Anmeldelse av The Fast And The Furious, amerikansk film fra 2001

Action, Thriller, Biljakt, Kriminal Spilletid: 106 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

Starten på en adrenalinfylt franchise

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 07.06.2021]

Vi skal faktisk helt tilbake til 2001 for å finne starten på franchisen som snart ser sin niende film nå kinolerreter over hele verden. Regissør Rob Cohen kan aldri i sin villeste fantasi ha sett for seg størrelsen og omfanget til filmene som skulle følge i årene etter, men i den første filmen skal vi faktisk tilbake til røttene. Til det som gjorde den første filmen kul, nemlig biler og bilaction. Var det bedre da «The Fast and the Furious» handlet mest om biler og de som kjørte dem?

I undergrunnsverden i Los Angeles er det bilene som styrer showet. Ulovlige gateløp, biler med enorme krefter under panseret og penger i omløp rundt hele konseptet. For å finne ut hvem som står bak en rekke ran hvor raske biler var et nøkkelelement, må politietterforskeren Brian O’Conner (Paul Walker) gå undercover for å nøste opp i et nettverk av kriminalitet. Men når han blir en del av et miljø som setter familie foran alt, begynner linjene mellom lovlydig og lovløs å bli svært så uklare.

Jeg husker utrolig godt at jeg kom ut av kinosalen for 20 år siden og folk fyrte opp Skodaen sin, sin tungslitte Ford Escort eller Corollaen sin som om det var gateløp på gang. Folk ble bitt av basillen like mye som jeg ble da jeg spilte enormt mange timer med «Need For Speed: Underground» på Playstation 2. Jeg var ikke fullt så frelst av denne filmen da jeg så den, men jeg likte den, jeg. Den hadde fart, damer og kule biler, så det var vanskelig å overse at den faktisk leverte det den prøvde på. Pent pakket inn i regien av Rob Cohen («xXx» og «Dragon») forførte filmen sitt publikum, og la ganske tydelig opp til at flere filmer kunne følge etter.

Dette var også filmen som for alvor satte fart på karrierene til skuespillere som Paul Walker («Eight Below» og «Brick Mansions»), Vin Diesel («Guardians of the Galaxy» og «Ptich Black») og Michelle Rodriguez («Girlfight» og «Avatar»), og ikke uten grunn. Alle tre viser at de har en viss stjernefaktor i denne filmen, hvor Vin Diesel bokstavelig talt sitter i førersetet. Diesel er barsk, stor og har en røst man legger merke til. Det er ikke rart at han har fått en stor karriere innen actionfilmer. Paul Walker er nok den mest tynnslitte skuespilleren som sliter med å vise seg frem med annet enn et glimt i øyet. Han passer filmen godt, men utmerker seg ikke veldig.

Er du fan av bilfilmer, liker katt-og-mus sjangeren, samtidig som at tøffe biler er noe som appellerer til deg, har du nok allerede sett den første filmen som startet det hele; «The Fast and the Furious». Den har ikke holdt seg veldig godt når det gjelder dialog eller historie, og den er langt fra like kinovennlig som de nyeste filmene i filmserien, men den er helt OK. Jeg synes det var hyggelig med et gjensyn, og like hyggelig å se den litt spedere starten som faktisk holdt seg mer tro til budskapet om bilaction enn de nyeste filmene har valgt å gi oss. At filmen nå har kommet i en 20-års jubileumsutgave gjør at vi nå kan se den med et bilde som ligner mer på det jeg husker av kinoutgivelsen. Lydsporet er for øvrig verdt å skru opp et par ekstra hakk, for her kommer virkelig billydene til sin rett! Det gjør heller ingenting at vi får denne jubileumsutgaven i en lekker steelbook-versjon som samlere nok ønsker å legge til samlingen sin. Terningkast 3.

- Fast & Furious 9 - Leverer fremdeles varene, og vel så dét!
- Fast & Furious: Hobbs & Shaw - Overdose Hobbs & Shaw, på godt og vondt
- Fast and Furious 8 - Nær ødeleggelse av topp actionserie
- Fast & Furious 7 - Helt på trynet idiotisk, men fantastisk genrefilm!
- Fast & Furious 6 - Jernfolkene er tilbake i severdig stressaction
- Fast and Furious 5 - Moro bilaction med den hardbarka gjengen!
- Fast and the Furious 4 - Testosteronbomben er tilbake
- The Fast and the Furious - Tokyo Drift - Bilfilm om drifting
- 2 Fast 2 Furious - Bilsjåfører forsøker å 'frame' en narkobaron

- Mumien: Dragekeiserens grav - Mumiefilm med døll humor
- xXx - Ekstremsportsagenten ‘Triple X’ i aksjon
- Dagslys - Stallone spiller helten i tunnelen
- Dragon - The Bruce Lee Story - Historien fra virkeligheten om legenden Bruce Lee fortalt på passe interessant vis

- Bilaction for gutta!

• The Fast And The Furious