Anmeldelse av Army of the Dead, amerikansk film fra 2021

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming

En strålende film, servert Zack Snyder

[Skrevet av: Stian, Dato: 13.07.2021]

Army of the Dead er Zack Snyders første spillefilm for strømmetjenesten Netflix. Filmen starter med at vi befinner oss ute på motorveien der noen personer visstnok er ute på et oppdrag. Plutselig skjer det en alvorlig ulykke der en trailer som frakter farlig væske, eksploderer. Ut av en av bilene kommer det en slags zombie-aktig skapning som ingen ønsker å treffe på.

Etter en veldig spennende intro, befinner vi oss på en resturant der Scott Ward (Dave Bautista) får et oppdrag i å samle sammen en gruppe mennesker for å stjele 200 millioner dollar i et kjellerhvelv. Belønningen blir 50 millioner dollar som han kan dele med de andre personene han tar med seg på dette oppdraget.

Ward setter sammen en gruppe som består av Geeta (Huma Qureshi), Marianne Peters (Tig Notaro, Ludwig Dieter (Matthias Schweighofer), Maria Cruz (Ana de la Reguera), og Kate Ward (Ella Purnell). Dette er rollefigurer med helt ulike personligheter. Kate Ward er dattera til Scott, og det kommer tydelig frem i filmen at de ikke har hatt det beste forholdet.

Jeg liker veldig godt rollesammensetningen, der alle får gjøre det de kan for å hjelpe Scott Ward. Oppdraget er både stort, og ikke minst farlig. For å komme seg til plassen der millionene er, må de gjennom horder av farer. Zombier kommer fra alle kanter, fly og droner ligger i luften å holder vakt, i mens rollefigurene også har sine hemmeligheter.

En god historie
Army of the Dead innehar alle elementer en  god zombie-film har. Action, drama, og komedie til og med. Skuespillerprestasjonene er også gode, der stjernen i filmen uten tvil er Dave Bautista. Det er en herremann som mange kjenner godt. Vi har sett ham i blant annet alle Guardians of the Galaxy- filmene. Han hadde faktisk en birolle i den siste James Bond- filmen Spectre. Jeg likte han veldig godt i de førstnevnte filmene, og jeg liker han også godt i Army of the Dead. Filmen har en gjenkjennbar historie. Alt føles så velpolert, selv om vi har sett mye av dette før.

Jeg sitter likevel å føler at Snyder har gjort ting på sin måte. Han har brukt mye tid på å få til en troverdig og god historie, samtidig som rollefigurene har fått fritt spillerom. Filmen har en veldig fin fremdrift, der vi etter en innholdsrik og spennende intro, får bli godt kjent med våre hovedfigurer. Rollefigurene må planlegge sin ferd gjennom en by som er omringet av zombier. Det viser seg også fort at noen har spesielle ferdigheter som kommer godt med underveis. Zack Snyder har virkelig lagt sin sjel i denne filmen, for den har tatt ham mange år å lage filmen.

Jeg er i utgangspunktet ikke en blodfan av typiske zombie-filmer, men Army of the Dead endret mitt syn på det. Settingen og stemningen i filmen, er noe som begeistrer, og da særlig skuespillet som er aldeles topp. Hovedrolleinnehaver Dave Bautista (Guardians of the Galaxy), gjør en imponerende god jobb som Scott Ward. Samspillet mellom Ward og dattera Kate er solid, men de typiske skurkerollene, mangler litt for å engasjere.

Zack Snyder har hatt et svært travelt år, med filmer som Army of the Dead og den fantastiske DC superheltfilmen Justice League. Spesielt sistnevnte film er noe som bare Snyder kunne lagd. Han er virkelig blitt en regissør som har blitt en av mine favoritter de siste årene. Det er ingen som lager filmer som ham, og det er smått imponerende. Han er unik i sin måte å lage filmer på.

Undertegnede tar av seg hatten for det. Så for å oppsummere er Army of the Dead en veldig god sjangerfilm, som har flust av kvaliteter som få slike filmer til vanlig har. Historien byr kanskje ikke på noe nytt, men filmen har så mange kvaliteter at det spiller fint liten rolle akkurat i dette tilfellet. Tommel opp fra meg.

[ Alle bilder er copyright til Netflix ]

[ Army of the Dead kan strømmes på Netflix ]

- Zack Snyder's Justice League - Ett 4 timer langt mesterepos
- Justice League - Superheltene går opp et hakk i energi, sjarm og moro.
- Batman vs. Superman - Svært variert om stormannsgalskap på flere plan!
- Superman: Man of Steel - Supermann i total audiovisuell overkill
- Sucker Punch - Tvetydig kjønnskamp og drapsorgie.
- Watchmen - Watchmen er intresant, men det ble litt for mye i lengden

• Themaineedge.com
  • Flixfilm.dk
  • Reelfilm.com
  • Filmtopp.se
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • Jackiekcooper.com
  • Cinetaste.se
  • Nöjesguiden
  • MovieCrypt.com
  • Expressen
  • Gamereactor.se
  • Aftonbladet
  • YourMovieSucksDOTorg (Youtube)

«The Hitman's Wife's Bodyguard»

«Elize Matsunaga: Det var en gang et drap»

«Barb and Star go to Vista del Mar»

«Fear Street - del 2: 1978»

«Puppet Master 12: The Littlest Reich»