Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES

Filmfront.no bruker cookies med Google analytics for å ha statistikk over bruk av filmfront.no. Med å fortsette å bruke filmfront.no godtar du bruk av cookies.
Logg inn
Bli medlem
Filmfronts egen podcast
 
 

Anmeldelse av The Invisible Man, amerikansk film fra 2020

Grøsser, Mysterie, Thriller, Sci-Fi Spilletid: 124 minutter

Omtalespalte: Skrekkfilm

I denne spalten trekker vi frem enkeltfilmer innenfor skrekkfilmens verden. Om det er en større kjent grøsser eller en mindre profilert slasher er ikke poenget, mer at filmen skiller seg ut som skrekkfilm, er verdt å fremheve av skrekkfilmer eller rett og slett bare engasjerer på et eller flere nivåer.

Skrekkfilmsjangeren dekker mange undergenre, men hvor fellestrekkene selvsagt ligger i spenningen, det skremmende, i grøsset, deres evner til å frembringe dette i oss. Om dette videre er en typisk slasher, eller mer i retning psykologisk thriller kan begge deler oppfattes som en variant av skrekkfilmen. Skrekkfilmspalten kan inneholde dybdeanalyser så vil det kunne være sjanse for at ting "røpes" mer enn i vanlige kinoanmeldelser.
Les flere spalteomtaler: Skrekkfilm

Ujevn om psykotisk eks

[Skrevet av: Ingmar Forsberg, Dato: 11.04.2021]

Cecilia (Elisabeth Moss) rømmer fra psycho-kjæresten. Han er søkkrik, manipulativ og voldelig. Hun søker ly hos en venn, i frykt for at han skal spore henne opp. Snart får hun vite at han har begått selvmord.

Det tar imidlertid ikke lange stunden før hun kan føle hans tilstedeværelse i huset, og hun begynner å tvile på om han faktisk er død.

Annonse:

Elisabeth Moss sin fuktige øyekrok, skjelvende lepper og stikkende blikk, gestalter en fjetrende blanding av frykt, paranoia og desperasjon i Cecilia, slik hun gjorde særdeles godt i The Handmaids Tale.

Et traumeskadd sinn og ustabilt vesen skaper tidvis en tynn linje mellom det psykologiske og det overnaturlige. Filmen forsøker å avle fram en viss usikkerhet hvorvidt skikkelsen i huset simpelthen er et produkt av hennes egen fantasi.

The Invisible Man er på sitt beste nettopp når den lar seerens egne forventninger og forestillinger være grobunn for atmosfæren. Huset er til tider urovekkende tomt, stillheten litt for høylytt, og filmkameraet leker med det stummende husmørket.

Statisk kamerabruk fikserer blikket ditt mot den lysskye kroken i bakgrunnen, samtidig som Cecilia vandrer søkende gjennom rommet. Inntrengende innsynsvinkler lar deg også se gjennom øynene på husets usynlige gjest. Resultatet er pirrende uhygge, med et etterlengtet fravær av åndssvake spøkelsesbarn.

Kvaliteten i første halvdel kan imidlertid ikke redde en litt tøvete helhet. Skrekkfilmklisjeene lurer seg inn i mylderet, og skaper en gjespete irritasjon over resirkulerbare trekk ved karakterer og manus.

Klimakset er forkludrende og ganske forutsigbar, selv om historien tar en uforventet vending underveis – sci-fi-action er nemlig sjangeren som best beskriver filmens utvikling. Denne fusjonen mellom science fiction og horror kunne i utgangspunktet blitt en kultklassiker.

Dessverre sitter jeg igjen med assosiasjoner til kalkunene som gjerne vises på TV Norge kl 21:30 lørdag kveld. Ganske intetsigende, og ganske teit.

 

 

 




Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- Insidious 3 - Intetsigende, irriterende og svært bråkete møl

Les også andre anmeldelser av utgivelse:
- Pen oppdatert psykothriller

Diskusjon

Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(4,4 av 6 - 34 stemmer)

Kritikker i media

  • The Invisible Man
  • MovieCrypt.com
  • The Australian
  • Fromthefrontrow.net
  • Verdens Gang
  • Aftenposten
  • Dagsavisen
  • God Morgen Norge (TV2)
  • KinoMagasinet
  • London Evening Standard
  • New Zealand Herald
  • Oneroomwithaview.com
  • Times (UK)
  • Irish Independent
  • Daily Mail (UK)
  • Creative Loafing
  • Chicago Daily Herald
  • Filmfrosk (Youtube)
  • The Young Folks
  • SSG Syndicate
  • Jump-cut.no
  • Dagbladet
  • Filmfront
  • Cine.no
  • The Sun (UK)
  • I Hate Everything (Youtube)

Land:

USA, Storbritannia, Canada, Australia

Språk:

Engelsk

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2021 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.