Anmeldelse av CarousHELL, amerikansk film fra 2016

Grøsser Spilletid: 70 minutter

Omtalespalte: B-film

Les flere spalteomtaler: B-film
- Skrekkfilm - Les flere.

Rart om karusellhesten som går killerbananas...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.07.2021]

Vi følger tivolihesten som gjør sin oppgave i det stille, helt til et barn begynner å gjøre ting med ham som han ikke liker. Det gjør at den misfornøyd karusellhesten bryter ut av tivolihelvetet og begynner på en blodig hevnkarusell der alle han møter på sin vei lever farlig...

Dette har et utrolig sært konsept for en film. Ja, du har hørt riktig i at dette handler om en tivolihest i en attraksjon for barn. Med andre ord er dette noe som vi mer er kjent med i animasjonsfilmer, bare at dette er en live-action film. Og tivolihesten er lei av livet for å tilfredstille andre, og det gjør at han begynner å drepe folk han ikke liker og det gjør ham godt. Hesten kommuniserer med oss gjennom sin hese stemme som minner en del om hovedrollefiguren i BoJack Horseman. Hesten, eller enhjørningen som han egentlig er, bruker selvsagt hornet sitt til det mest åpenbare, å spidde folk.

Det er rart med tivolihesten som går rundt å myrder folk. Det blir masse ‘what the fuck’-øyeblikk når hesten myrder folk på slashervis. Med andre ord er dette en morderfilm og en svært snål en i så måte. Tivolihesten ser jo så utrolig harmløs ut og står helt i ro, men filmskaperne later som om han er en farlig hest som er troende til hva som helst, men likevel ser vi aldri hesten bevege seg i bildet, annet enn i noen utrolig rare animasjoner som ser latterlig fake ut. Men til tross for alt det merkelige, er filmen ganske underholdende likevel med alle sine skjønnhetsfeil.

Coveret på filmen ser ganske kult ut, men jeg plukket opp filmen etter et tips fra min podcastmakker som anbefalte meg filmen og en filmvenn gjorde meg oppmerksom på filmen igjen. Likevel griper ikke filmen tak i meg med det samme, men etter hvert føles dette langt bedre når jeg kommer under huden på den rare atmosfæren og aksepterer den skrudde humoren opp i alt det absurde. Skuespillet er heller ikke på høyden, men så er jo dette en real b-film og da bryr man seg ikke om det. Og i tillegg til tivolihesten får vi mange andre rare rollefigurer som en dukke på tivoliet. Noen skrekkeffekter er ganske greit gjennomført og i det helt praktiske hjørnet, i alle fall er de blodige effektene i den gaten.

Filmen er regissert av Steve Rudzinski, som står bak en rekke lavbudsjettsfilmer, men dette er hans første bittelille ‘hit’ som til og med får en oppfølger. CarousHell er laget på simpelt vis. Klippen i filmen er veldig brått og brutalt gjennomført. Fotoet er ganske tradisjonelt på lavbudsjettsvis med men med en nærmest dokumentarisk kamera uten å bruke noe særlig filter på filmen. Synes også at filmen kunne vært bedre visuelt sett. Det blir for mange forskjellige lystoner i bildet og det skaper en litt lite helhetlig visuell profil på det hele. Men alt er veldig digitalfotoutført og reint skutt. Filmen har ikke den beste lyden og noen opptak finner vi litt rar støy i bakgrunnen.

Føler at plottet som er laget for å binde sammen alt i tillegg til tivolihesten er mindre interessant, men det oppstår mye rart rundt hesten. Føler ikke vi kommer så tett på rollefigurene heller, men det er ikke så nøye så lenge tivolihesten leverer. Det blir også litt humor ut av de absurde øyeblikkene når folk møter karusellhesten. Og særlig når de oppdager at han kan være farlig. Og som om det ikke skulle være nok, så får vi også en sexscene med en jente og enhjørningen, i den rareste scenen i filmen. Men det beste ‘killet’ er når tivolihesten dukker opp maskert som et pizzabud og selvsagt bruker pizzahjul til å prøve å drepe med. Men scenen når hesten dreper med sin onde laserstråle er ganske rart det også.

Filmen er i alle fall kreativt laget, men er mer cheesy og morsom enn bra laget. Hele filmen er i grunnen ganske sær, fordi tivolihesten ser så harmløs ut, at selv om dette skal være en grøsser, så føles filmen aldri ubehagelig å se på. Om du er vant til lignende b-filmer, så er dette noe du bør prøve deg på, men ellers kan dette lett bli både for rart og absurd, nesten i trashfilmlandskapet. Med andre ord er dette litt av en jokerfilm som enten føles supermorsom eller utrolig dull, alt ettersom. Personlig likte jeg en del av det filmen gav meg, men likevel er det noe igjen til at jeg føler dette traff meg rett i hjerteroten, men galskapen er absolutt på plass og dette er greit underholdende.

Terningkast: 3-

[ Filmen kan i skrivende stund sees gratis på tubitv.com ]

«The Hitman's Wife's Bodyguard»

«Elize Matsunaga: Det var en gang et drap»

«Barb and Star go to Vista del Mar»

«Fear Street - del 2: 1978»

«Puppet Master 12: The Littlest Reich»