Anmeldelse av The Scorpion King 3: Battle for Redemption, amerikansk film fra 2012

Action, Eventyr, Fantasi Spilletid: 105 minutter

Omtalespalte: Fantasy

Her finner du omtaler av fantasyfilmer.
Les flere spalteomtaler: Fantasy
- Actionfilm - Les flere.
- B-film - Les flere.

Skorpionkongen tjener som leiesoldat...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.06.2021]

Kongeriket til Mathayus ligger i grus og hans dronning er død av pest. Det gjør at Mathayus har måttet søke annet arbeid å livnære seg på. Mathayus er stor og sterk og hans talenter ligger i å slåss som leiesoldat. Det fører han ut på et oppdrag der han må forsvare et kongerike mot en ond tyran og noen skumle spøkelser. Hvis Mathayus klarer dette kan han gjenvinne både sin ære og sin makt som Skorpionkongen...

Scorpion King har vært en filmserie som bare har fortsatt og fortsatt, selv om utgangspunktet ikke var allverdens med første spinnoffen fra Mumien 2. Men filmene har fortsatt å komme og komme, og kvaliteten er alt annet enn topp, men helt ok sett fra et b-film-perspektiv. Og denne tredje filmen er ingen høydare den heller og leverer en forestilling litt under midt på treet.

Regien er ved Roel Reiné, som har regissert en del b-filmoppfølgere som Death Race 2 og tre, samt The Marine 2. Denne gangen leverer han en forventet innsats med Scorpion King 3. Det er mye fake fotomontasjer underveis der filmskaperne prøver å skape store illusjoner med knapper og glansbilder. Det samme kan sies om actionscenene der det er mye ‘close ups’ med virrete kameraarbeid for å dekke over hva man egentlig ser på. I min hjerne føles actionsekvensene ganske så rotete, uoversiktlige og lite kule å se på.

Fort hver film skifter hovedrollefiguren skuespiller. Det gjør at man aldri helt føler seg hjemme med den man heier på i front for filmens handling. I rollen finner vi den ganske ukjente Victor Webster , som også har spilt i noen andre filmer som Must Love Dogs og seriene Continuum og Melrose Place.

Du får også andre mer kjente navn på blokka. Ron Perlman, best kjent fra Hellboy-filmene spiller i denne tredje Scorpion King-filmen. Og han gjør en ganske lite minneverdig prestasjon der han ser ut som en grå mus mer enn en konge, som han egentlig skal forestille. I tillegg melder også Billy Zane fra Titanic og Dave Bautista fra Guardians of the Galaxy seg med på laget.

Filmen føles litt laber, men har noe humor og forsøk på sjarme, som jeg smiler litt av til tider, men som ikke holder godt i lengden. Det gjør at jeg hele veien synes filmer ikke klarer helt å engasjere meg godt nok. Likevel ser dette ok ut, men filmskapingen har mye mer å gå på og ser langt i fra like vellykket ut som Ridley Scotts Gladiatoren på noe vis.

Noen ganger er fotoet med på laget og noen sekvenser ser faktisk litt vellykket ut og har et glimt av kunstnerisk tvist som slaget med elefantene som minner litt om Ringens Herre 3, uten sammenligning for øvrig, men det er lett å se hvor de har hentet inspirasjonen med, både med lyd og bilde.

Selve stemningen i filmen er ganske heltete og filmmusikken er ok konstruert og gir en del tilbake til filmen av stemning, selv om musikken ligner på mye annet du har hørt før og ikke skiller seg ut i mengden. Historien i filmen og manuset er også under par, men likevel er det ikke så ille til å være en real b-film. Effektene er også av det helt enkle slaget og spøkelseskrigerne er noen ganger mer morsomme enn skumle i utforming.

Alt i alt er dette en b-film som gir deg det du forventer på forhånd av en tredje film i en filmserie med ikke allverdens potensiale. Actionen i filmen er lett og tidvis greit underholdende. Humoren i filmen er det en del av og den er av vekslende kvalitet, men noe flirte jeg litt av. Filmen har dog en grei avrunding på det hele. Det gjør at jeg ruller en toer for en eventyrfilm som gav meg noe underholdning, men som ikke gav meg direkte godstemning mer enn så vidt tidvis. Det gjør at jeg føler meg klar for neste film.

- The Scorpion King 5: Book of Souls - Den kuleste reine Scorpion King-filmen
- The Scorpion King 4: Quest for Power - Lysere eventyr med mer humor
- The Scorpion King 2: Rise of a Warrior - Eventyrfilmen som forsøker å unngå B-film-stempel
- Skorpionkongen - Enkelt, men underholdende actioneventyr

• Fraughtexperiments.blogspot.no
  • Actionfreunde.de
  • Filmstarts.de
  • Outnow.ch

«Tre Nøtter til Askepott»

«Gutten som ble julenissen»

«The Harder They Fall»

«Venom: Let there be carnage»

«The Boy Behind the Door»

«Those Who Wish Me Dead»

«House of Gucci»