Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES

Filmfront.no bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi en bedre brukeropplevelse. Se link over for hva informasjonskapsler brukes til.
Logg inn
Bli medlem
Filmfronts egen podcast
 
 

Anmeldelse av Flightplan, amerikansk film fra 2005

Action, Drama, Thriller Spilletid: 98 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: Thriller

Den filmatiske ’thrilleren’ spiller på det engelske ordet ’thrill’, altså ’å gyse’ og få en ’spennende opplevelse’. Som en nær filmatisk slektning av genren skrekk/grøsser, frembringer gjerne også thrilleren derfor spenning og engstelse i oss, dog vanligvis da med mer lavmælte toner, stil og grep. Spenningen ligger gjerne i karakterene, deres utvikling og oss som seeres relasjoner og engasjement i dem, mer enn i rene filmatiske skrekkgrep og skremselstaktikk. Det normale trues og brytes ofte opp og skaper spenningen, og i tilfellet det nevnte menneskelige aspektet brukes gjerne betegnelsen ’psykologisk thriller’ som en av mange undergenre av thrilleren.
Les flere spalteomtaler: Thriller

Ny vri på Lady Vanishes på et fly...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.07.2021]

Kyle har nettopp mistet sin ektemann og er på vei til New York for å gravlegge ham. Hun sovner på flyet, for så å våkne til det store marerittet at datteren er sporløst forsvunnet. De leter overalt i flyet, men kan ikke finne datteren. Det gjør at Kyle blir veldig fortvilet og slår seg ikke med ro med at datteren er borte. De flyansatte begynner også å tvile på om Kyle virkelig hadde med datteren sin om bord eller bare har diktet det opp. Men Kyle tar saken i egne hender og prøver å legge opp sin egen etterforskning...

Annonse:

Dette er en film jeg husker jeg så da den kom og likte greit, men etter å ha sett Alfred Hitchcock-filmen Lady Vanishes, tenkte jeg at jeg måtte ha et gjensyn med filmen som minner en del om den på en del vis. Og det er noe litt kult over det at en nyere film bruker elementer og konsepter fra eldre tider, selv om originalen fra Hitchcock er absolutt best av de to filmene, så se den også om du kommer over den. Det er en del kopier av scener og handlingsmomenter fra Hitchcockfilmen som skrivingen på en doggete vindusrute.

Filmen åpner greit nok. Men du får også en tidlig forsmak på at datteren forsvinner på flyplassen, men så kommer hun til rette igjen. Filmen har et småkult manus, men det mangler noe for at dette skal oppfattes som mer mesterlig. Handlingen er grei og dette er en tidvis spennende thriller, men uten helt å underholde til det fulle. Det mangler litt flere tvister i handlingen og samt at det blir for mange klisjeer i plottet og utførelsen av det. Likte heller ikke helt slutten som ble litt for enkelt og konstruert.

Personlig liker jeg godt Jodie Foster, som gjør hele filmen verdt å se for meg. Hun er en solid skuespiller og ble en yngling etter jeg så henne i Nattsvermeren. Filmen føles noe langdryg til tider, men heldigvis redder Foster mye av inntrykket. Foster har et veldig autoritær måte å spille på så gjør at jeg tror på henne og samtidig føles hun kanskje litt vel behersket, men med et fjes som oser ut av en man får medfølelse for, og det skal også nevnes at rollen ble skrevet med Foster i tankene da Peter A. Dowling og Billy Ray skrev manuset.

Regien er ved Robert Schwentke, som senere regisserte den første actionfylte filmen Red fra 2010, med en rekke eldre stjerner på rollelisten som Bruce Willis, Helen Mirren og Morgan Freeman. Filmskaperne tar oss med på en reise som en real psykologisk thriller. Du begynner selv å lure på hva som har skjedd. Likevel er filmen ganske treg i gang, men heldigvis er de 20 siste minuttene mer intense enn hele filmen til sammen, og det etter man har fått en del av løsningen på gåten. Det blir en løsning på alt, og for noen blir kanskje denne løsningen litt enkel, men filmen har en del å spille på og er passe underholdende.

Liker stemningen i filmen som føles litt urovekkende og du får en veldig flyatmosfære over det hele. Det blir forsterket med lyd og musikk i tillegg til en bra vellykket scenografi og kul lyssetting. Det er også såpass få rollefigurer som betyr noe i filmen at det er lett å se hvem som kan være den skyldige, men det tenker jeg heldigvis ikke mye på underveis, selv for en filmnerdskadet hjerne i så måte. Jeg liker dog at filmen har noen overraskelser på lur i den tidvis noe forutsigbare handlingen.

Konklusjon
Flightplan er blitt en greit underholdende thriller uten å bli den mest spennende filmen. Likevel er den okei fascinerende å se med et fint mysterium og kule referanser stil Hitchcocks Lady Vanishes. Med andre ord er dette noe jeg gir en real firer på terningen og en liten anbefaling for deg som liker mysteriethrillere med litt psykologisk preg. Tempoet er tidvis høyt, men filmen kunne vært enda mer skrudd til. Føler med det at filmen føyer seg inn i rekken over fult brukbare thrillere som et greit valg for en kveld for både mann og kvinne.


Se om film er på streaming:



Les også anmeldelser i samme filmserie:
- The Lady Vanishes - Mysteriumet med den forvunnede damen på toget…

Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- Divergent-serien: Allegiant - Positivt overrasket
- Insurgent - Trauste og dystre saker ass....
- R.I.P.D. - Feilslått actionkomedie som har noen kvaliteter
- Red - God action av godt gammeldags merke

Diskusjon

Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(3,6 av 6 - 34 stemmer)

Kritikker i media

  • Flightplan
  • Aftenbladet.no
  • arilabra.com
  • Cinemablend.com
  • Dagsavisen
  • Filmfront
  • NRK
  • Se og hør
  • Cinerama
  • Jyllands-Posten
  • Lydogbilde.no
  • Filmnytdvd.dk
  • Filmz.dk
  • Bergens Tidene
  • Verdens Gang
  • Dagbladet
  • Adressavisen
  • Aftenposten
  • Natt&Dag
  • Filmbyen
  • Berlingske.dk
  • Politiken (Danmark)
  • Cinemazone
  • B.T. (Danmark)
  • Side2
  • Ekstra Bladet (Danmark)

Land:

USA

Språk:

Engelsk, Italiensk, Tysk, Arabisk, Japansk

Filmselskap:

Touchstone Pictures, Imagine Entertainment

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2023 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.

   Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES