Anmeldelse av Tina, amerikansk film fra 2021

Dokumentar, Biografi, Musikk Spilletid: 118 minutter Aldersgrense: 9 år

- Dokumentarfilm - Les flere.
- Musikk og konsertfilmer - Les flere.

Rikt og underholdende om rocklegenden Turner

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 05.06.2021]

Dette portrettet om Tina Turner tar oss med igjennom hennes oppturer og nedturer, fra hennes gjennombrudd med partner og senere ektemann Ike Turner, og via hennes løsrivelse fra ham og til å bli selvstendig artist og superstjerne.

I regi av dokumentarskaperne Daniel Lindsay og T.J.Martin, følger vi Turner, eller Anna Mae Bullock som hun er født, igjennom 5 kapitler og deler av karrieren. Filmens første av to timer, konsentrerer seg mest om hennes bakgrunn og møte med Ike Turner, hans musikere, gruppe og arbeid, hvor Anna Mae etter hvert av Ike fikk sitt nye artistnavn Tina.

Det gledelige og herlige med dette portrettet er ikke bare at det føles balansert, respektfullt og delvis viktig, vi får også se Tina i en alder av 81 år i dette som blir hennes siste offentlige opptreden og farvel til fansen. En annen ting er at musikkmaterialet, inkludert konsertopptak og slik, er tatt med og tilfører noe ekte og rikt over portrettet. Vi har eksempelvis sett dokumenterer av andre superstjerner de siste årene, som eksempelvis Whitney Houston, men hvor rettigheter har gjort at hennes musikk ikke ble brukt. Da blir en slik dokumentar langt fattigere.

Historien om Tina er dog veldig vektlagt det trøblete og etter hvert voldelige forholdet med Ike, noe som kan oppleves som både litt ironisk og unødvendig. På den ene siden er dette selvsagt viktig å bruke tid på, mye fordi Tina her ble et ekstra ikon i måten hun i 1991 gikk ut med sin sterke historie på.

Samtidig har hun brukt hele karrieren sin etter at hun brøt med Ike med å bli kvitt ham. Likevel har journalister og folk alltid dratt frem denne perioden av livet hennes, gang på gang, noe også denne filmen jo ironisk nok gjør kanskje litt vel (for) mye.

Når vi heller ikke får noe særlig fra Tinas glansdager på 90-tallet, ei heller høre mange av hennes største hits fra dette tiåret, føles det som om det mangler litt her. Det er dog ikke første gang slikt skjer. Mangt et musikkportrett har det med å fokusere mest på gamledagene, noe som ofte er litt rart, tatt i betraktning at bilde- og lydmaterialet ofte er langt rikere jo nærmere vår tid man kommer.

Tina er like fullt et strålende godt portrett og en dokumentar om en av vår tids aller største kvinnelige og musikalske ikoner. Filmen makter å påvise hennes styrker og flere ikoniske sider - den første mørkhudede rockedama, hennes åpenhet rundt vold i partnerskap, den helt unike stemmen hennes, og til slutt hvordan å kjempe seg tilbake, opp og frem for å leve sin store drøm. Ingen får til dette helt alene, men Tina selv er primus motor for det ikoniske navnet sitt, et navn hun tok tilbake med glans etter Ike-perioden. Denne filmens styrker er mange, men kanskje best er det at den med sin oppbygning, variasjon og balanse speiler Tinas personlighet og blomstrende styrke såpass godt.

(Foto/Copyright: Tina/Piece of Magic)