Anmeldelse av Fear Street - del 2: 1978 (Fear Street Part Two: 1978), amerikansk film fra 2021

Drama, Grøsser, Mysterie Spilletid: 109 minutter

Omtalespalte: Slasher

Her finner du omtaler av slsherfilmer.
Les flere spalteomtaler: Slasher
- Streaming - Les flere.

Andre omgang er en sommerleirslasher

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.07.2021]

Sommeren 1978 er Ziggy Berman fra Shadyside på sommerleir. Sykesøster Lane, som er mor til Shadyside-drapsmannen Ruby Lane, angriper en av ungdommene og sier at han vil dø den kvelden, men han får avverget at hun dreper ham. Mange mener hun ble besatt av Sarah Fier. Noen drar til sykestua for å undersøke nærmere, og der finner de Lanes dagbok som sier at Fier inngikk en avtale med djevelen for å få evig liv. De finner også et kart i dagboken som fører til Fiers hus. Når gruppen når huset, finner de tomme oppgravde graver og oppdager heksemerket under huset. De finner en liste over alle morderne og en av ungdommene er navn på listen...

Etter første film, var jeg spent på fortsettelsen på Fear Street. Og denne filmen begynner akkurat der den forrige sluttet. Og så dykker de bakover i tid til 1978 etter at et annet offer som overlevde forteller sin historie fra sommerleir i 1978. Andre omgang er mer i Summer Camp-slasherland alla første Fredag den 13. På sommerleiren er det bitre strider mellom to av jentene. Det er også et rivaleri mellom de to stedene Shadyside og Sunnyvale. Men denne andre historien er mer en historie med rollefigurene fra første film wrappet rundt den nye historien.

Dette begynner en del svakere enn første film. Det tar lengre tid før andre Fear Street-film kommer igang, men når den først gjør det, så er dette ganske greit underholdende. Denne andre filmen føles ganske annerledes enn den første og er mer bygget opp som en slags skattejakt på vei etter å løse morder/heksegåten. Filmen har en helt annen look enn den første. Dette er mye lysere og mer likt Fredag den 13, også en del av musikken ligner litt.

Rundt 40 minutter inn i filmen begynner mørket å ta over. Da blir filmen straks litt mer skummel og blodig. Det er da filmens slasherstemning begynner å dra på og vi får det du forventer av en slik film. Nesten litt rart at filmen ikke begynte før, når vi har fått en hel film på forhånd som bygget opp mot det som skulle komme her. Men jeg tror at filmen bruker mer tid på at vi skal komme innpå de nye rollefigurene, men jeg synes filmen kunne gjort det på andre og bedre måter.

Synes ikke det er så kult at det er veldig mørkt heller, da man ikke ser så mye. Det er greit med at ting foregår om natten, men det må gå an å skape mer horror på andre måter enn kun med le av mørket. Synes heller ikke det var så skummelt da heller, fordi man ikke ser farene som kommer helt. Det blir også litt tid for romantikk i filmen, selv om det kommer mer i andre rekke. Og denne filmen fremstår også som en real tenåringsslasher, det er også noen små sexscener i filmen.

Igjen er det Netflix som presenterer filmen. Filmen er ikke så brutal i starten, men kommer seg på det punktet mot midten og utover. Men synes ikke filmen føles klassisk nok til at dette kommer å bli noe jeg ser igjen. Filmen er dog greit underholdende etter hvert, men føles noe svakere i starten. Det gjør at jeg ikke klarer å rulle mer enn fire øyner på terningen, og gir en anbefaling til tenåringer som vil oppdage litt av hva slasherfilmen har i fare med, men det er langt bedre slasherfilmer der ute som er langt bedre valg om man skal se noe kulere, men dette er jammen meg ikke ille heller, men litt pusete på enkelte plan, selv om filmen prøver hardt å blidgjøre tenåringene. Men slutten er helt klart bedre enn starten og denne filmen har sine øyeblikk som gjør den kul å se om du liker slashere, men den er langt i fra hundre prosent hardcore slasher.

- Fear Street - del 1: 1994 - Velfylt sommerskrekk for ungdom, i tre deler.
- Fear Street - del 3: 1666 - Mysteriumet med heksen og løsningen på trilogien

- Fear Street - del 1: 1994 - Velfylt sommerskrekk for ungdom, i tre deler.
- Fear Street - del 3: 1666 - Mysteriumet med heksen og løsningen på trilogien

• Comicbookmovie.com
  • Cinetaste.se
  • Cinematismo.net
  • Movie Nation

«The Hitman's Wife's Bodyguard»

«Elize Matsunaga: Det var en gang et drap»

«Barb and Star go to Vista del Mar»

«Puppet Master 12: The Littlest Reich»