Anmeldelse av Army of the Dead, amerikansk film fra 2021

Action, Kriminal, Grøsser, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 148 minutter

Omtalespalte: Actionfilm

Her finner du omtaler av actionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Actionfilm
- Skrekkfilm - Les flere.

Snyders zombiefilm er underholdende

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.06.2021]

Filmen åpner med at et nygift par er på bryllupsreise, og mens han bokstavelig talt blir sugd inn i en bilulykke med en militærkolonne med en spesiell last. Lasten inneholder en mutert zombie som rømmer under ulykken. Og etterpå blir Las Vegas lukket av for omverdenen etter et zombieutbrudd. Og i denne ekstreme situasjonen, prøver en kasinoeier å hente ut en svimlende sum av 200 millioner dollar fra et hvelv i Las Vegas. Det er bare det at LAs Vegas er stengt av og skal atombombes for at zombiene skal forsvinne fra jordens overflate innenfor få dager, noe som gjør at teamet som kasinoeieren stabler på beina har kort tid på seg for det spesielle oppdraget...

Zack Snyder er en regissør som har gjort seg bemerket med underholdende storfilmer som ‘300’, ‘Zack Snyder’s Justice League’, ‘Watchmen’ og nyinnspillingen av Romeros ‘Dawn of the Dead’ fra 2004. Denne gangen har amerikanske Snyder spilt på stortrommen for streamingverdenen, representert denne gangen av Netflix der du kan se filmen ved medlemskap.

Snyder har disket opp med en zombiefilm som tør å bane litt nye veier og ikke bare tråkker i andres fotspor. Med andre ord en helt annen film en hans ‘Dawn of the Dead’-remake. Hovedmutantzombien ser nesten litt Hulken-aktig ut og videre finnes det flere spesielle zombietyper i alt fra intelligente muterte zombier, vanlige dumme zombier og til og med en tigerzombie. Zombiene er selvsagt nådeløse og oppfører seg som litt av et taktisk lag for å sikre sin eksistens på beste vis. Zombiene kan også beskytte seg med bruk av sin intelligens, som skaper litt nerve i handlingen.

Dette er blitt en veldig underholdende film i sjangerkombinasjonen i krysningen mellom grøsser, actionfilm og litt komedie. Og blandingen er veldig voksen av seg og alt viser seg langt i fra noen barnefilm, med mye blod, splatter og til og med bare bryster og nådeløs action, kamp for å overleve og litt hevn med på kjøpet. Teamet vi følger er en saftig blanding av mye forskjellig som inneholder alt fra ekte helter til nådeløse drittsekker. Det store spørsmålet er derimot: Hvem klarer seg til slutt?

Castet i filmen er ganske vellykket synes jeg, men den største stjernen er derimot ekswrestleren Dave Bautista som nok er mest kjent fra Guardians of the Galaxy-filmene der han spiller den store muskelmannen Drax. Her føler jeg han har en viktig rolle, men dette er også en film der alle er med å dra lasset. De andre folka i filmen er ikke noen jeg drar umiddelbar kjensel på, men jeg ser at noen av dem har spilt i grei filmer. Og det at filmen ikke har de mest kjente navnene, synes jeg er en styrke som gjør filmen bedre, særlig siden man da ikke vet helt hvem som ryker hvor.

Filmen har en del sjarme og har et artig og friskt konsept som blander mye kult i en skikkelig godteposeaktig blanding som det er lett å like. Jeg kan avsløre at dette minner om noe annet jeg har sett og kan lettest beskrives som zombieversjon av Ocean's Eleven fra 2001 møter Aliens fra 1986. Og det er mye tribute til forskjellige filmer, men mest Aliens der blant annet man drar direkte bekjentskap med lignende små detaljer fra James Camerons storfilm, med blant annet “Let’s Rock”-dama på menyen, men også en del rollefigurer ligner på andre kjente fjes også som at piloten ser ut som en kvinnelig versjon av Tom Cruise fra Top Gun og en kar med pilotbriller minner mest om George Clooney før han tar av seg brillene.

Filmen begynner ganske greit i det små og bygger seg skikkelig kult opp. Dette er pur underholdning, og det er en ganske kul komisk friskhet i filmen, selv om filmen føles akkurat litt for lang, med sine 2 timer og 28 minutter lange spilletid, til å få den riktige intensiteten. Men alt i alt er dette bra underholdende og skikkelig gøy satt sammen. Zack Snyder gir deg det du forventer med et fargerikt team av alt fra muskelbunter med mye erfaring til en skolenerd som ikke har tatt i et eneste våpen før. Dette er litt likt som aliens, men står bra på egne bein også, og filmen har veldig artig musikkbruk med “Do You Really wan’t to hurt me” i heisen foran det store oppgjøret og Cranberries Zombie på rulleteksten. Filmen er både kul, morsom og svært underholdende, men holder likevel ikke helt inn til klassikerstempel. Likevel likte jeg det jeg fikk og gir dette en real firer på terningen. Vel blåst til Zack Snyder som setter standarden for hva man kan forvente av popcornunderholdning på en strømmetjeneste.

- Zack Snyder's Justice League - Ett 4 timer langt mesterepos
- Justice League - Superheltene går opp et hakk i energi, sjarm og moro.
- Batman vs. Superman - Svært variert om stormannsgalskap på flere plan!
- Superman: Man of Steel - Supermann i total audiovisuell overkill
- Sucker Punch - Tvetydig kjønnskamp og drapsorgie.
- Watchmen - Watchmen er intresant, men det ble litt for mye i lengden

• Themaineedge.com
  • Flixfilm.dk
  • Reelfilm.com
  • Filmtopp.se
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • Jackiekcooper.com
  • Cinetaste.se