Anmeldelse av Generasjon Utøya, norsk dokumentar fra 2021

Dokumentar Spilletid: 100 minutter Aldersgrense: 9 år

- Dokumentarfilm - Les flere.

Sterkt om terrorens overlevende politiske generasjon

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 29.04.2021]

Vi møter fire unge kvinner som overlevde tragedien på Utøya og som har valgt å fortsette sitt politiske engasjement og nekter å la seg skyte til taushet. De representerer alle en generasjon politikere som tør å kjempe videre for en bedre framtid.

De fire det fokuseres mest på er Kamzy Gunarartnam, Line Hoem, Renate Tårnes og Ina Libak. Sistnevnte ble skutt tre ganger. Førstnevnte er i dag Oslos varaordfører og sammen med de andre har de alle på sitt vis altså engasjert seg videre i politikken, blant annet fordi de mener det har vært for lite fokus på hva terrorangrepet faktisk gjorde med organisasjonen AUF og dens unge spirende medlemmer.

Regissørene Aslaug Holm og Sigve Endresen har laget et dokument over et knippe unge mennesker som slår godt både i mage og hode. Man blir fort umåtelig imponert og nesten målløs overfor de som har maktet å jobbe seg tilbake ikke bare til livet, men også for å fortsette med politikk.

På den ene siden skjønner man at engasjementet og “kallet” forståelig nok har blitt enda sterkere, på den annen side blir man ydmyk overfor at de likevel har maktet det, skader og traumer tatt i betraktning.

Som dokumentar er den litt ujevn dog, blant annet i sine mange fragmenterte biter, hvor man i det ene øyeblikket overværer det som fort oppleves som overflatisk og kjent politisk retorikk, mens man i neste øyeblikk får gullgode ærlige diskusjoner og dialoger hvor reelle problemstillinger og selvransakelse også dukker opp. Det er her filmen blir så engasjerende og givende, der hvor man merker at folk har åpnet sine sinn også utover mer konkret AP-politikk og adresserer vonde men særs viktige sider både rundt politikk, livssyn og verdier.

Som seer gjør man seg mange tanker underveis. Som at de som i dag er 18 år, og dermed voksne, bare var 8 år den 22.juli i 2011. Eller at det har gått hele 10 år siden tragedien. På samme vis som at denne dokumentaren viser styrken, motet og den utrettelige kampen som noen av de overlevende makter å bedrive livene sine med, vet vi jo også at langt i fra alle har klart det like godt. Det er en liten bismak med denne filmen. Likevel burde ikke dette ta fra filmen dens styrke, mange kloke og viktige budskap i en tid det kanskje er viktigere enn noen gang å lære av disse hendelsene. Slik blir Generasjon Utøya også en norsk dokumentarisk særs viktig bit av et tidsbilde på vårt lands historie.

(Foto/Copyright: Fenris Film)

- Oljeberget - Til tider god betraktining av Norge