Anmeldelse av Promising Young Woman, engelsk (britisk) film fra 2020

Komedie, Kriminal, Drama Spilletid: 113 minutter

- Thriller - Les flere.
- Komedie - Les flere.

Advarsel: vil muligens provosere det mannlige ego...

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 21.05.2021]

Livet til Cassandra Thomas så både lyst og lovende ut. Helt til en konkret hendelse satte en effektiv stopper for dét. Tilbake står en hevntørstig kvinne som lever et dobbeltliv - på natten en mannssøkende dame som konfronterer fremmede menn.

Vel… her kommer en riktig så deilig godbit av en film i regidebutant Emerald Fennells førte langfilm. For noen er Fennell kjent som Camilla Parker Bowles fra The Crown, samt fra andre filmer og serier. Hun har også skrevet på serier som Killing Eve og Drifters, og vant nå nylig også Oscar for sitt originalmanus til nettopp Promising young woman. Og angående manuset… det er tidvis så deilig skarpt skrevet og avlevert, at man nesten skriker ut i fornøyelse ved flere anledninger!

Fennell tar nemlig her et rasende hissig, og underholdende, oppgjør med menn, deres oppførsel, og hva dette kan få for følger for enkeltindivider. Og det er jo noe av livets kanskje mest provoserende paradokser og urettferdigheter som tas opp her. Nemlig hvor provoserende det er når jævler får gå videre og oppleve lykke og fremgang, mens offeret deres må slite resten av livet.

Men tro nå ikke at du tror du vet hvordan denne historien går, den er nemlig alt for utforutsigbar til dét! I hovedrollen står bedårende Carey Mulligan. Hennes dådyrøyne og utseende passer som hånd i hanske for denne “ulv i fåreklær”-karakteren som Cassy Thomas. Mulligan nagler nærmest hver eneste scene hun gjør her, og nyansene i ansiktet og blikkene hennes sier mer enn tusen manus-ord, for å si det slik.

Fennells filmatiske og visuelle stil er selvsagt også med på å forsterke karakteren Cassy - ikke minst i klesstil, farger og i hennes iøynefallende særegne utseende. Se bare på bruken av fargene her. Disse går igjen i både scenografi, belysning, og altså ikke minst Cassys klær. Hun blir som et søtt, vandrende sukkertøy som, delvis med hensikt, skal tiltrekke seg “fluene” og byttet sitt - hovedsakelig i menn.

Og her kommer vi kanskje til filmens største og spisseste brodd -  fremstillingen av mennene. Dette er en imponerende velskrevet hevnhistorie, nærmest på alle vis, men som skurrer og irriterer litt i det som kan oppleves som en slags overivrig “amatørfeil" i Fennells første film. Her fremstilles nemlig nesten alle menn i et negativt lys.

Greit nok at menns mange stygge og hjerteløse sider står i fokus her, men problemet, sett fra en mannlig tilskuers øyne, blir uansett at alle mennene i denne filmen fremstilles slik. Hvorfor er alle guttene og mennene eksempelvis skrevet og fremstilt så dumme i hodet? På samme vis som ingen hadde godtatt at alle kvinner i en film ble fremstilt slik, kan man heller ikke godta og tilgi denne feilen rundt mannlig fremstilling, fra regissør Fennell. La oss håpe det altså bare er en rasende feministisk førstegangsfeil, for talentet forøvrig er jo helt magisk fra hennes side.

Heldigvis slipper heller ikke alle damene unna, og Promising young woman seiler rett til topps i undergenren ‘rape revenge’-film og som man riktignok føler man kan ha sett en del av, dog bare ikke i denne ligaen. Cassy er dessuten satt inn i en typisk mannssituasjon - hun bor hjemme med foreldrene, selv om hun er 30 år, og hun ønsker ikke partner eller barn. Nå er det riktignok delvis konkrete årsaker til dette, og historien avdekker litt etter litt hva som har skjedd henne tidligere i livet.

Cassy er ofte akkompagnert av en veldig kul bruk av popmusikk med tidvis underliggende meninger og brodder, som når hun til en nyversjon av Britney Spears legendariske “Toxic” går til verks og skal hevne seg. Hun ligner dessuten til forveksling på den amerikanske popstjernen i denne filmen, noe som tilfører bare nok en “morsom” kobling til virkeligheten, uten at man nødvendigvis skal legge for mye i nettopp dét.

Promising… imponerer ikke minst i at den holder helt frem, fra start til slutt. Den er aldri kjedelig, forutsigbar, eller mister brodden i alle provokasjonene, og man kjenner slik at man har sett noe i nærheten av et mesterverk mens rullesteksten går. Man blir dessuten garantert varm i trøya, enten man er kvinne eller mann. Til slutt henger det mange tematiske viktigheter i lufta og får oss til å ta inn over oss både kraften og ikke minst realismeaspektet i denne historien. Man forblir med andre ord ikke likegyldig til denne filmen!

(Foto/Copyright: Focus Features)

• Promising Young Woman