Anmeldelse av Freedom Writers, amerikansk film fra 2007

Drama Spilletid: 123 minutter

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

Ingen har tro på ungdommen...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.04.2021]

Det hele begynner med nyhetsbilder fra 1992 i Los Angeles i det bandevold når nye høyder. Og siden får vi høre fra dagbøkene til elevene i rom 203 på Wodrow Wilson High School. Erin Gruwell er den nye læreren som skal ta over uroklassen på bråkeskolen. Hun begynner i det små og prøver å nå inn til elevene. Hun prøver forskjellige innfallsvinkler som å lære dem om rapptekstene til Tupac Shakur, men det er ikke før hun skjønner at klassen er inndelt gjennom rase og hat dem i mellom. Lærer Gruwell finner ut at hun må ta tak i utfordringene med bråk mellom rasene og få klassen til å respektere hverandre for den de er. Hun får dem til å begynne å skrive dagbok og dette skaper et helt nytt engasjement i klassen...

Det hele er basert på boken The Freedom Writers Diary av lærer Erin Gruwell. Dette er med andre ord basert på en sann historie om området rundt Wilson Classical High School i Long Beach i California. Vi følger folka fra 1994 til 1998 og Gruwell er engelsklæreren deres. Når læreren kommer virker alt å være helt ute av kontroll og elevene er ikke særlig medgjørlig, men når de lærer Gruwell, begynner de å se at hun prøver å nå ut til dem og ser dem for den de er uansett bakgrunn.

Filmen begynner sterkt og trykker på de følsomme områdene for unge med rase og oppvekst. Og innholdet trykker virkelig på følelsene dine og nærmest sparker deg i magen, så du blir sugd mot skjermen og sitter som klistret og følger med på det som skjer. Med andre ord er dette en film som virkelig engasjerer på flere plan og går aldri av moten, fordi den rører med temaer som alltid vil være aktuelle.

Cypress Hill strømmer ut av høyttaleren i det noen bandeungdommer kjemper med pistoler om territorier. Læreren ønsker at kampene skal kjempes i klasserommet og ikke på gaten. Hilary Swank spiller den nye læreren som ønsker å forandre klassen og gi elevene en sjanse, selv om mye ser håpløst ut med mye uro. Dette minner jo litt om ‘Dangerous Minds’ fra 1995 med Michelle Pfeiffer, og Hilary Swank spiller her en svært lignende rolle som Pfeiffer. Hilary Swank spiller også rollen sin godt og passer solid inn i filmen.

Regien er ved Richard LaGravenese som også har skrevet manuset til filmen. Han har gjort seg bemerket med denne filmen og samt ‘P. S. I Love You’ og har laget en bra film med Freedom writers. Det tekniske står seg ikke ut i filmen, men det er mer innholdet, musikken og tidsportrettet som engasjerer. Filmen føles litt dokumentarisk i stilen med håndholdt kamera som dokumenterer det som skjer. Musikken er mye av filmen og viser mye av mangfoldet på 1990-tallet.

Filmen rører sterkt rundt både hat og urettferdighet. Hele veien føler man med både læreren og elevene i alt de opplever og hvordan de sakte men sikkert får et samhold i klassen. OM du er en som liker å la deg engasjere sterkt av det filmer kan gi deg av følelser rundt mennesker, så er dette et veldig riktig filmvalg for deg. Du får et godt innblikk i hvordan mange unge i dag har det i de lavere sjiktene i samfunnet.

Denne filmen er en film som ikke er veldig original, men det er en feelgoodfilm som rører noe i deg, med andre ord en emosjonell dramafilm som føles sterk om rase og toleranse. Selve filmen er ikke genialt satt sammen, men innholdet er det jeg premierer den for. Dette nådde inn til meg, men om du ikke er en typisk følelsesperson, kan du sikkert finne noe annet å se. Filmen har 7,6 på IMDB og er en skikkelig almen film som treffer en nerve i folket. Men jeg trekker noe for at filmen ikke er den sterkeste reint kunstnerisk. Derfor er dette veldig vanskelig å kaste terning på. Følelsene sier dette ligger på en svak femmer, imens filmkritikeren i meg synes dette hører hjemme på en firer. Uansett anbefaler jeg filmen videre til de som lar seg engasjere av ungdoms kamp for å respektere hverandre.

- Beautiful Creatures - Gammeldagse men likandes utskudd

- Sterkt og inspirerande

18.05.2007 sier Ole: Læraren min på ungdomsskulen fortalde at om ein vert skrive til på nynorsk, ja, så skal ein svare på nynorsk. :D

Ikkje eit ondt ord om omtalen eller omtalaren, ein har da rett til å ha eige meiningar, og eg gir vanligvis plusspoeng for dei som tør å gå motstrøms. Eg las nemlig i fleire norske publikasjonar at filmen ikkje er mykje å rope hurra for, noko eg ikkje kan uttale meg om ettersom eg ikkje har sett den og eg kjem nok aldri til sjå den.

Kvifor skal eg ikkje sjå den? Førehandsdømming løner seg nesten aldri, men eg trur eg har sett omtrent den same filmen fleire gonger før, og eg tykte ikkje om dei. Men det er sikkert ein knallfilm for alle som liker oversentimentalt drama. :)

• Freedom Writers

Paramount Pictures, Jersey Films, MTV Films, Double Feature Films, Kernos Filmproduktionsgesellschaft & Company