Anmeldelse av Minari, amerikansk film fra 2020

Drama Spilletid: 111 minutter

Nydelig familieportrett om å følge den store drømmen.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 04.06.2021]

En koreansk-amerikansk familie flytter til et område ute på landet i Arkansas, på jakt etter sin egen amerikanske drøm. Pappa Jacob er fast bestemt på å få til sin egen gård, grønnsaksdyrking og å leve av dette. Mor Monica er dog mer skeptisk, men når hennes mor får komme på besøk og får være hos dem en periode, mykner hun mer opp. Samtidig endres imidlertid familiedynamikken, for barnas mormor er nemlig en bannende og litt opprørsk eldre dame, men som også har en stor kjærlighet overfor dem.

Denne svært så sjarmerende godbiten vant tidligere i år Golden Globe for beste utenlandske film, og var også Oscar-nominert i samme klasse, samt i 5 andre kategorier. Minari vant for beste kvinnelige birolle, og Yuh-Jung Youn i rollen som den frittalende bestemoren Soonja, er bare til å spise opp! Hun er en slik sterk bikarakter som et lite øyeblikk blir som selve hovedpersonen, men som videre blander seg mer inn i hovedkarakterene og får også dem til å skinne mer og mer.

Regissør Lee Isaac Chung har skapt en meget pen, rørende og hjertevarm fortelling. Den er på mange måter som et amerika i et nøtteskall, hvor man med sin egen familie og midler kan skape det livet og hverdagen man drømmer om, bare man kjemper hardt nok. Det byr selvsagt på store problemer underveis, og balansen glede og sorg, motgang og medgang, er finfint balanser her.

Skuespillet er likeså. Nevnte bestemor Youn tar oss med storm når hun med sitt festlige manus serverer replikker som får oss til å le, mens lille Alan S. Kim i rollen som sønnen David også sjarmerer stort!

Steven Yeun, kanskje mest kjent fra The Walking Dead, er nydelig som den innbitte faren som må balansere sin egen store drøm, og familiens tidvise motbør mot dette livet utpå landet. Her må også Will Patton i rollen som den noe eksentriske naboen Paul nevnes, i en rolle som skiller seg ut, men som også på mange måter er særs erkeamerikansk i all sin konservative religiøse og sære fremtoning.

Historien i Minari er nærmest banalt enkel. Den skildrer noe man forsåvidt har sett utallige ganger før, i jakten på det gode liv, sine drømmer og det å få etablert seg på et nytt sted. Likevel er det tempoet og formidlingsevnen til regissør Chung som suger oss inn i denne familien og som igjen er så gjenkjennelig og relaterbar, også for oss som ser på. Filmen er forøvrig utrolig pen i all sin enkelhet, og i nydelige bilder og foto. Man blir fort glad i disse menneskene, og det store spørsmålet blir etter hvert om man skal følge sine drømmer, samme hvor mye motgang man får, eller om man skal gi opp og gå for den mer safe livsstilen. Om Minari har svaret, skal ikke røpes her, men den gir en herlig opplevelse og skildring av kultur, familieliv og tilhørighet, altså det som bør telle mest her i livet.

(Foto/Copyright: Norsk Filmdistribusjon)

• Minari