Anmeldelse av De Klarsynte (The Psychics), norsk film fra 2019

Drama, Grøsser, Thriller Spilletid: 75 minutter

Underholdende norsk ‘found footage’-film på lavt budsjett

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.03.2021]

Kameraet rister og virrer en del i åpningen av filmen før vi får se en kvinne ligge å ynke seg på badet med tape foran munnen, og tapet på armer og bein. Og etter at kameraet går i sort begynner historien med Camilla som i flere år har jobbet som journalist. Hun filmer seg selv og dokumenterer en ide som hun ønsker å undersøke nærmere. Hun har tidligere skrevet om savnede personer, og det som har dukket opp i slike saker er politiets bruk av medier og klarsynte. Camilla har tatt kontakt med klarsynte og skal se litt hva de jobber med og se om det er noe i deres evner. Hun får besøk av en kameramann som hjelper henne og er med å dokumentere prosjektet nærmere.

Hovedpersonen opplever at de klarsynte har konkret info om henne og vil hjelpe henne. Og videre følger vi den reisen Camilla blir tatt med på for og hun deler mye av seg selv fordi en klarsynt finner ut at hennes søster har blitt bortført og politiet stod uten spor i den saken. Hun blir også advart av en av de klarsynte om å følge saken på den måten hun gjør nå. Men Camilla gir seg ikke og tenker at hun forfølger saken som hun har lurt på svaret på i 20 år...

Dette er en såkalt 'found footage'-film som undertegnede gjorde seg først kjent med gjennom filmen ‘The Blair Witch Project’ fra 1999 som ble sett på kino. Og senere har slike filmer vært en del på menyen med sjangerfavoritter som Cannibal Holocaust fra 1980 og [Rec] fra 2007. Og dette er også noe så sjeldent som den tredje norske ‘found footage’-filmen, der vi har den populære Trolljegeren av André Øvredal fra 2010, som den store gutten i klassen.

Filmen tar oss ut i terrenget som TV-Norge har gjort allment kjent med sitt program Åndenes makt. Jeg er selv ikke så interessert i det alternative, men prøver å vurdere filmen likevel. Og heldigvis er dette langt mer underholdende enn en gjennomsnittsepisode av Åndenes makt. Vi blir tatt med på en reise litt frem og tilbake fra Camillas leilighet til langt ut i skauen. Det gjør at jeg faktisk liker dramatiseringen i filmen og det jeg blir tatt med på. Dette begynner rolig og tar seg veldig opp etter hvert.

Dette er en film laget på et meget lavt budsjett og er regissert og skapt av Tomas Sem Løkke-Sørensen. Bildet er ganske klart og fint og det samme kan sies om lyden og du får et kult dokumentarisk preg over filmproduksjonen. Det er heldigvis ikke for mye bruk av ristet kamera, utenom helt i starten. Synes også kameramannen har filmet på en del fiffige måter som gjør at filmen føles friskere enn man først kanskje skulle tro. Synes Tomas imponerer mye med filmen som nærmest føles veldig vellykket laget tvers igjennom. I alt fra det kunstneriske preget på filmen til hva han har fått til med så lite midler.

Det hele begynner litt dramapreget men med fokus på dokumentaren som utspilles. Alt har en kul stemning som blir mer uggen utover i filmen, på samme måten som den man også får i ‘The Blair Witch Project’, bare for klarsynte og en åndeverden ut i fra det. Det gjør at jeg blir sugd mer og mer inn i filmen og dens handling etterhvert. Liker også historien i filmen som vi blir tatt med på og en del av skrekken underveis er meget i samme segment som i ‘The Blair Witch Project’, bare nesten litt skumlere til tider, og det i seg selv er et stort kompliment til denne filmen.

Skuespillet i filmen er ganske oppløftende. Kirsti Lovas er et veldig bra anker for filmen. Hun spiller veldig naturlig og fremstiller dette på en troverdig måte. Lovas har god kjemi med de hun spiller mot og viser at hun har noe på lerretet å gjøre. Hun spiller såpass overbevisende at hun fører filmen og får dette til virkelig til å fungere med sine skuespillertalenter som virkelig løfter filmen. Det virker som om dialogen er improvisert frem og det skaper et mer naturlig preg på det som sies.

Må ærlig si at jeg var meget skeptisk til filmen på forhånd i og med at dette omhandler for meg et kjedelig tema, men alle min skepsis ble feid til side og filmen klarte å underholde meg temmelig godt med solid skuespill i front som redder mye. Det at filmen er laget som en ‘found footage’-film kan både være en styrke og en svakhet, men for denne filmen er dette bare en styrke og vi ser at man på det lille budsjettet kan skape store illusjoner. Liker også de små tvistene i filmen og at filmen blir mer og mer spennende utover.

Selve slutten er litt mer spennende med et stort klimaks helt til slutt der man sitter nærmest som hypnotisert med bankende hjerte å følger med. Men en rollefigur mot slutten føles litt for tilgjort, og det ødelegger litt av det ellers så naturlige inntrykket. Jeg trekker dog ikke mye for akkurat det og i det store og det hele er jeg meget fornøyd med det filmen gir meg. Med andre ord følger jeg gjerne spent med på hva Tomas Sem Løkke-Sørensen kommer med av filmer i fremtiden, og dette er absolutt å anbefale for deg som liker ‘found footage’-skrekk, eller bare vil se noe annerledes fra det norske filmdypet.

[ Se filmen på streamingtjenesten Amazon Prime Video ]

• De Klarsynte