Anmeldelse av Just One of the Guys, amerikansk film fra 1985

Komedie, Romantikk Spilletid: 90 minutter

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie
- Romantikk - Les flere.

Jenta som ble en av gutta

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.04.2021]

Terri Griffith er en ambisiøs ung journalistspire fra Phoenix. Hun går på videregående skole og hun føler at lærerne hennes ikke tar artiklene hennes seriøst på grunn av hennes gode utseende. Og etter å ha ikke fått drømmejobben i en avis, skjønner hun at det er fordi hun er jente. Terri bestemmer seg for å rette opp situasjonen. Hun begynner på en rivaliserende videregående skole, og forklær seg som en gutt. Underveis møter hun Rick Morehouse, en nerd som blir hennes kjæledyrprosjekt. Etter å ha hjulpet ham gjennom en 'makeover' og oppfordret ham til å begynne å snakke med jenter, begynner Terri å falle for ham. Så spørs det om Terri å klarer å bli akseptert som "en av gutta" og sjonglere alle rollene sine på en gang...

Det er noe eget forlokkende med 1980-tallskomedier, og denne filmen hadde jeg ikke en gang hørt om, men den så ganske kul ut, så jeg måtte bare se den. Og alt er formet som en real tenåringskomedie med et manus løst basert på William Shakespeares ‘Twelfth Night’. Det er god 1980-tallsfealing over filmen.

Vi får se jenta som bare vil prøve å være gutt. Da får hun innpass i gutters verden som det motsatte kjønn. Og selvsagt tenker gutter bare på sex og er unge og virile. Digger at jenta Terry Griffith overdriver faktene som gutter gjør. Det føles som et helt greit triks i en komedie og jeg føler også denne komedien har den rette sjarmen med hvordan den serverer komedien.

Dette baserer seg på den typiske veddemålkomedien der det veddes om noe kan utføres. I denne sammenhengen, at hovedpersonen skal prøve seg som gutt. Konseptet byr på mye moro ut av at jenta prøver seg som gutt, med alle de utfordringer og komiske situasjoner det får henne opp i. Digger nerdegutta som oppfører seg som jeg knapt har sett noen oppføre seg annet enn på film.

Dette er en studie av gutter sett fra en jentes ståsted. Jenta prøver å ligge lavt der hun kan bli avslørt. Hun ser også ut som en pen gutt når hun har kledd seg opp. Det blir også moro når jentene begynner å bli interessert i henne som gutt. Det er blant annet moro når hun skal gå på guttetoalettet for første gang eller enda verre i herregarderoben. Liker hvordan Terry blir bestevenner med en gutt og hvordan historien utfolder seg. Karakterene er også noe av det som fungerer med denne komedien.

Filmen er regissert av Lisa Gottlieb og det at det er en kvinnelig regissør er med på å løfte filmen. Men likevel mangler filmen noe for at den skal ta skikkelig av og bli en stor vinnerkomedie, men dette er ganske bra hele veien og kult nok på topp til å underholde bra. Vi øyner romantikk i luften i en romantisk komedie som følger standardformelen ganske bra. Men det er jo litt av moro med disse filmen også. Og du vet jo hvordan dette vil ende, men likevel sitter man igjen med et smil på munnen når det hele er over.

Alt i alt er dette ganske severdig underholdning av eldre merke. Det er kjekt å se slike ungdomsfilmer som tar tak i både noe rundt å skildre det å være ung, komikk og samt litt sjarme i utførelsen av det hele. Det gjør dette til en film jeg faktisk endte opp med å like nok til å rulle en finfin firer på terningen. Om du liker komedier fra 1980-tallet, er dette noe du fint kan prøve deg på.

• Just One of the Guys
  • The A.V. Club