Anmeldelse av Cutthroat Island, amerikansk film fra 1995

Action, Eventyr, Romantikk Spilletid: 119 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: Actionfilm

Her finner du omtaler av actionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Actionfilm

Glemt piratfilm fra 1990-tallet med en del action

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.05.2021]

Vi følger den barske piratkvinnen Morgan Adams. Hun er ettersøkt og holder seg med noen usle pirater som har en håpløs situasjon med lite midler. Det er da Adams kommer som en redning for gjengen som sammen går for å finne en stor skatt gjemt på Cutthroat Island. Der sitter Adams på en tredjedel av kartet for å finne skatten. Kartet er skrevet på latin der hun får hjelp av en slave ved navn William Shaw til å tyde kartet. Sammen blir de et bra team med Adams i spissen som må kjempe for å vinne skatten med å slå sammen de tre kartbitene. Jakten om skatten på Cutthroat Island er i gang...

Filmen åpner med dramatisk musikk og et skip som ligger utenfor en øy. Snart pensler filmen seg inn på hovedpersonen i Geena Davis skikkelse som ser faren hennes bli henrettet. Hun prøver å redde faren og han sier til henne at han har alt her oppe og peker på hodet sitt like før han blir henrettet. Da finner hun ut at kartet er tatovert på hans hodebunn. Og med denne litt snåle starten setter filmen skikkelig i gang. Og det er flere slike litt halvdårlige plottmomenter i filmen.

Du får en meget søkt historie som med fordel kunne vært mer gjennomarbeidet, likevel er ikke filmen så dum i starten. Det er også en del action i filmen og noen kule omgivelser gjør filmen tidvis litt kul. Som øyen i starten som er meget pen med langgrunne steder der hesten kan ri mellom øyene. Piratene er dog okei skapt, selv om rollefigurene ikke er like fargerike som jeg håpet på. Både kostymer og utseende er ikke topp i filmen og piratene ser litt fargeløse ut.

Regien er ved Renny Harlin, med suksessrike actionfilmer som Die Hard 2, The Long Kiss Goodnight og Cliffhanger bak seg i tillegg til jokerfilmen Deep Blue Sea, som mange enten elsker eller hater. Her har han forsøkt å lage en real pirataction i eventyrsegmentet. Jeg liker ikke alle kameravinkler like godt og det mangler også litt på små detaljer i både kostymer, sminke, scenografi og ellers et bedre manus til å binde alt sammen. Musikken er meget dramatisk hele veien og passer godt inn med pirattemaet og kan minne litt om en piratversjon av noe Star Wars-sidetemamusikk til tider.

Det bølger litt frem og tilbake i hvor intens filmen er. Dette er gammeldags action av gammelt og godt merke, selv om filmen kunne vært bedre skrudd sammen. Man merker at de som har laget filmen har satset på den og prøvd at dette skulle bli en storfilm, men resultatet har mer å gå på. Men den kuleste eventyrfealingen kommer når de kommer til øyen. Der er det palmer, sumper, mye grønt og tropisk klima, men du får også grotter, fjell, skatter og skjeletter. Det blir mye kanonaction mot slutten, som også setter litt av stemningen.

Filmen føles litt blandet i hva den klarer å skape av eventyr og fealing. Det er litt sommerfealing over filmen. Dette er en blanding mellom National Treasure, Indiana Jones og litt Håkon Håkonsen, men ikke veldig god i forhold til de nevnte filmene, selv om Cutthroat Island har sine øyeblikk der den glimrer den også. Gena Davis er tøff og rå i filmen, men hun klarer ikke å redde filmen alene. Filmskaperne skal dog ha litt cred for at de satser på en kvinnelig helt og hovedrolle i denne piratactionfilmen.

Det hele føles noe langt, og kunne med fordel vært klippet ned for å bli mer intens. Men alt i alt er dette ikke så ille og fult severdig, som en underholdende og glemt piratfilm, som bør sees om du må ha mer pirater enn det lille utvalget som finnes der ute med Pirates of the Caribbean som den ultimate filmen å måle seg opp mot, men der Pirates of the Caribbean er mer eventyrpreget, søker dette mer mot standard actioneventyr uten å blande inn det overnaturlige.

- Skiptrace - Jackie Chan og Knoxville i brukbar actionkomedie
- The Legend of Hercules - Elendig historiefortelling!
- Devil's Pass - Fullpakket med klisjeer
- Cleaner - Middelmådig annerledes rengjører
- Deep Blue Sea - Smarte haier gjør at mennesker står på menyen...
- The Long Kiss Goodnight - Tidvis greit underholdende uten å være i nærheten av noen actionklassiker
- Cliffhanger - Tøff til tider, men Cliffhanger har tapt seg litt med årene
- The Adventures of Ford Fairlane - Totalt mislykket, klisjépreget, slitsomt og umorsomt makkverkfilm
- Die Hard 2 - Ikke like stødig som Die Hard, men artig alikevell
- A Nightmare On Elm Street 4 - The Dream Master - Nok en oppfølger som ikke er stort å skryte av

• Cutthroat Island
  • Dvdtalk.com
  • Reelviews.net
  • TheMovieReport.com

USA, Frankrike, Tyskland, Italia

Metro Goldwyn Mayer (MGM), Carolco Pictures, Laurence Mark Productions, Beckner/Gorman Productions, Cutthroat Productions, Forge, Guild, Le Studio Canal, RCS Video, Tele-Communications Inc.