Anmeldelse av Et glass til (Druk), dansk film fra 2020

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood

Verdig Oscar-vinner!

[Skrevet av: Ingmar Forsberg, Dato: 05.05.2021]

Fire livstrette herrer har en uinspirert tilværelse i jobben som lærer på videregående. Koret låter falskt, fotballaget sliter og historietimene er livløse.  Løsningen? Fylla.

De kommer nemlig over psykiater Finn Skårderuds teori om at mennesket er født med en halv promille for lite. Resultatet er et forskningsprosjekt, med rot i Skårderuds teori.

Kameratgjengen fletter inn alkoholen i lærerjobben og familielivet, nysgjerrige på hvilke endringer det vil føre til. De får tidlig kjenne på en gjenopplivning av livsgnisten, evnen til å motivere, og en oppblomstring av ekteskapet. Samtidig er grensen til alkoholens destruktivitet vanskelig å holde seg unna.

Rustematikk på film har ofte tendensen til å resultere i 90 minutter med renspikket propaganda. Derfor er det forfriskende å bli vitne til en såpass nyansert og original historie om alkoholens mangfoldige aspekter, med et etterlengtet fravær av konstruerte konflikter og moralske pekefingre.

Her er det ingen som mater budskapet inn med teskje – styrken ligger i filmens tvetydighet som gir stort rom for individuell tolkning.

I stedet får du en jordnær og tilbakelent tragikomedie med herlig guttahumor og fengende energi, omkranset av tankevekkende, alvorstunge og tidvis ganske hjerteskjærende aspekter.

Nyanserte skuespillerprestasjoner og et naturlig manus får frem en engasjerende kjemi mellom de fire karene. De mestrer kunsten i å portrettere høylytte, vulgære, men ytterst sjarmerende og medfølende fylliker på en særdeles troverdig måte.

Mads Mikkelsen er på hjemmebane i rollen som en noe fortapt mann og aktiv tilskuer til at de rundt ham synes å miste interessen. Mikkelsens varme, mystiske vesen og innholdsrike blikk vekker en stadig voksende empati for karakterens livssituasjon.

Selv om Et Glass Til absolutt har fortjent all oppmerksomheten den har fått under årets Oscar-utdeling, er dette nok et eksempel på at norsk film dessverre ikke rekker danskene til sokkelessen.

- Kollektivet - Tidsherlig, men irriterende, gammeldags og irrelevant
- Far from the Madding Crowd - Pen film i et typisk romantisk drama
- Jakten - Mektig provoserende og sterk!
- It's All About Love - Merkelig film om kjærlighet
- Festen - Festen du aldri glemmer!

- Kameratgjeng tar "en lille en" for forskningen, og oss.

• Et glass til
  • Radio Times
  • Oneroomwithaview.com
  • Globe and Mail
  • God Morgen Norge (TV2)
  • NovaNoirPodcast
  • Filmfreakcentral.net
  • YourMovieSucksDOTorg (Youtube)
  • I Hate Everything (Youtube)
  • Heyuguys.com
  • CineVue