Anmeldelse av Prom Night, amerikansk film fra 2008

Mysterie, Thriller, Grøsser Spilletid: 90 minutter

Omtalespalte: Slasher

Her finner du omtaler av slsherfilmer.
Les flere spalteomtaler: Slasher
- Skrekkfilm - Les flere.

Ny slashermorder på skoleball

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.06.2021]

En besatt morder tok livet av familien til tenåringen Donna. Morderen skal være bak lås og slå når Donna skal på skoleball og kose seg. Men det skal vise at nettopp denne kvelden, så innhenter fortiden henne og en psykopat går løs og er ute etter Donna. Og som om ikke det skulle være nok, så dreper han alt han kommer over på sin vei. Da gjenstår det å se hvem som trekker det lengste strået av Donna eller morderen. Det som i alle fall er sikkert er at mange må bøte med livet og kjempe for å ikke se enden på skoleballet...

Jeg så nylig den originale Prom Night fra 1980 med Paul Lynch med slasherikondronningen Jamie Lee Curtis og moromannen Leslie Nielsen i en helt ok film. Derfor var jeg spent på om remaken fra 2008 kunne overgå selv originalen. Prom Night alla 2008 har mange billige ‘jump scares’ og er nok en skikkelig tenåringsfrier for skrekkfilmlettskremte. Det hele begynner både lyst, som en falsk trygghet, og med skremsel innimellom. Du får også skikkelig partyfealing over det hele med skoleballet i sentrum. Og underveis dukker en drapsmann opp og folk begynner å dø rundt Donna.

Filmen åpner litt mer skrekkfilmaktig enn den første filmen. Vi ser at en morder går løs og den blonde jenta finner en og en i huset død og morderen dreper moren hennes imens hun ser på. Starten begynner også med et mareritt som hovedpersonen har, der hun våkner opp i det morderen finner henne, men morderen er bak lås og slå, men selvsagt er hun ikke helt trygg, siden dette er en skrekkfilm i slasherfilmsjangeren. Og ikke lenge etter begynner hun å se morderen i små korte glimt, men innbiller hun seg dette eller er det virkelig tilfelle?

Skuespillet er ok og Brittany Snow spiller drømmejenta. Hun er kjent for filmer som Pitch Perfect, Hairspray og Would You Rather. Men den kanskje største stjernen i filmen spiller en birolle i filmen, og det er Idris Elba, bedre kjent i TV-serien Luther eller fra store filmer som Thor: Ragnarok (2017), Star Trek Beyond (2016), Prometheus (2012) og American Gangster (2008). Han gjør seg i alle fall bemerket i en ellers så laber film, som ikke får den karismatiske stjernen til å skinne.

Regien i Prom Night er ved den ganske så ukjente Nelson McCormick, som nok er mest kjent for TV-regi på serier som Dr. House, West Wing, Prison Break, 24, og Criminal Minds. Her gjør McCormick en ganske grei innsats, uten å klare å skape det helt store, men han følger en del skrekkfilmkonvensjoner og da bruker særlig jump scares ofte. Synes også regien er supertypisk, og det er kanskje det mange holder imot filmen. Men selv filmen fra 1980, har ikke så mye å stille opp med den heller, men dette føles mer polert og litt under gjennomsnittlig presentert.

Dette spiller så åpenbart på å være inspirert av Skrik-franchisen. Men det er litt rart at filmen nesten ikke er skummel en plass. Du får heller ikke se noe skrekk som sjokkerer heller på noe plan. Dette er nesten helt uten blod og en skrekkfilm kun for yngre tenåringer, der alt det grafiske som er med i de ‘skikkelige’ slasherfilmene ikke er med. Det hele virker ganske ok helt frem til drapsscenene kommer, de er noe av det tammeste som finnes med en liten kniv som knapt synes.

Og når du i tillegg får en hel gjeng irriterende tenåringer over hele linjen og noen stokk udugelige politimenn, så er det ikke rart at dette feiler. Filmen begynner ikke så ille, men så blir dette raskt mindre og mindre interessant utover i filmen, og derfra og ut er filmen som et eneste langt gjesp. Så det gikk virkelig an å ikke bli bedre enn originalen fra 1980, som bare var noe særlig minneverdig den heller. Prom Night er inne på noe til tider, men roter bort utgangspunktet med å bli for lite skrekkaktig og det hele er så klippet i hjel at dette er en skam mot slashersjangeren, og det er litt synd for dette kunne vært løftet et par hakk om filmen hadde klart å tilfredsstille slaherfansen og ikke bare skape slett tenåringskrekk.

- Prom Night - Skoleballslasher på det jevne

- Killing Kennedy - Interessant drama om JFK og Lee Harvey Oswald