Anmeldelse av The Hitman's Wife's Bodyguard, amerikansk film fra 2021

Action, Komedie, Thriller, Kriminal Spilletid: 100 minutter Aldersgrense: 15 år

- Actionfilm - Les flere.
- Komedie - Les flere.

Mer morsom enn god og enda billigere action

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.07.2021]

Livvakten Michael Brycemå er fortsatt uten lisens og under gransking. Motvillig blir han nok en gang tvungen til å tilbringe tid med sine hatobjekter i leiemorderen Darius Kincaid og hans ustabile kone Sonia Kincaid. Sammen skal de forsøke å redde Europa fra en global konspirasjon fra en hevngjerrig storskurk. Oppdraget er alt fra enkelt og de tre må jobbe sammen med alle sine ferdigheter for å klare det hele før det er for sent...

Jeg har sett den første filmen som var svært billig action, som fenget okei. Derfor var jeg klar for oppfølgeren som fortsetter på den første filmen. Starten er dog ganske rar og føles ikke helt som den henger helt sammen med første film. I første omgang fikk vi historien om bodyguarden som skulle frakte leiemorderen til menneskerettighetsdomstolen i Hag. Men filmen startet som en standard buddyfilm der de to hater hverandre, men i slutten begynte de faktisk å like hverandre, men det er nå glemt i starten av andre film, der de to er bitre fiender igjen, som føles nesten litt for dumt, slik at vi skal få samme suppen opp igjen.

Andre film har også en ufattelig forglemmelig handling og en historie som knapt kan kalles et plott for en film verdig. Så om du trodde første film hadde billig plott, så er film nummer to en oppvisning i enda billigere action og handling. Humoren er det eneste filmen sitter igjen med. Den er imidlertid latterverdig nok til tider, men det prøves for hardt og da føles filmen litt krampaktig til tider, men greit underholdende, selv om rollefigurene bare er der for å serve morsomheter og noen ganger blir det bare litt flaut drøyt, mer enn morsomt. Det gjør at filmen føles litt hul som filmverk.

Regissør Patrick Hughes, stod bak regien på første film i serien (The Hitman’s Bodyguard) og har også regissert store stjerner før i The Expendables 3 med Sylvester Stallone. Men denne gangen treffer han ikke så godt. Regien blir rett og slett alt for tam og filmen feiler på alt bortsett fra humoren som kastes mot deg i et høyere tempo enn første film, men uten å treffe helt blink på alt og komikken fremstår mer som kvantitativt folkelig enn genial på noe punkt. Men det er nok manusarbeidet som svikter mest i filmen og det gjør at dette aldri blir en film du ser to ganger på uten å være spesielt interessert.

Skuespillet er dog ganske gjennomført tøysete og de mange gode skuespillerne går litt tom i filmen og gir for mye av seg selv i rollen. Det ser dog ut som om skuespillerne koser seg på jobb, men at de ikke klarer å tilføre filmen den positive energien, selv med et så stjernespekket cast, i en såpass forglemmelig film og forsåvidt filmserie også. I front også denne gangen treffer vi Samuel L. Jackson og Ryan Reynolds. De har noe å komme med, men gjøner det også noe for mye til i humorleveringen.

Og i denne oppfølgeren får også Salma Hayek en større rolle som den vulgære og voldelige kona til leiemorderen spilt av Jackson. Nytt av filmen er at også Morgan Freeman dukker opp i en viktig rolle i filmen som verdens beste livvakt gjennom tidene og faren til Reynolds rollefigur. Freeman fungerer greit i filmen og er et kult innslag og spiller mye på sin store rutine. Antonio Banderas spiller badguy i filmen og eks av Hayek, han synes eg spiller litt tafatt synes jeg.

Om du likte den første filmen over alt på jord, er oppfølgeren verdt å prøve seg på. Det er en dårligere film på mange plan, men du får mer av det samme i oppfølgeren bare litt dårligere, og det er det mange kanskje ser etter i en oppfølger. Humoren er dog det eneste du skal se filmen for.

Actionen er dog helt ok utført og beriker ikke filmen nevneverdig. Den blir mer som et nødvendig supplement som er der for å fylle tid. Det er heller ikke noen scener som virkelig sitter og føles skikkelig kul. Det hadde ikke første film heller, men den hadde brukbar action i alle fall. Men selv om filmen ikke er allverdens, så underholdt den ok på kino, og ble en film jeg lo noe av, selv om den ikke er allverdens med film å tenke tilbake på.

- The Hitman's Bodyguard - Buddyfilmaction med masse humor

• Matt's Movie Reviews
  • Shadows on the Wall
  • The Australian
  • The Age (Australia)
  • The Mail on Sunday (UK)
  • Jackiekcooper.com
  • Willamette Week