Anmeldelse av Freaky, amerikansk film fra 2020

Grøsser, Komedie, Skrekk Spilletid: 101 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

Kroppsbytte-skrekk med glimt i øyet

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 08.07.2021]

Kroppsbytte på film er gjort flere ganger, men i de fleste tilfeller har det vært komedie som sjanger. Nå som skrekkstudioet Blumhouse fortsetter kjøret med enkle skrekkfilmer, slashere og grøss, har de forsøkt å forene kroppsbyttesjangeren med skrekk, med varierende hell. Vince Vaughn som seriemorder er filmens (bokstavelig talt) største fordel, men ellers har ikke filmen særlig mye nytt å fare med.

Millie (Kathryn Newton) lever et noe kjedelig liv hvor hun daglig blir plaget av andre elever. Men når en seriemorder er løs i byen og angriper Millie, oppstår det en forbannelse. Dagen etter våkner seriemorderen opp i Millie sin kropp og Millie våkner opp i kroppen til seriemorderen som går ved navnet Slakteren (Vince Vaughn). Nå har hun bare frem til midnatt med å oppheve forbannelsen, men det er ikke lett når politiet leter etter en seriemorder og hun ikke lenger kan gli rett inn i skolemiljøet hvor seriemorderen er på ferde i Millies kropp.

Jeg er egentlig ingen stor fan av kroppsbytte-filmer, men jeg ser de gjerne for å se hva de klarer å blande inn i ingrediensene for å gjøre det til noe nytt og spennende, og akkurat for «Freaky» så har de faktisk forsøkt å gjøre noe litt mer spennende. Putter man digre, relativt morsomme og mandige Vince Vaughn («Wedding Crashers» og «True Detective: Sesong 2») inn i rollen som en seriemorder som bytter kropp med en skolejente, så har man egentlig en mulig x-faktor på plass. Og ja, det ser ut som om Vince Vaughn storkoser seg i rollen han har i «Freaky».

Dessverre så synes jeg Vince Vaughn er kjedelig alene. Det er ingen andre skuespillere som virker å ha det like gøy som Vaughn, og dermed faller verden rundt ham sammen. «Freaky» er både småsøt og morsom på sitt beste, men skrekken uteblir helt. Ingenting er skummelt og det er heller ikke antydninger til at de mest spektakulære gørr-scenene sitter særlig bra. En mann blir delt i to, uten at det trigger særlig vemmelse. Det er nemlig ikke gjort med hensikt om å bidra til å få aldersgrensen opp på høyeste nivå, men heller at det gjøres på slik måte at aldersgrensen holder seg på 15 år. Mest sannsynlig for at filmens publikum er i den alderen.

Filmen er forholdsvis oppskriftsmessig satt opp. Alt fra åpningsscenen, til scenen hvor de to skjønner at de har byttet kropp, videre til stereotypiske rollefigurer som preger filmens historie rundt dem. Her er det ingenting som er overlatt til tilfeldighetene og filmen durer fremover mot målet man vet står der og venter. Helt etter planen. Forventer du overraskelser og spennende utvikling så er det null og niks å hente for deg. Men det kan også være helt greit å vite hva du går til. Skrekk blandet med humor og kroppsbytte er lik terningkast tre. Regissør Christopher Landon («Happy Death Day» og «Happy Death Day 2U» fortsetter altså helt i samme spor som sist.

- Happy Death Day 2U - Så var det på’an igjen
- Happy Death Day - Fornøyelig og småsmart déjà vu-skrekk.
- Scouts Guide to the Zombie Apocalypse - Zombiesplatter for unge
- Paranormal Activity: The Marked Ones - The Blair Witch-extreme

- Morsom lek med slashergenren!

• Freaky
  • NowToronto.com
  • Forbes
  • YourMovieSucksDOTorg (Youtube)
  • ng.se

«The Hitman's Wife's Bodyguard»

«Elize Matsunaga: Det var en gang et drap»

«Barb and Star go to Vista del Mar»

«Fear Street - del 2: 1978»

«Puppet Master 12: The Littlest Reich»