Anmeldelse av Hostel 3 (Hostel: Part III), amerikansk film fra 2011

Grøsser, Mysterie, Thriller Spilletid: 88 minutter

Litt annerledes forsøk på å sprite opp Hostel-konseptet...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.07.2021]

To hunker drar på et utdrikningslag til Las Vegas sammen med to andre venner. Der blir de lokket av to sexy eskortepiker til å bli med på et privat selskap et stykke unna. Når de kommer inn i den skumle bygningen, blir de en etter en lokket med i en nådeløs pervers torturomgang, der medlemmer av Elite Hunting Club er vertskap for det mest sadistiske showet i byen…

Etter å ha sett de to første Hostelfilmene, var jeg ikke overbegeistret på å begynne på film nummer tre, men jeg hadde hørt at den skulle være ganske annerledes, og ville finne ut av hva filmen rommet. Filmen er heller ikke regissert av Eli Roth, men heller Scott Spiegel, som er en kul kultfilmregissør kjent for filmer som Intruder fra 1989 og oppfølgeren av From Dusk Till Dawn og man kan ikke få mer varierende filmer enn det i i b-film-land, derfor gledet jeg meg litt til å se hva den eldre regissøren, Spiegel, kunne stille opp med denne gangen.

Thememusikken er den samme som i de foregående Hostelfilmene og det setter deg noe i stemning, men åpningen er annerledes denne gangen og filmen følger ikke helt den samme resepten. Alt åpner med en ung mann er på ferie og kommer til sitt hotellrom der han møter en heit berte i lite klær. Og da tror vi at den unge mannen skal bli lurt, men det viser seg at filmen har mer triks i ermet enn som så. Det er nemlig noe helt annet på gang. Videre følger vi to unge menn på et utdrikkingslag.

Filmen begynner på annet vis enn de foregående filmene. Mye skjer, men jeg skjønner ikke helt hvorfor folka blir tatt med en gang. Dette utvikler seg selvsagt til en Hostel-film, der alt ikke er som det ser ut til å være. Det er også mange lurescener underveis der vi tror torturen begynner, men så er det bare midlertidig falsk alarm.

Men dette er en mer standalone-film enn de to første filmene og en helt ny greie, med torturklubben et annet sted enn vanlig og det er også et annet format på det som skjer med flere folk som ser på torturen og en torturist der publikum kan velge hva som skjer med den torturerte og hvilke redskaper som skal brukes mot å betale for hva som skjer. Med andre ord brukes konseptet som et skjelett med noe videreutvikling.

Dette er en b-film som kom rett på video, men filmen ser ganske okei ut, men uten å briljere filmmessig. Det er mye håndholdt kamera og du får se en del tortur og naken hud. Men selv om filmen prøver å gi deg noe annet, så synes jeg ikke filmen leverer hele veien. Dette føltes litt friskt i starten, men så blir dette litt og litt kjedeligere utover i filmen. Det er svært lite handling annet enn et nytt og et nytt offer for torturen. Dette har med andre ord mer til felles med Saw-filmene på et vis enn de andre Hostelfilmene, selv om det ikke er så mye sammenligning, men stemning og torturscener føles litt likt til tider.

Filmen er greit nok laget, men jeg synes handlingen og manuset burde vært langt mer gjennomført. Dette føles verken spennende eller sjokkerende på noe vis, bare glatt og uengasjerende. Filmen prøver å lure oss gang på gang, men synes ikke tvistene føles gode nok til at jeg bryr meg.

Slutten kom heller ikke som en overraskelse for meg, selv om det nok skulle være det, det var en teori jeg hadde fra starten. Men hjerteløsheten er på plass, og slutten er litt spennende selv om resten av reisen føltes alt for traust.

Likevel er dette en joker for den som liker b-filmer og har noe å fare med, selv om det for vanlige filmpublikummer kan bli noe mørkt og lite allment. Det er også litt mye frem og tilbake i filmen at man aldri helt kan stole på noe i filmen. Alt føltes mer ut som om dette er en bølgende lek for å desperat skape underholdning mer ett filmmanus.

- Hostel 2 - Unge kvinner opplever feriemarerittet...
- Hostel - Et bekmørkt "virkelighetsportrett"

- My Name Is Modesty - A Modesty Blaise Adventure - Klarte aldri å overbevise meg
- From Dusk Till Dawn 2 - Texas Blood Money - B-preget og actionfylt vampyrgrøsser
- The Nutt House - En filmatisk vederstyggelighet!
- Intruder - Underholdende rakker av en slasherfilm

• Hostel 3