Anmeldelse av Etegildet (La Grande Bouffe), italiensk film fra 1973

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood

Mattorturporno

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.05.2021]

Vi følger fire fremgangsrike middelaldrende herrer fra Frankrike. Piloten Marcello, kokken Ugo, TV-verten Michael og dommeren Philippe har virkelig fått smaken på det gode liv. Men til tross for at de lever herrens glade dager, er de blitt trøtt av livet. Det fører til det drastiske skrittet å samles og lage et heidundrende etegilde som en slutt på livet. De skal rett og slett ete seg i hjel av overklassemat i et inferno av mat, erotikk. For å få til dette tilbereder kokken Ugo de lekreste retter og leier inn prostituerte. Da gjenstår det bare å gasse seg med maten og spise i det uendelige til døden inntreffer...

Filmen har 18 års aldersgrense, og det kan jeg skjønne forhold til tid. Regien i filmen er ved Marco Ferreri, og Etegildet er hans kanskje mest omtalte film. Fotoet er veldig oversiktlig fremstilt med store fotokomposisjoner med mye innhold i bildet eller mer nærbilder av personer. Filmen begynner med litt traust foto og blir mer fargerik etter hvert. Men det er ikke fotoarbeidet som er det man setter fokus på, da heller den absurde handlingen og det groteske og vemmelige som skjer på lerretet.

Det hele begynner å pensle seg inn på noe spesielt allerede etter noen minutter inn i filmen da den middelaldrende mannen får beskjed av sin mor at han ikke skal leke med piker og holde seg til sin mor som har født ham. Men han mener hun voldtok ham. Karene samles og det hele begynner med et gilde når herrene ser på pornobilder på projektor i mens de spiser østers og drikker champagne.

Neste dag går de grovere til verks og lager tyngre og fetere mat og får tak i prostituerte som de bruker i en erotisk matorgie. Det fråtses i mat og drikke, det kastes mat på nakne kropper. Får nesten litt 'Play Boy vibes' med eldre herrer og yngre kvinner i et rart eksperiment. De spiser selv om de ikke er sulten, og mellom måltidene blir det orgier. Skjønner ikke hvorfor de fortsetter å spise og spise. Går det i det hele tatt an å spise seg i hjel på noen dager?

Det tar veldig lang tid før den kommer skikkelig i gang. Det er bare som man venter på å bli sjokkert. Men dessverre føler jeg ikke at verken filmens tematikk eller handling er særlig interessant. Den er bare ekkel og grisete mer enn interessant. Synes heller ikke budskapet og samfunnsappellen om at middelaldrende karer på toppen av samfunnet ikke er fornøyd selv om de lever med sølvskje i munnen, ikke holder helt mål i dag. Selv om filmen sikkert både var kontroversiell og banebrytende på sitt vis på 1970-tallet.

Humoren i filmen er meget snål, og jeg liker mørke komedier, men mørk komedie ‘my ass’, dette holdt ikke mål.. Dette er en svært sær film med mørk komikk. Bare det absurde scenarioet at de skal spise seg til døde, er nesten det morsomste aspektet med filmen, og det i seg selv er ikke morsomt nok til å le av heller. Ellers går humoren i litt situasjonskomikk som følge av dette. De forsøker også på en Marlon Brando parodi fra Gudfaren. Det er også for mye prompehumor etter mitt hjerte, og med på moroa blir også oppkast og diare.

Det er mye skikkelig pinlige og vemmelige scener. Jeg gremmes over mye av det jeg ser. Det er trygt å si at du mister matlysten av å se dette. Alt går i bæsj, promp, erotikk og mat. Du får noen barmfagre kvinner. Det er veldig ekkelt litt inni filmen og rollefigurene ler seg i hjel av alt det ekle. Det er veldig vanskelig å gripe fatt i og vanskelig å finne noe i filmen å engasjere seg i. Filmen er også litt for enkelt bygget opp og føles for lang.
Tror ikke dette er en film for alle. Dette er absurd film 'deluxe' og er mer en rar tanke å lage film om enn en mesterlig komposisjon. Ikke synes jeg filmen sjokkerte nok heller, selv om det var det de hadde håpet på. I det hele ble dette litt for tamt og alt annet enn jeg hadde sett for meg på forhånd. Mot slutten er det eneste spennende å se hvem som dør først. Dette er mer nasty enn bra, men det vemmelige er nesten det mest fremtredende virkemidlet i filmen. Det er alltid et nytt måltid, og du går lei av både maten og prompingen i lengden. Dette er omtrent som å se en slasherfilm, bare at det ikke er en morder, de har gjort det selv.

Dette er en film å anbefale om til noen som har et usundt forhold til mat for å se hva dritten kan føre til. Når det gjelder matfilm er Babettes gjestebud absolutt å foretrekke 'any day' over dette. Selve sluttscenen er også ganske grotesk. Dette er en meget mettende film om griser som sitter spiser, driter, prumper og har seg. Det filmen gir meg har jeg ikke sett før og filmen var nok mer sjokkerende på begynnelsen av 1970-tallet enn i dag. For meg ble filmen nesten litt for dum tidvis enn genial, men filmen har noe å fare med når det kommer til selve totalpakken som er en kopp med te ikke alle vil like.

Terningkast er vanskelig å rulle, men filmen er ikke dårlig laget og fortjener nok en i alle fall en firer for det rette publikummet, om ikke mer. Men mitt underholdningsterningskast blir nok noe mellom 2 og 3.

Terningkast: 4, Underholdningsterning: 2

• Etegildet