Anmeldelse av Delete Me - Sesong 1, norsk tv-serie fra 2021

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming

Delete Me - Sesong 1: Mørk og ambisiøs

[Skrevet av: Ingmar Forsberg, Dato: 30.03.2021]

Det er russetid i Bærum. Midt blant klysete jentegjenger, klæssetryner, og mannssjåvinistisk guttakultur, finner vi bestevennene Marion (Amalia Holm) og Marit (Thea Sofie Loch Næss). De lever i sin egen lille boble utenfor gjengen, der fokuset ligger på synkronsvømming og et mulig stipend i Miami.

Livet tar imidlertid en brå vending når en sexvideo av Marion sammen med to gutter i klassen blir spredd på nettet. Plutselig er alle øynene rettet i avsky mot henne, og Marion prøver i all sin desperasjon og fortvilelse å finne ut hvem som står bak. Hun får hjelp av en svensk hacker som har sine egne, personlige motivasjoner.

Ved overflaten skildrer serien en noe oppbrukt og banal ungdomstematikk. Men kreative, ambisiøse fortellergrep og overbevisende skuespillerprestasjoner redder serien fra å bli en forglemmelig opplevelse. Historien fortelles nemlig i revers, der den starter med slutten og slutter med starten. Slik som i Christopher Nolans Memento (2000), blir det hele en gåte som løses i løpet av de 7 episodene.

Resultatet er noe mer enn bare en gimmick - det gir en drivende spenning som vekker nysgjerrigheten, og legger til rette for tidvis oppslukende avsløringer og konfrontasjoner.

Vi får gradvis flere detaljer rundt karakterenes motivasjoner og handlinger i drøssevis av nære og ubehagelige scener som skildrer vennskap, gruppepress, utenforskap, russekultur og sexindustri.  Tankeutvekslingene er interessante, selv om budskapene føles overtydelige og konfliktene litt klisjepreget.

Serien leker seg også med kreative kameravinkler og et kunstnerisk formspråk. Kinematografien dveler over ansiktsuttrykk, kroppsspråk og mobilskjermer med kaotiske undertoner som gjenspeiler følelseslivet til hovedkarakterene, akkompagnert av minimalistisk og mørk elektronika-jazz à la Emilie Nicholas. Jeg får assosiasjoner til serien Euphoria (2019) som også uttrykker en viss skjønnhet og sensualitet i alt det jævlige, med ubehagelige scener som til tider er svært vakre i all sin grufullhet.

Det nære kamerabruket fremhever de nyanserte skuespillerprestasjonene til Holm og Loch Næss, der de utviser et bredt følelsesregister som føles naturlig på skjermen.

Men historien forkludres av den kunstneriske fremtoningen som føles småpretensiøs og distraherende til tider. De sensuelle, snedige fortellergrepene har nemlig tendensen til å bli mer som et fokuspunkt enn et virkemiddel som tjener historien.

Skildringen av ungdomskultur er stort sett realistisk, og det medfører overfladiske, fjasete dialoger med et dryss av «hore», «lættiss» og «bitch» som uheldig nok grenser til en parodi.

Graden av endimensjonalitet blant elevene tærer imidlertid litt på troverdigheten. Jeg har nemlig vanskeligheter med å tro på at tilsynelatende alle elevene på skolen, med unntak av hovedrollene, kan være så til de grader klysete, jævlige og uempatiske. Mangel på troverdighet er dessverre en gjentagende faktor også i andre aspekter av serien, for eksempel hvor ekstremt lett det åpenbart er å hacke seg inn på en annen sin mobil.

Serieskaper Marie Kristiansen skal ha honnør for å skape en mørk og annerledes ungdomsserie med ambisiøse virkemidler. Den når riktig nok ikke helt opp, men den er absolutt verdt en titt dersom du har tre og en halv time til overs.

• Delete Me
  • Serienytt.no