Anmeldelse av Escape Room 2, amerikansk film fra 2021

Action, Skrekk, Thriller Spilletid: 88 minutter Aldersgrense: 12 år

- Actionfilm - Les flere.
- Skrekkfilm - Les flere.

Andreomgangen overgår seg selv.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 15.07.2021]

Når seks personer uten forvarsel blir fanget i en rekke dødelige feller av noen scenarier, må de forsøke å finne ut hva de alle har til felles. Når det også er to av de tidligere overlevende i blant dem, skulle man kanskje også tro at sjansen for å overleve øker... Eller?!

Adam Robitel er mannen som også laget den første filmen tilbake i 2019 og som står bak den tidvis forstyrrende effektive og tosidig smarte skrekkrullen The Taking of Deborah Logan (2014). Også film nummer to har noe b-film over seg, uten at verken effekter eller visuell kvalitet forøvrig nødvendigvis ser noe dårlig ut. Da er det jo verre med plottet og rammen rundt historien.

Den første Escape Room-filmen kom midt i pausen av Saw-filmer og føltes som en underholdende useriøs og tullete film som utnyttet eksplosjonen i fenomenet med reelle escape-rom som har ploppet opp over hele verden de siste årene. Også tilbake i 2019 føltes det som om man delvis brukte Saw-filmenes estetikk, plott og drivmekanismer, men i film nummer to har man virkelig gått Saw i næringen!

Escape Room: No Way Out er nemlig som å både se og høre Jigsaw, både stemmemessig, stilmessig og i musikken, og det skulle ikke forundre undertegnede om det i de også garantert flere kommende oppfølgerfilmene skulle vise seg at det nettopp er Jigsaw selv som styrer i bakspakene her!

Men der fellene til den forstyrrede rettferdighetssøkende djevelen Jigsaw føles forseggjorte og “troverdige” innenfor sine adskilte rom, oppleves Escape Rooms feller å tråkke over i for mange overdrivelser.

På godt og vondt funker også oppfølgeren på den måten at man føler seg engasjert når det står på som verst og man sitter selv og bruker hjernen, akkurat som i et ekte escape room. Problemene starter når rommene åpenbart er alt for store, hinsides forseggjorte og når ting rundt logikk og realisme starter å kollapse til den store gullmedaljen. Hvem betaler egentlig millioner for å konstruere disse rommene, og bare for å se uskyldige dø? Er det en særdeles grumsete og lyssky forretningsaffære, og hvor folk betaler for å se på og underholdes? Ikke vet jeg, men mulig vi får flere svar i neste film. Eller ikke. Det påpekes i hvert fall i starten at dette er vår tids form for gladiatorkamper og hvor folk alltid har elsket å se andre kjempe for livet, som underholdning.

Det er imidlertid dumt at denne andrefilmen overdriver såpass, for siden filmen(e) funker godt i starten og frem til det tar helt av, burde det være mulig å sette seg ned og skrevet hakket mer realistiske scenarier, uten å gå på bekostning av underholdningsverdien. Når det i tillegg stinker “ny franchise” over hele denne andrefilmen, blir man egentlig bare litt matt inni seg. Skal vi virkelig få enda en uendelig lang rekke med halvdvaske “Saw-filmer”? Som helt grei underholdning funker det dog akseptabelt, bare ikke forvent å måtte ta i bruk de aller smarteste grå hjernecellene dine underveis, noe du imidlertid måtte ha gjort i ekte escape rooms av disse kalibrene.

(Foto/Copyright: SF Studios/Sony Pictures)

- Insidious: The Last Key - Historien om mediumet Elise Rainier fenger ikke nok
- The Taking - Et ekstra ille tilfelle Alzheimer!

• Escape Room 2
  • Skont Productions (Youtube)

«The Hitman's Wife's Bodyguard»

«Elize Matsunaga: Det var en gang et drap»

«Barb and Star go to Vista del Mar»

«Fear Street - del 2: 1978»

«Puppet Master 12: The Littlest Reich»