Anmeldelse av Siderhusreglene (The Cider House Rules), amerikansk film fra 1999

Drama Spilletid: 126 minutter Aldersgrense: 11 år

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

Herlig Irving-adaptasjon

[Skrevet av: Elise, Dato: 09.05.2021]

Den foreldreløse Homer Wells har ufrivillig blitt en fast beboer på barnehjemmet St.clouds, der han er under opplæring av  Dr. Larch. Når et ungt par kommer til barnehjemmet griper Homer sjansen, og blir med ut i den store verden, der han møter de mange sider av livet under sitt opphold i eplehagen og siderhuset.

Det har opp gjennom årene blitt diskutert hva Siderhusreglene egentlig handler om. Svaret er at den handler om mye forskjellig, men alt er også vevd sammen. Den omhandler blant annet det aktuelle temaet abort, men den handler også om familie – på godt og vondt, og om kjærlighet. I kjernen av dramaet finner vi Homer Wells, den foreldreløse gutten som på sett og vis jobber på barnehjemmet. Homer spilles av Tobey Maguire, som har en sjarmerende og realistisk spillestil som gjør at karakteren balanserer på en fin linje mellom å være usikker og sikker, en smule klein, samtidig som han er jordnær og sterk, og blir filmens kanskje aller sterkeste og mest dynamiske drivkraft.

Maguire spiller fint opp mot Charlize Theron og Michael Caine, som spiller Candy og Dr. Larch. De begge leverer solide opptredener. Det er mye godt skuespill i Siderhusreglene, og det er mange karakterer som er konstruert på en måte som puster liv i filmen gjennom en rekke ulike personligheter. De spennende og særegne karakterene sammen med Rachel Portman sin musikk skaper et troverdig og hjertevarmende univers.

Manuset er skrevet av John Irving, som også har skrevet romanen bak filmen.  Når det kommer til filmens handling, er den både original og noe klisje-preget. De fleste forstår nok hvordan det går når Candy sin kjæreste drar for å delta i krigen, og Candy blir værende med Homer i eplehagen … Likevel har den sine overraskelser og vendepunkt, noe som byr på en god blanding av gammelt og nytt. Filmen benytter seg ikke av noen storslagne filmtriks eller noe annet teknisk som skiller seg ut, og det gjør ikke noe. Siderhusreglene er høylytt nok i seg selv, og tjener på å fremstilles på en måte slik mennesket oppfatter verden, da det er nettopp dette filmen handler om; om mennesker som reiser ut i verden, om de verdener man skaper, om familie og tilhørighet, og om sorg og glede. Den spiller på følelser og situasjoner vi kjenner til fra før, noe som resulterer i en både rørende og morsom film, som også er tung og bittersøt, og som på sitt sterkeste er en ode til det uforutsigbare livet.

Til tross for alle sine gode sider, synes jeg at filmen mister drivet i enkelte scener, og troverdigheten synker,  men for det meste er det en engasjerende film som er stødig til tross for det jeg ser på som noen små glipp. Alt i alt: en perle av en film som treffer godt.

- Nøtteknekkeren og de fire kongerikene - Nøtteknekkeren og de (minst!) fire kostymeballene
- En trettimeters reise - Varmt og sjarmerende om smak og behag
- Mer moro i Bakkebygrenda - Vinter i Bakkebygrenda
- Alle vi barna i Bakkebygrenda - Leken sommersteming i Bakkebygrenda
- Mitt liv som hund - Magisk oppvekstskildring fra søta bror
- Jeg er med barn - Den moderne pappaen med masse artige tanker

- Varmt, engasjerende og velspilt drama

• Siderhusreglene
  • Filmredaksjonen NRK