Anmeldelse av Soldier Blue, amerikansk film fra 1970

Drama, Romantikk, Thriller, Western Spilletid: 115 minutter

Omtalespalte: Westernfilm

Her finner du omtaler av westernfilmer.
Les flere spalteomtaler: Westernfilm

En glemt western med indianerfokus...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.03.2021]

Vi følger en gjeng soldater fra amerika som skal bekjempe indianerne. Etter at indianerne angriper dem, kommer en soldat seg unna sammen med en ung blond kvinne. De holder sammen og forsøker å overleve på prærien. Hun er en indianersympatisør og han en svoren helt som kjemper for det motsatte. Men krigen splitter de to som også mot alle odds forelsker seg. Og da spørs det om alt er lov i krig og kjærlighet?

Dette er en westernfilm jeg ikke hadde sett eller hørt om før. Den var en del av samlingen DVD-samlingen Classic Cowboys, med en rekke mindre kjente klassikere innenfor westernsjangeren. Alt starter med at en ung kvinne synger tittelmelodien til fortitlene med en god vibrator i stemmen. Noe av den andre musikken i filmen har en typisk westernscore som er etterlignet i Back to The Future 3.

To soldater rir litt unna og blir skutt på. Den ene av dem dør og snart kommer indianerne og angriper blåjakkene i et fjellpass. Der stifter soldaten som kom seg unna bekjentskap med en ung blond kvinne som viser seg å ha god kjennskap til indianerne. Hun har lært seg å overleve med alle tenkelige midler, også å robbe de døde. Hun har nemlig vært konen til en av indianerhøvdingene. Men når 21 menn ligger døde, sørger hun over en savnet gul hatt, som ble mistet under angrepet. Det viser seg dog at de to fra vidt forskjellige sider i konflikten, skal vise seg å lære av hverandre.

Dette er en reiseskildring i den ville vesten på prærien. Iløpet av filmen får vi se hva som egentlig foregår og hvordan krigen mot indianerne føres. Filmen er bra brutal med masse sår, avkappede armer og annet som er resultatet av den harde krigen på slagmarken. Filmen har en overraskende god bildekvalitet, og er flott fotografert med masse kule naturskildinger som det historisk sett er mye av i filmhistoriens westernklassikere. Og denne filmen skinner i så måte.

Candice Bergen er meget yndig og sjarmfull i filmen. Den blåjakkede soldaten er ganske moralsk av seg, imens hun er litt mer rampete og robber de døde. Med andre ord er det litt kontraster i denne filmen fra død og fordervelse til overlevelse og den nydelige naturen. Og så vet vi ikke helt hva som venter dem i den videre handlingen i filmen.

Det er spennende med knivslagsmålet med en av indianerne og mye spenstig skjer i denne 'road movie'-en på vei tilbake til soldatfortet. Hun klenger på ham og er ikke redd for å vise hud eller å holde varmen om natten. Han er ikke vant til jenter som sover med ham, så han holder seg unna og synes det er rart når han blir kysset når han kommer med nyskutt mat til middagen.

Hun kjemper for indianernes rettigheter og han føler hun med det er en landssviker og prøver å leke helt. Du lurer ikke på om kjærlighet oppstår, for det legges voldsomt opp til det. Men her er det gutten som ikke er på hele veien og jenta som fører an. Stikk i strid med det meste av film på denne tiden og da særlig annen western.

Filmen bygger opp mot det store oppgjøret hele veien og vi tror jo kanskje det er indianerne som er den store stygge ulven, men så er det den hvite mann som prøver å kvitte seg med urinnbyggerne, som de føler er en trussel på deres eget kontinent. Så vi får se den hvite manns hat til indianerne og at de vil ta igjen med samme mynt som indianerne har gjort på de som prøver å utrydde dem.

Filmen er ganske rolig i motsetning mellom starten og slutten der mye skjer. Og det er mye kontroversielt som skjer mot slutten og en voldtekt skjer og mye annet slakterisk. Men det skaper kontrastene i filmen og beskriver heltene og at en mann som tror han er helt ser at han har tatt feil av sine egne i kampen mot indianerne. Og dette slutter ikke helt slik som du forventer.