Anmeldelse av Knight of Cups, amerikansk film fra 2015

Drama, Romantikk Spilletid: 118 minutter Aldersgrense: 9 år

Knight of Cups - Trailer 24.11.2015

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

Avbalansert kunstnerisk drama om Hollywoodtomhet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.07.2021]

Rick lever det luksuriøse livet i Hollywood. Han føler seg avhengig av suksess, men kjenner likevel på tomheten som han føler i livet sitt. Vi blir med Rick i en stund i livet hans der han må ta noen veivalg. Han blir spådd med tarotkort og som kortet, "knight of cups", kjeder Rick seg lett og trenger mye impulser utenfra. Vil Rick finne sin vei i englenes by?

Filmen er meget kunstnerisk utformet i både form og fotoarbeid. Det er ikke alltid man skjønner helt hvor filmen vil hen med det som skjer. Det er mange alternative måter å fortelle historien på. Med mye rar musikk med mye lyder av sjø og bølgeskvulp, fly og lignende i musikken. Det er også en nærmest uvirkelig stemning i filmen, der det er vanskelig å forstå hvor man vil med alt i filmen fordi dette er så alternativt skapt.

Det tar litt tid å komme inn i filmen og finne ut av hva som er ekte og ikke. Det er mange sekvenser i filmen som fremstilles som mer drømmende enn ekte. Det gjør dette til en krevende film å følge hele veien. Hovedrollefiguren sier ikke så mye i filmen, han bare tenker og så hører vi hva han tenker gjennom fortellerstemmen.

Dette er en meget spesiell film og minner mer om det man finner på filmfestivaler, mer enn en real Hollywood-film, selv om dette dog handler om en mann i Hollywood. Det er også en del indie-film-klisjeer i filmen som gjør dette til en film som noen ganger ikke lykkes like bra. Men det hele glir og flyter fremover i et veldig behagelig tempo om man bare aksepterer det lille som skjer i filmen.

Regien er ved Terrence Malick, en regissør som har levert mye bra film som skiller seg ut i mengden. Han er kjent for filmer som Badlands, Den Tynne Røde Linjen og The Tree of Life. Denne gangen lykkes han ikke like godt, men leverer en film mer på det jevne, men med en tydelig Terrence Malick-signatur på det hele. Filmen er dog noe vanskelig å få tak i noen ganger, men filmen føles ganske avslappende å se.

Skuespillerne gjør en fin innsats. Christian Bale spiller hovedrollen og klarer å prege filmen, men har en veldig lite karismatisk kar han spiller og en kar som de rundt ham nesten ikke merker at eksisterer. Han er som vanlig et stødig midtpunkt og passer godt inn som en slags playboy. I andre roller finner vi andre kjente navn på blokka som Cate Blanchett, Natalie Portman og Antonio Banderas.

Personlig likte jeg å se hvor filmen tok meg. Ser ut som om hovedpersonen kjeder seg litt i filmen og ikke følger helt med på det som skjer rundt ham. Om du ikke er klar for en slik opplevelse som denne filmen gir deg, kan det være du kjeder deg litt selv med å se dette. Og jeg skal innrømme at filmen ikke lykkes helt med det den prøver å oppnå. Det blir litt for typisk i lengden og noen ganger føles filmen litt for konstruert med trauste hviskende rop som skal krydre handlingen.

Terningkast: 4-

- Voyage of Time - En og en halv time i total harmoni for kropp og sjel
- The Tree of Life - Gigantisk om livet og vår eksistens
- Den Tynne Røde Linjen - Sterk og annerledes andre verdenskrig-skildring
- Days of Heaven - Klassisk trekantdrama med engasjerende plott
- Badlands - Morderkjekken og hun som bare ble med på leken...

• Knight of Cups
  • Indiewire.com
  • The Telegraph
  • Filmpuls.dk
  • Time
  • Smis.no
  • God Morgen Norge (TV2)

Engelsk, Tysk, Serbisk

«The Hitman's Wife's Bodyguard»

«Elize Matsunaga: Det var en gang et drap»

«Barb and Star go to Vista del Mar»

«Fear Street - del 2: 1978»

«Puppet Master 12: The Littlest Reich»