Anmeldelse av Cruella, amerikansk film fra 2021

Komedie, Kriminal Spilletid: 134 minutter

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Komedie - Les flere.
- Actionfilm - Les flere.

En herlig skurkeoriginal vokser frem...

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 04.06.2021]

Med Londons punkrockrevolusjon på 70-tallet som bakteppe, vokser det en skikkelse frem i byen som skal ta folket med storm! Den unge Estella er fast bestemt på å skape seg et motenavn innen bransjen som designer, og får en dag jobb hos moteikonet Baronesse Von Hellmann. De to damene er begge to store originaler, og litt etter litt gjør diverse hendelser at Estellas mer mørke sider transformerer henne til å bli den opprørske Cruella De Vil.

Det er regissør Craig Gillespie som har laget dette første Cruella-portrettet, etter en av Disneys mest kjente onde karakterer. Gillespie, som nok er mest kjent for sin Oscar-vinnende film I, Tonya, tar dermed nok en outsider under sine vinger og lar henne få blomstre opp som den særegenheten som jo også Cruella De Vil, er.

Det er svært mye positivt og herlig å berømme Gillespies Cruella for. Den er morsom og spennende, svært så actionspekket og frisk i frasparkene, og byr på en særdeles deilig visuell lek med klær, mote, design og filmatiske uttrykk. Denne særegne karakteren, spilt av eminente Emma Stone, passer henne som hånd i silkekjolehanske, og Emma Thompson satt opp i mot henne skaper tidvis gnister som underholder stort.

Det er også en fryd for oss voksne å overvære denne nettopp litt voksnere typen Disney-film, hvor tidsherlig pop- og rockmusikk, tematiske underlinjer fra Londons tid og sted, samt den nevnte fashionable designen tilfører filmen et herlig lag av kitch og camp som er vanskelig ikke å elske. Cruella blir slik som en fargerik godbit som tidvis byr på fabelaktige enkeltscener og tablåer hvor begge Emma-ene får skinne i kamp med hverandre.

Det er også fascinerende å følge Estella, aka Cruellas, vei mot å bli den legendariske skurkekarakteren hun er. Som et slags “superhelt”-portrett, forvandles hun fra en ung og særegen jente, som må stå opp i mot både mobbing og det å skille seg ut, for så å omfavne dette mer og mer som voksen. Etikken og moralen er slik i aller høyeste grad tilstede, og Cruella blir slik et forbilde, vel så mye som et skrekkelig bilde på hva bitterhet og hevnlyst kan gjøre med oss mennesker. Denne tosidigheten gjør noe veldig godt med filmen og underholdningsfaktoren! Legg også til morsomme bikarakterer, og søte hunder, ja så blir dette på lang vei en fyldig affære.

Cruella er dog alt for lang. Den er spekket med mye, inkludert fantastiske enkeltscener, men den har også alt for mye dilldall innimellom. Den ville nok hatt godt av en oppstramming, som Cruella selv garantert ville ha sagt, for 2 timer og 17 minutter er krevende. Man skulle også ha sett mindre bruk av CGI-hunder, selv om det også er lett å skjønne utfordringene med å bruke levende hunder.

Cruella er slik blitt en varierende opplevelse, godt båret frem av hovedkarakterene og tidvis glimrende audiovisuell stil som fenger også oss voksne på et overraskende rikt nivå. Som portrett av en Disney-karakter er dette veldig fornøyelig og velkomment, mens også barna selvsagt får sitt blant annet rundt humoren tilknyttet bikarakterene. Cruella er rett og slett på lang vei lekker og stilfull eksentrisk moro! Regi og historie blir kanskje dog litt vel mye i mengden, som for å speile estetikken og disse kvinnenes overdådige stil. Det kræsjer litt.

(Cruella kan streames på Disney+ og sees på utvalgte kinoer.)

- I, Tonya - Oppslukende underholdende om Sirkus Tonya Harding
- Lars and the Real Girl - Herlige Lars og hans tause Bianca