Anmeldelse av Jomfruen & menneskedyret (La bête), fransk film fra 1975

Drama, Fantasi, Mysterie, Grøsser, Romantikk Spilletid: 93 minutter

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood

‘Voksen’-versjonen av skjønnheten og udyret

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.06.2021]

Vi følger Pierre som liker at sønnen, Mathurin, skal gifte seg med den vakre Lucy. Hun kommer fra en rik familie. Pierre gjør alt klar for giftemålet, men det oppstår problemer når Lucys tante ankommer. Mathurin har også en bestialsk hemmelighet, og en av husets eldste forsøker å sette en stopper for bryllupet. Det viser seg at familien til Mathurin har en fæl forbannelse som få vet om...

I starten av filmen får du sitatet: ‘Utrolige drømmer er egentlig en tilstand av flyktig galskap’. Filmen åpner med hester som parer seg, der vi får se alt med nærbilder av kjønnsorganene og full pakke med nøye bilder av fjeset til hesten til den får utløsning. Og disse hestesekvensene er det flere av og de gir oss små doser av hva vi kan forvente oss av resten av filmen. Det er nemlig erotisk møte mellom dyr og menneske som skal settes på dagsorden i filmen. Det hele blir både forstyrrende og ubehagelig å se på. Noe blir også nesten litt ufrivillig komisk i måten det fremstår med barokkmusikk og udyret som kommer etter skjønnheten, men også utrolig absurd i samme øyeblikk når de holder på.

Dette er en fransk film av den polske regissøren Walerian Borowczyk, som også har laget ‘Umoralske fortellinger’ fra to år før. Denne filmen er basert på en 25 minutters sekvens av nettopp ‘Umoralske fortellinger’, som Borowczyk også ødela sitt rykte og status i Polen da han kom ut med ‘Umoralske fortellinger’ fra 1973. I starten får vi bare dyr som har seg med hverandre, og filmen har et lavt tempo. Men det er ganske mange vakre naturskildringer og annet kunstfilmaktig fotoarbeid med på kjøpet med pene utsnitt. Filmen er filmet med lekent kameraarbeid i blanding mellom håndholdt kamera og fastmontert kamera.

Filmen er lagt opp som et drama og det bygges sakte men sikkert opp mot det som skal komme. Det tar 27 minutter før den første menneskelige erotiske sekvensen oppføres i filmen der en ung kvinne med rastafletter har seg med en farget tjener. Men så går det lang stund igjen mellom neste nakenscene, men mot slutten er det mye mer av det, og filmen kan føles litt som en prøvelse å se for dem som ikke setter pris på de kunstneriske aspektene ved filmen. Filmen er utfordrende og drøy rent erotisk sett og viser mer enn de fleste andre filmer ville turd. Og ofte går kunstneriske filmer langt i skildringen av seksualitet, sikkert fordi det ikke er gjort så mye, og at det utfordrer moralen.

Personlig synes undertegnede at dette var en ganske merkelig blanding av komponenter. Jeg hadde dog sett ‘Umoralske fortellinger’, så jeg visste litt hva jeg gikk til. Men synes ikke historien i seg selv er hverken særlig interessant eller spennende å følge. Dette føles mer som det er ment å provosere mer enn å underholde. Det vil si at det er noen nærmest pornografiske sekvenser som sikkert er verdt strevet for noen, men personlig er ikke det nok i seg selv for at dette skal løftes opp. Satt dog mer pris på de mer tekniske aspektene med filmen, fordi dette er virkelig bra laget reint filmteknisk, men manusskribenten kunne dog vært bedre forberedt før man lagde filmen og vi får en historie som er både rotete og vanskelig å forstå meningen med og i tillegg er lite fremdrift i og samtidig lite som skjer. Føler dette lett kunne vært en kortfilm på halvtimen og fått frem det samme.

Alt i alt er dette vanskelig å vurdere. Filmen sjokkerer faktisk den dag i dag, og det er godt gjort når den er laget som en a-film på midten av 1970-tallet. Skuespillet er også godt og filmen er passe troverdig lagt opp innenfor sitt eget univers, men filmen har mildt sagt mer å gå på i å skape en mer interessant handling. Det gjør at jeg kjeder meg litt underveis i filmen, selv om den tidvis også pirrer meg litt, men det er ikke det jeg helst liker å bli når jeg ser film. Det er for lange sekvenser med betraktninger av personer som spiller piano, imens de ser på sauer ute på åkeren, og det i seg selv er sikkert fint for noen, men for meg ble det litt traust. Men så er ikke dette laget for den jevne Hollywood-seer heller. Til det er dette alt for sakte kino der man ser folk løpe mot kamera i nærmest minutter ute i skogen og lignende. Og ved siden av all erotikken er det noen kule bildekomposisjoner og mye flott scenografi. Det redder en del av inntrykket, men ikke mer enn at jeg føler at det drar filmen maksimalt opp på en sylsvak firer på terningen.

Terningkast: 4-

- Umoralske fortellinger - Umoral og nakenhet på menyen...

• Jomfruen & menneskedyret
  • Dvdtalk.com