Anmeldelse av Jupiter's Legacy - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2021

Action, Eventyr, Superhelt-film, Drama

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Jupiter´s Lagacy- Sesong 1: Et makkverk

[Skrevet av: Stian, Dato: 14.05.2021]

Jupiter's Lagacy er en ny superheltserie servert Netflix. Den handler om barn som tar over superkreftene fra den første generasjon superhelter etter sine foreldre. Nye farer ligger å lurer, og en investering går ikke helt etter planen.

Mai måned i 2021 er virkelig lovende med tanke på nytt innhold på Netflix. Det er ikke hver gang du blir servert 2 store serie-produksjoner i en og samme måned. Du får også sesong 2 av den norske 'superhelt-serien' 'Ragnarok', i tillegg til Jupiter's Lagacy. Undertegnede har sett sistnevnte, og må ærlig innrømme at jeg sitter igjen med en bitter smak i munnen. Det er noe med superhelt-sjangeren som rett og slett ikke treffer meg like sterkt nå som den gjorde tidligere. Men la det være med det.

For å ta seriens handling, blir vi i Jupiter´s Lagacy kjent med noen barn/voksne fra førstegenerasjons superhelter som tar over etter foreldrene sine. Noen har ikke helt forstått når og hvordan kreftene skal brukes, imens andre bruker kreftene til det det er verdt. Vi blir her servert en blanding av gambling, kynisme, og en stor investering som ikke går helt etter planen.

Vi følger to ulike tidslinjer
Serien er delt inn i 2 ulike tidslinjer. Den ene stammer fra 1929 og handler om det som skjer etter at finanskrisen har tatt over verden, mens den andre foregår i nåtid, der en konflikt mellom superbarn og senere en voksen flokk, setter i gang et maktspill der ingen helt er enige om hvordan ting skal løses. Dette sørger for at historien blir relativt komplisert å forstå underveis, fordi man vet ikke helt hvilken retning de ulike tingene, og kampen om makten vil utspille seg.

Settingen Jupiter's Lagacy har kan minne litt om 'The Boys', der det er mye dialog, og ganske lite av de velkjente superhelt-klisjene. Jeg vet ikke helt hvilke deler i historien jeg liker best, men det ingen tvil om at de mest actionspekkede scenene er i seriens to første episoder.

Jupiter's Lagacy stammer fra en kjent tegneserie
Serien stammer fra en tegneserie med samme navn, som igjen er skapt av den kjente tegneserieforfatteren Mark Millar. Steven S DeKnight, Lorenzo di Bonaventura, og Dan McDermott er seriens produsenter. Historieformidlingen i de ulike tidslinjene, er noe jeg ikke helt blir engasjert i. Skuespillet er direkte dårlig, spesielt fra seriens hovedfigur Sheldon Sampson, som spilles av relativt kjente Josh Duhamel.

Duhamel er en herremann folk flest kan kjenne igjen fra blant annet Transformers- filmene. Han spiller rollen som en av søsknene i serien. De andre spilles av Leslie Bibb, som har rollen som Grace Sampson. Elena Kampouris spiller Chloe Sampson, mens Andrew Horton spiller rollen som den siste figuren i denne familien, Brandon Sampson. Jupiter's Legacy er pent designet, og fullstappet med intriger. Da er det bare så synd at historien i serien er så fullstendig blottet for kvalitet. Jeg sitter å hele tiden å håper på at det snart skal skje noe som får opp 'piffen'. Men det skjer ikke.

Jupiter's Legacy er noe av det dårligste Netflix har prestert
Manuset er direkte svakt, noe som kommer til syne i historien. Det er ikke en eneste rollefigur jeg finner interessant underveis, som igjen gjør at jeg bare ønsker å slå av hele greia. Serien er rett og slett så dårlig at jeg ikke orket å se den ferdig. Jeg stoppet på 5 episoder. Jeg har dog sett nok til å anmelde serien, for jeg tviler meget sterkt på at de resterende 3 episodene endrer mitt syn på saken. Når selv seriens lydspor skuffer, er det rett og slett bare bortkastet tid å bruke på en serie av et slikt kaliber.

Steven S DeKnight og kompani har ikke lagt sjela si i denne produksjon virker det som, og det er veldig synd. Serien har et veldig stort potensiale, men når handlingen og historien er lagt opp slik den er, føles det hele bare rotete og unødvendig. Det er tross alt kjente navn som står bak denne serien, og da er det desto skuffende at Jupiter's Legacy ikke leverer på alle de viktige punktene.

Netflix har liksom ikke helt lyktes med å produsere solide superhelt-produksjoner, hvis man ser bort i fra 'The Umbrella Academy', og Marvel-seriene de kom med for noen år tilbake. Dette er serier som hadde alt det en kan forvente, flust av rå action, flott skuespill, en solid historie, og et fantastisk lydspor. Med andre ord, alt det Jupiter's Lagacy ikke har. Så selv om serien er pent designet til tider, klarer ikke det å veie opp for resten. Fotoet henger heller ikke helt på greip.

Bildeformatet serien serverer, endrer seg til stadighet, noe som kan virke forvirrende for den oppmerksomme seer. Så alt i alt er Jupiter's Legacy en ekstremt rotete og forvirrende superheltserie, noe som gjør at jeg ender opp med en veldig lav karakter for serien. Så er det bare å håpe at Netflix har lært av sine feil, og fortsetter å produsere superhelt-serier i samme kvalitet som med The Umbrella Academy.

( Jupiter´s Legacy hadde premiere på Netflix fredag 7.mai. Hele serien er tilgjengelig. Anmeldelsen er basert på seriens 5 første episoder )

• Jupiter's Legacy
  • Lylesmoviefiles.com