Anmeldelse av Werewolves Within, amerikansk film fra 2021

Komedie, Grøsser Spilletid: 97 minutter Aldersgrense: 15 år

- Komedie - Les flere.

‘Finn morderen’-komedie fra et dataspill med en varulv som går løs

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.07.2021]

Vi møter Finn som er nyansatt som som skogvokter i den søvnige småbyen Beaverfield. Han har pause i sitt forhold, men han blir raskt på tuppa etter postbudet Cecily. De fleste nye i byen bor på vertshuset. Der treffer vi Sam, som er fra bedriften legge gassrør i småbyen, og dette skaper selvsagt splittelse i bygden. Og etter at en storm sperrer veiene, begynner det å skje makabre mord i området og noen generatorer blir sabotert. Etter at det er klart for at noe er løs i bygden samler alle beboere seg vertshuset for å se hva de kan gjøre for å løse problemet. Men det blir ikke akkurat enklere av at de mistenker at en varulv er løs iblant dem, og de vet ikke hvem som er varulven...

Filmen er basert på et VR-dataspill fra Ubisoft. Jeg har ikke prøvd spillet, men fikk litt lyst etter å ha sett filmen. Men filmen er heldigvis ikke veldig typisk dataspillaktig og har et okei manus i bunn som får rollefigurene bra til å skinne. Regien er ved Josh Ruben, som debuterte med horrorkomedien ‘Scare Me’ i 2020. Denne gangen har regissør som lenge har livnært seg som skuespiller klart å skape en ganske underholdende film med ‘Werewolves Within’.

Når jeg først hørte om filmen, fikk jeg bilder i hodet mitt om en Dog Soldiers-aktig film, men det er dette langt unna å levere. Da er dog sjarmen på plass, men filmen kunne med fordel vært mye mer blodigere og med mer skrekkelementer i seg. Dette blir i grunnen litt for snilt skildret og alle scener der noe mord skjer, så er alt klippet helt bort av hva som kunne vært skummelt eller skrekkaktig. Med andre ord synes jeg filmen har mer å gå på på den fronten, men på den annen side gjør det at alt blir ganske så mye mildere.

Dette er mer en enkel mordmysterium film der man skal gjette hvem som er morderen. Heldigvis er det ikke veldig opplagt å gjette hvem morderen er. Men de som kommer for en typisk varulvfilm blir nok skuffet. Det er heller ikke så mye skrekkelementer i filmen. Du får heller ikke se så mye til varulven heller, selv om den får sin tid på skjermen, og dette er heldigvis ikke bare en lurefilm på det viset, selv om filmen ligger litt opp til at det kunne vært tilfelle.

Rollefigurene er filmens store styrke. De er passe varierte og så småbyeksentriske som du håper på i en slik film. I front finner vi den gjennomsnille skogvokteren Fin og den sjarmerende berta Cecily. De har mye skjermtid sammen. Du finner også en hel del artige birollefigurer som får mer eller mindre plass i filmen, men alle har sin misjon. Du får også en drøy kvinne, som skal være Melissa McCarthy-alibiet i filmen, der hun viser seg fra sin gutteaktige side. Og så får vi en skummel jeger som bor i utkanten av byen, som den store outsideren i småbyen.

Dette kan minne litt om The Thing til tider, bare at her er det ikke romvesen men varulv som er løs iblant dem. Filmen legger opp til at man skal lure på om hvem som har rent mel i posen og ikke. Humoren kunne dog vært bedre i filmen, og selv om jeg lo en del steder, så kunne filmen med fordel vært enda morsommere, men når man ikke har det største budsjettet, så er dette ganske greit i grunnen.

Alt i alt er dette en kul nok film laget på lite budsjett. Du får noe av det du forventer med en real omgang billig moro. Det jeg likte dog minst er at filmen aldri tro ting helt ut og jeg synes filmen hadde mer sjarme og humor å spille på for å oppnå skikkelig gromfilmstatus. Filmen kunne også hatt mer horror i seg enn det den har. Og til å være en mørk komedie er dette overraskende lyst og ledig. Det er også svært lite effekter i filmen, og fint lite vises gjennom filmens en og en halv-times spilletid. Skulle gjerne fått mer tid med varulven også, eller noen scener der noe antydet at den gikk løs i alle fall.

• Werewolves Within
  • Comicbook.com
  • Movie Nation
  • Flickeringmyth.com
  • HollywoodInToto.com

«The Hitman's Wife's Bodyguard»

«Elize Matsunaga: Det var en gang et drap»

«Barb and Star go to Vista del Mar»

«Fear Street - del 2: 1978»

«Puppet Master 12: The Littlest Reich»