilbake til sin egen tid i det 23. århundre. Men etter å ha mistet sin første og andre kone, sier Deth ja til et nytt oppdrag. Men noe går galt med TCL-kammeret, og plutselig befinner Jack seg i en helt ny dimensjon. Han kommer der over en annen versjon av trancere, som ser ut til å ha kontroll over planeten han er kommet til. Jack blir da med i en opprørsgruppe kalt "Tunnel Rats", som jobber for å knuse styret til den den onde Lord Calaban. Et oppdrag som skal vise seg å bli litt av en oppgave, selv for Jack Deth...

Første replikken er: Welcome back Jack, og Jack har selvsagt mistet kona Alice til en venn. Shark er blitt kuttet hodet av av Jack og ender sin eksistens som en lampe. Og som om ikke det var nok så brukes det selvsagt en RBG (Really Big Gun). Med andre ord forsøker filmen å være underholdende, men om den lykkes helt skal du få svaret på i denne anmeldelsen.

Det hele fremstår som litt annerledes enn de andre Trancersfilmene. Dette minner litt om Highlander til tider med besøk i middelalderen. Dette blir litt mer eventyrpreget og filmen har mindre sci-fi-preg over seg. Det vil si at det blir slåssing mer med sverd enn pistoler. Men selv om filmen er litt annerledes, føles dette mest friskt i starten av filmen, litt utover føles filmen litt for langsom og trøtt. Det er da akkurat som om filmskaperne går tom for skaperkraft.

Tim Thomerson er tilbake i rollen som Jack Deth og der passer han godt som filmseriens ubestridte midtpunkt, men denne filmen er ikke noen høydare i serien akkurat. Skuespillet er ikke veldig overbevisende og ganske livløst og alvorlig til tider. Regien er ved David Nutter, som i ettertid har fått langt større oppdrag enn Trancers 4. Han har regissert mye TV med suksess-serier som X-Files, Band Of Brothers og Terminator: The Sarah Connor Chronicles på plakaten. Men Trancers 4 er dog ikke stort å skryte av.

Filmen er laget av Full Moon og er presentert i 4:3 format og det er noe uvant på lerretet. Men det kommer nok av at dette skulle rett på video og TV-ene den gangen var 4:3. Trancers 4 er ikke spilt inn i Sovjet, men flyttet til Romanina. Der fikk filmen mye veldig billige løsninger som hadde kostet svært mye mer om de skulle spilt inn i USA. Trancers 4 er en amerikansk science fiction-eventyrfilm fra 1994 som ble filmet samtidig med Trancers 5: Sudden Deth i og rundt et slott i Romania, som er det samme slottet som ble brukt i filmserien: Subspecies.

Filmen føles helt grei å se, og minnet faktisk litt om MacGyver-episodene fra middelalderen. Trancers 4 er også ganske trashy laget til tider, men ikke så ille ut i fra at det er lavt budsjett. Og filmen prøver å fornye seg på andre fronter også med humoren. Dette prøver nemlig å være ganske så tørrvittig, med vekslende hell. Personlig ble jeg ikke like revet med av denne trancers-filmen, men filmen har sine små øyeblikk. Effektene er også ganske enkle og minner mer om de vi finner i TV-serier enn filmer fra denne tiden. Du får også en Cliffhangerslutt, som gjør at du vil få med deg hva som skjer videre, selv om slike slutter ofte er irriterende.

Jeg synes denne fjerde Trancersfilmen er dårligst i serien til nå. Den er faktisk litt småkjedelig til tider. Med andre ord begynner Trancers-serien å skrante litt her. Men filmen er dog bittelitt morsommere enn filmen før i rekken, men i det store og det hele leverer dette langt i fra varene. Og det som skal være en frisk ny vri føles bare som et stort feilsteg å ta dette tilbake til middelaldersci-fi. Det er samme problemet som den tredje Ninja Turtlesfilmen også gjorde for å variere, men så endte det opp som nitrist. Men om du er kommet så langt i serien, kan du like gjerne se resten av de seks filmene, men dette var dessverre ingen god b-film på noe vis.

[ Filmen kan sees på Full Moons egen streamingtjeneste ]

• Stomptokyo.com
  • TheVideovacuum.blogspot.com
  • Bloodbrothersfilms.com
  • Thetelltalemind.com

«Tre Nøtter til Askepott»

«Gutten som ble julenissen»

«The Harder They Fall»

«Venom: Let there be carnage»

«The Boy Behind the Door»

«Those Who Wish Me Dead»

«House of Gucci»