Anmeldelse av The Invisible Man, amerikansk film fra 2020

Grøsser, Mysterie, Thriller, Sci-Fi Spilletid: 124 minutter

Ujevn om psykotisk eks

[Skrevet av: Ingmar Forsberg, Dato: 11.04.2021]

Cecilia (Elisabeth Moss) rømmer fra psycho-kjæresten. Han er søkkrik, manipulativ og voldelig. Hun søker ly hos en venn, i frykt for at han skal spore henne opp. Snart får hun vite at han har begått selvmord.

Det tar imidlertid ikke lange stunden før hun kan føle hans tilstedeværelse i huset, og hun begynner å tvile på om han faktisk er død.

Elisabeth Moss sin fuktige øyekrok, skjelvende lepper og stikkende blikk, gestalter en fjetrende blanding av frykt, paranoia og desperasjon i Cecilia, slik hun gjorde særdeles godt i The Handmaids Tale.

Et traumeskadd sinn og ustabilt vesen skaper tidvis en tynn linje mellom det psykologiske og det overnaturlige. Filmen forsøker å avle fram en viss usikkerhet hvorvidt skikkelsen i huset simpelthen er et produkt av hennes egen fantasi.

The Invisible Man er på sitt beste nettopp når den lar seerens egne forventninger og forestillinger være grobunn for atmosfæren. Huset er til tider urovekkende tomt, stillheten litt for høylytt, og filmkameraet leker med det stummende husmørket.

Statisk kamerabruk fikserer blikket ditt mot den lysskye kroken i bakgrunnen, samtidig som Cecilia vandrer søkende gjennom rommet. Inntrengende innsynsvinkler lar deg også se gjennom øynene på husets usynlige gjest. Resultatet er pirrende uhygge, med et etterlengtet fravær av åndssvake spøkelsesbarn.

Kvaliteten i første halvdel kan imidlertid ikke redde en litt tøvete helhet. Skrekkfilmklisjeene lurer seg inn i mylderet, og skaper en gjespete irritasjon over resirkulerbare trekk ved karakterer og manus.

Klimakset er forkludrende og ganske forutsigbar, selv om historien tar en uforventet vending underveis – sci-fi-action er nemlig sjangeren som best beskriver filmens utvikling. Denne fusjonen mellom science fiction og horror kunne i utgangspunktet blitt en kultklassiker.

Dessverre sitter jeg igjen med assosiasjoner til kalkunene som gjerne vises på TV Norge kl 21:30 lørdag kveld. Ganske intetsigende, og ganske teit.

- Insidious 3 - Intetsigende, irriterende og svært bråkete møl

• The Young Folks
  • SSG Syndicate
  • Jump-cut.no
  • The Sun (UK)
  • I Hate Everything (Youtube)

USA, Storbritannia, Canada, Australia