Anmeldelse av The Craft: Legacy, amerikansk film fra 2020

Grøsser Spilletid: 97 minutter

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

Langt fra grensesprengende, men bedre enn sin forgjenger

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 24.03.2021]

Det har faktisk gått 25 år siden «The Craft» ble utgitt med en relativt blandet mottakelse. Noen synes at dette var stas, mens andre synes det var søppel. For bare noen uker siden tok jeg et gjensyn med den gamle filmen og kunne med det bekrefte at uansett hvor bra/dårlig den var, så har den virkelig tapt seg over årene. Det var kanskje det som var tanken til Blumhouse da de bestemte seg for å lag en oppfølger 24 år etter den første filmen kom ut. Og jaggu har de klart å sørge for at tematikk og historie blir relevant. Hvem hadde trodd det?

Lily (Cailee Spaeny) flytter med moren sin, Helen (Michelle Monaghan), til morens nye kjæreste Adam (David Duchovny) og hans tre sønner. Her må hun starte livet på nytt, noe som betyr nye venner, ny skole og nye okkulte hendelser … Livet får en brå start på skolen når hun får mensen og begynner å blø i klasserommet, men heldigvis er det tre jenter som støtter henne og tar henne imot med åpne armer. Sammen starter de et bånd av hekser som gjør livene sine bedre, mens de rundt dem må passe seg.

Da jeg hadde min store oppblomstring innen interessen for film på 90-tallet så jeg utrolig mye tull og fjas som jeg egentlig likte greit den gangen, men som nå står som sorte hull i min hukommelse av en grunn. «The Craft» fra 1996 var en slik film som jeg synes var spennende den gangen den ble utgitt, men som jeg måtte pine meg igjennom ved et gjensyn for noen uker siden. Jeg var derfor bittelitt skeptisk da jeg skulle sjekke ut «The Craft: Legacy» siden jeg ikke visste noe som helst om den. Skulle det bli en remake, en videreføring av den første filmen, en reboot eller kun en film som var i samme univers? Heldigvis gikk Blumhouse for den beste løsningen ved å bare gå for en videreføring av historien i den første filmen. Man får små drypp underveis som hinter til dette, og det er mye av dette – til tross for at den første filmen er meget dårlig – som faktisk gjør at filmen fungerer relativt godt.

«The Craft: Legacy» er en helt OK film der den blander elementer av det okkulte, hekser, spirituelle seanser og sterke krefter inn i et relevanse-univers som prikker av de fleste punktene på huskelisten på en ungdomsfilm i dag. Joda, her får vi mensen i klasserommet, grupperinger på skolen, forelskelser, fordommer, mobbing, utforsking av seksualitet og mye annet som bør kunne spille på lag med de fleste tenåringer. De forsøker å strekke ut en hjelpende hånd til de som kjenner seg igjen i disse temaene, som kan være relativt tungt stoff å spe inn i en film.

Litt synd er det at noen av rollefigurene blir litt borte i historien. Jeg føler ikke en god nok kontakt med blant annet Lily, og de tre andre jentene blir omtrent kun bare til papp. Jeg ser ikke stort til hva som faktisk driver dem til å opptre som de gjør, og det er litt dumt når det hele tiden snakkes om at de nå endelig er blitt fire stykk i gjengen. Kjemien og forholdet dem imellom blir også litt tynn suppe siden fokuset stadig ligger på Lily, hennes familie og hennes kjærlighetsjakt. Akkurat på dette området fungerer den gamle 90-talls filmen en liten smule bedre.

Jeg skal ikke komme og si at «The Craft: Legacy» er noe stor form for underholdning, men den overrasket meg litt ved å blande inn relevant og aktuell tematikk. Linken mot den gamle filmen er også såpass spennende at den er verdt å utforske videre, men jeg sår tvil om at det kommer til å skje med tanke på at filmen ikke ble altfor godt mottatt. Terningkast tre.