Anmeldelse av Kvinner på randen av nervøst sammenbrudd (Mujeres al borde de un ataque de nervios), spansk film fra 1988

Komedie, Drama Spilletid: 90 minutter

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood

Kvinner på randen...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.08.2021]

Vi møter Pepa som har en eldre elsker som forlater henne. Hun vet ikke hvorfor han plutselig forsvinner somm dugg for solen. Det gjør at Pepa tar kontakt med hans kone og sønn, uten at de kan hjelpe. Og det blir ikke bedre av at Pepas venninne er redd for å få politiet på døren siden hun har en kriminell kjæreste. Og plutselig møter de på en kvinnelig jurist, som viser seg å være Pepas elskers nye elskerinne. Og underveis i historien fortsetter alles stier å krysse hverandre der alt føles ganske komplisert og en lidelse for kvinner på randen av nervøst sammenbrudd...

Filmen begynner med en telefonsamtale til Pepa fra elskeren hennes, før han forlater jobben sin i all hast. Pepa rekker bare svareren og får ikke tak i ham når hun raskt ringer tilbake, slik at hun ikke får fullført det hun ville si til ham. Ivan er en eldre herre som er litt av en playboy. Pepa er hans elsker, men liker ikke å bli behandlet som luft når han plutselig stikker uten et ord som forklaring.

Dette er en film av den Pedro Almodovar. Filmen beskrives av Almodovar å være ‘en stilisert hyllest til den klassiske Hollywood-komedien’. I komedien får vi se en del kvinnekarakterer som er litt skrudd til. Komedien er bygget opp som et melodrama der kvinnene har hovedrollen og de er ganske på sammenbruddets rand. Her harseleres det med både en rekke typiske kjønnsroller og noen myter som følger med. Det er god flyt i filmen og det skjer en god del i filmen med et relativt høyt tempo. Det er selvsagt kjærlighet som står på hovedmenyen og kvinnene er fokuset på hva det driver dem til.

Det hele er flott laget. Overgangsklippene er ofte ‘smuude’ i filmen. Liker også en del av snaksen i måten filmen er fotografert på som da vi ser en scene gjennom hovedpersonens briller på gulvet for så at hun henter brillene og så får vi se henne skikkelig. Igjen får vi en fargerik film som er flott på både scenografivalg og kostymene er friske som står til bakgrunnene. Dette kommer også frem i taxien med leopardskinn i baksetet og en taxisjåfør med gult, høyt hår og grønn overdel i en taxi fylt av randen med bling. Filmen har også en metafilmdel, når det lages film i filmen og hovedpersonen er stemmedubber og legger en del stemmer på diverse filmoppdrag i filmen.

‘Kvinner på randen av nervøst sammenbrudd’ har mottatt over 50 internasjonale filmpriser på diverse seremonier på festivaler og filmprisutdelinger, og det skal nevnes at filmen nådde opp til nominasjonene til Oscar for beste fremmedspråklige film. Filmspråket er meget proft i filmen og dette er en ganske kul film i så måte. Det blir mye dialog dog, så man må følge godt med og være klar for en fremmedspråklig film, men når man først er det, er dette en ganske kul affære, men ikke en typisk komedie for den lettledde. Til det er dette litt mer komplekst og humoristisk intelligent, mer enn banalt, enkelt og folkelig. Selve slutten er dog ganske underholdende og voldsom der alt draes helt ut.

Dette er åpenbart en flott film skapt av en stor filmkunstner. Men komedien er ikke helt min kopp med te og kan for mange fremtones som noe kjedelig, men det skal ikke jeg holde mot filmen og vurderer den som filmverk og heller som underholdningsverdien filmen gir meg å følge med alle de små detaljene og filmknasket der det blandes alt fra populærkulturelle saker til noen grep fra såpeoperaer og alt annet som har inspirert Almodovar når han lager film. Kunstnerisk nok er dette i alle fall og alle som liker en film med substans i, så er dette noe å prøve seg på, og dette er en av Almodovars filmer i første del av karrieren hans, men denne er uten de største stjernene i, men likevel ganske potent som filmverk.

- Smerte og ære - Fargesprakende (selv)portrett fra den spanske mesteren
- Julieta - Pen og nyansert mor og datter-beretning
- Amorøse passasjerer - Vulgær fjolling i lufta
- Under huden - Original historie med blanding mellom et snodig drama og en spenstig thriller
- Dårlig oppdragelse - Almodovar med enda en homoerotisk film
- Snakk til henne - To menn som snakker til kvinner i koma
- Alt om min mor - En mor som gjennomfører sønnens siste ønske...
- Kika - En av Almodóvars mest eksperimentelle filmer
- Bind meg! Elsk meg! - Syk elskovskomedie i det mørke landskapet
- Begjærets lov - Skjevt drama om rundbrenner som møter ung besatt mann

• Kvinner på randen av nervøst sammenbrudd
  • DVDLaser
  • Chicago Tribune