Anmeldelse av Det finnes ingen djevel (Sheytan vojud nadarad), iransk film fra 2020

Drama Spilletid: 151 minutter Aldersgrense: 12 år

Spennende, uforutsigbar og annerledes fra fjorårets Gullbjørn-vinner

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 28.04.2021]

Vi følger fire forskjellige småhistorier som alle sirkler rundt Iran som kultur, samfunn og autoritære regime. Under landets styresett blir uskyldige mennesker ofre for tvang og avstraffelse mot også andre mennesker - de må utføre rollen som bøddel, på vegne av regimet.

Blant disse fire historiene møter vi derfor på både direkte og indirekte bødler, pårørende, og folkene rundt dem som på ulike vis både vet hva de driver med eller ikke har peiling i det hele tatt. Det handler blant annet om hvorvidt man er klar for å ta et liv, for å spare sitt eget.

Regissør Mohammad Rasoulof starter med en fortelling om en familiefar som tilsynelatende lever et helt normalt liv. Det vil si… det gjør han også, bortsett fra på ét punkt. Det første man tenker over, er hvor moderne, likestilt og vestlig amerikanisert denne familien og samfunnet er, noe man først kanskje tror skal være fokuset i handlingen her. Det er det imidlertid ikke, men det er likevel interessant å se et portrett fra en del av verden man (dessverre) kanskje også har visse ufrivillige fordommer rundt.

Når vi så møter på de neste historiene, slår det oss hvor finskrevet, regissert og godt spilt det hele er. Måten historiene både speiler hverandre og tematikken, men likevel selvstendig står godt på egne bein, imponerer. Rasoulofs film er ikke minst viktig fordi den viser og skildrer også menneskene bak udådene - folk som selv sliter på grunn av at de blir satt i ubehagelige situasjoner.

Den er også interessant i måten den hovedsakelig skildrer menn på, for det er ikke til å legge skjul på at det oftest er menn som blir sett på som “djevler”, men som likevel selv kun er mennesker, folk som også kan ha egen familie, barn og ikke minst altså kan være tvunget til å utføre slike ting.

Det finnes ingen djevel er forøvrig befriende fri for religion. I hvert fall direkte religionssnakk og tematikk. Her nevnes knapt Gud eller Allah med et ord, men selv om man skjønner mye av problematikken bunner og grunner i kultur og religion, brukes det ikke mye tid på akkurat dette. Historiene som fortelles er uansett såpass menneskelige at man ved å holde seg til nettopp personene, trolig slik treffer bredest og hardest. Det er nemlig ikke vanskelig å leve seg inn i disse folkenes skjebner og problemstillinger.

Filmatisk er Rasoulofs regi både spennende, uforutsigbar og annerledes. Man vet ikke hva som kommer rundt neste sving, samtidig som man bruker hjernen godt underveis. Filmen gir ansikt og menneskeliggjør folk man ofte tenker på som hjerteløse og djevelske, men som i realiteten bare er mennesker, regissert av et autoritært styre og ledelse. Det melder seg mange spørsmål underveis her, men ét av dem er jo om hvorfor et land ønsker å legge skyldfølelse og moralsk ødeleggende oppgaver på sin øvrige befolkning, på en slik måte. Filmen er flott spilt av flere av amatørskuespillerne her, og Det finnes ingen djevel vant i fjor blant annet Gullbjørnen i Berlin. Det er godt forståelig, for regissør Rasoulof klarer å vise hvorfor det ikke finnes kun godt, eller bare vondt, men at det altså alltid er begge sider involvert.

(Foto/Copyright: Arthaus)

• Det finnes ingen djevel