Anmeldelse av Skinke skinke (Jamón, jamón), spansk film fra 1992

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood

Penélope Cruz og Javier Bardem i het flørt

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.05.2021]

Silvia er sammen med modellen Raul. Og da Silvia finner ut at hun er gravid, vil Raul gifte seg med henne og finner en blikkboksring på gaten når han frir til henne. Men moren til Raul vil ikke at sønnen skal gifte seg, fordi hun er redd for at Silvia bare er ute etter pengene. Derfor hyrer hun inn Jamón for å forføre Silvia. Og Jamón går inn for oppdraget med liv og lyst, selv om hun har kjæreste...

I åpningsscenen øver to menn på tyrefekting med en sykkelvogn med horn på som oksen Like etter skal et undertøysfirma hyre inn mannlige modeller og der er Jamón en av dem. Og i samme ånd får vi se den unge syersken på fabrikken som skjærer ut stoff. Hun heter Silvia og er filmens største blikkfang, i alle fall for gutta, så er det nok den spanske kjekkasen Jamón, som kvinnene faller mest for.

Dette er regissert av Bigas Luna, som er litt av en spansk ringrev av en regissør fra Barcelona. Han har laget en grei film med ‘Skinke, skinke’. Filmen engasjerer seg i ordspill om sammenstillingen av gammelt og nytt i Spania og mange andre emosjonelle kontraster som erotisk lyst og mat. Filmens musikk er idyllisk i starten med fingerspillene nylongitararktig med strykere i bakgrunnen. Men vi skal også inn på diskotek med lyden av 1990-tallets dancemusikk og vi skal høre orkestere på bygden spille opp til fest.

Skuespillet er også solid med Penélope Cruz i hennes debutfilm, som virkelig storspiller og viser mye av sin karisma i filmen. Det samme kan sies om en ung og potent Javier Bardem som har mye drive han også. Filmen er typisk festivalfilm for sin tid og i tillegg til å skape noen pikante scener får du også noe rørende saker med på kjøpet. Filmen snegler seg litt avgårde, og vi skjønner raskt hva som foregår, men filmen blir aldri direkte dårlig av den grunn og begir seg ikke ut på ting den ikke mestrer i fortellingen.

Penélope Cruz er ung, vill og vakker i denne filmen og det er hun mennene sikler etter. Men selv om hun er ung, kan hun spille på sitt ytre. Det er noen småerotiske scener i filmen som prøver å beskrive både kjærlighet og lyst. Det prøves nakentyrefekting om natten og du får se gutta i nettoen. Men i det store og det hele synes jeg filmen er bygget over en litt for simpel list. Dette er en kunstnerisk film, men den handler ikke om så alt for mye. Det tar også litt tid å komme under huden på filmen, og når man først gjør det, er filmen over.

Alt i alt er dette en ganske grei film. Det føles som en liten film, og en film som kan trigge noe i deg som filmtitter, men den er veldig typisk bygget opp og byr på få overraskelser. Filmen spiller på noe erotikk og seksuell spenning og ellers ikke så mye annet. Det gjør at dette fremstår for meg som noe begrenset og det hele kunne vært bedre på manusdelen. Men jeg kjeder meg ikke nevneverdig i filmen og dette er godt skrudd sammen at jeg ruller en firer på dette spanske filmverket.

Se om film er på streaming:

• Skinke skinke
  • Reelviews.net
  • Philm.dk

Spania

Spansk

Lolafilms, Sogepaq, Ovídeo TV S.A.