Anmeldelse av King Kong, amerikansk film fra 1976

Omtalespalte: Klassiker

Les flere spalteomtaler: Klassiker

Storfilmen fra 1970-tallet om King Kong

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.05.2021]

På en mystisk øy finner et oljeselskap det de tror er store mengder olje. Det gjør at oljeselskapet sender en ekspedisjon til øyen. Primatforskeren Jack Prescott sniker seg dog ombord for å advare ekspedisjonen om hva kan finnes på øyen. Og når ekspedisjonsskipet plukker opp en gummibåt med en ung, vakker, blond kvinne så tar de henne med ombord. Når de finner øyen, viser det seg at den ikke er ubebodd. Der finnes nemlig et stammefolk som ofrer gaver til en gigantisk ape kalt King Kong. Og de innfødte kidnapper den blonde kvinnen og gir henne til King Kong. Og det er bare starten på et merkelig forhold som utvikler seg mellom kjempeapen og den blonde skjønnheten...

Filmen begynner litt vel rolig. En full Jeff Bridges kommer sjanglende hjem til skipet en sen natt og lurer seg ombord på båten. Liker ikke at filmen prøver å forklare alt rundt denne øyen, men det hele er gjort på en måte jeg ikke kjøper i det hele tatt. Det hele føles mer som teknisk babbel. Og det blir også litt mer snålt når en kvinne dukker opp i en gummibåt midt på havet.

Jeg er stor fan av King Kong fra 1933 og liker også elsker også Peter Jacksons King Kong fra 2005. Det er noe med denne klassiske og rare historien som har fenget filmfans i nesten 100 år. Det er kult med filmmonstere og King Kong er en av de mest ikoniske skapningene som er blitt filmatisert i Hollywood. Var det egentlig en lur ide å lage remake av klassikeren King Kong fra 1933? Vel, denne versjonen har ikke stort å by på, men noe juice er det i serken.

En slik produksjon viser at man ikke er sikret suksess, selv om man prøver å gjøre alt storslått. Filmen er ikke så underholdende i starten og den har lavt tempo. Det eneste jeg gleder meg til er å se når de kommer til øyen til King Kong. Noen av lokasjonene i filmen er litt kule, som stranden på king Kong øyen. Synes ikke skuespillerne gjør noe særlig bra innsats og filmen får lite igjen for dem. Selv ikke Jeff Bridges klarer å redde dette. Jeg var heller ikke så mye fan av Jessica Lange i kvinnerollen. Synes hun ikke kommer helt til sin rett, men er ok i filmen og er litt yndig.

Filmen er regissert av John Guillermin, kjent for The Towering Inferno og Døden på Nilen. Han leverer helt ok med denne King Kong-filmen. Det er noe eventyr innimellom i filmen og det redder noe av inntrykket, men i det store og det hele er det for langt mellom de store høydepunktene. Kjærlighetshistorien er ganske rar i filmen og føltes ganske kunstig. Samtidig likte jeg ikke kjærlighetshistorien med apen heller, selv om det er den som fenger mest i filmen på sitt absurde vis skaper en del ‘over the top’ moments.

Stemningen rett før King Kong kommer er kul. Den er også med på å få meg til å bli spent på hvordan apen tar seg ut og fungerer i filmen. Og det tar rundt 50 minutter ut i filmen, før vi ser apen for første gang i filmen. Og jeg må si at det faktisk er ganske kult når apen kommer og velter trær i det han kommer ut fra skogen i ‘king size’ størrelse. Han ser også ganske kul ut i utformingen og disse scenene er godt laget for sin tid. Det er disse scenene med Kong som gjør filmen verdt å se. Og scenen da King Kong plukker opp den blonde kvinnen med sin store hånd er litt småikonisk.

Spesialeffektene i filmen er ganske gode og dette ser bra ut for sin tid og var nok en skikkelig storfilm da den gikk på kino. Liker scenen med King Kong og de er ganske bra filmet og skrudd sammen. Men det er ellers for mange klisjeer i filmen til at dette når helt igjennom til meg, men filmen er gøy nok å se når den først glimter til med det typiske eventyret. Vi får også slåsskamp mellom apen og en gigantisk slange. Det er dog ganske artig hvordan King Kong behandler den yndige blonde kvinnen: Kong beskytter jenta etter alle kampens regler og er skikkelig forelsket.

Alt i alt føltes dette veldig midt på treet. Scenene med King Kong er hovedtrekkplasteret og resten er ganske traust. Slutten er også passe ikonisk når Kong står på toppen av Empire State Building og kjemper mot helikoptre som angriper ham. Men filmen fra 1933 er bedre og det samme er filmen fra 2005 laget av selveste Ringenes Herre-regissør Peter Jackson. Men King Kong er alltid king Kong, og det er litt kult i seg selv i en slik storfilm fra en tid der Hollywood stod sterkere enn det gjør i dagens streamingverdag, men filmen er verdt å se for fansen av King Kong og føltes som en fin oppfølging til versusfilmen mellom Japans Godzilla og King Kong fra 2021.

- Godzilla vs. Kong - Korona-eskapisme på sitt beste!
- Kong: Skull Island - Svært fornøyelig og øyepen, men med klare svakheter
- King Kong - Den beste King Kong-remaken!
- King Kong Lives - Oppfølgeren til 1976-remaken vekker kjempeapen til livet igjen
- King Kong - Eventyrfilmen som tok verden med storm

- Shaft in Africa - Shaft infiltrerer en slavehandler