Anmeldelse av Zack Snyder's Justice League, amerikansk film fra 2021

Action, Eventyr, Superhelt-film, Fantasi Spilletid: 242 minutter

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Superheltfilm - Les flere.

Ett 4 timer langt mesterepos

[Skrevet av: Stian, Dato: 25.03.2021]

Justice League er den femte filmen i DC Universe, en filmserie basert på tegneserier fra DC. Det hele handler om Bruce Wayne ( Ben Affleck) og Diana Prince (Gal Gadot) som må samle personer med superkrefter for å forsvare jorden mot den store superskurken, Steppenwolf.

Endelig er den her, filmen alle har snakket om i flere år. Zack Snyder skulle fortsette sitt prosjekt på DC sitt filmunivers etter hans siste Batman / Superman-filmer. Det var ett av hans største prosjekt i hans karriere, da han skulle fortsette sin regissørjobb på Batman-universet. Dessverre måtte han trekke seg fra det prosjektet på grunn av dødsfall i familien, og Josh Wheedon tok over. Mannen som har jobbet på en god del av Marvel sine filmer de siste årene.

Filmen ble, som de fleste nok i dag vet, ingen stor suksess. Fansen krevde å få Snyder sin versjon, så etter mye om og men, fikk fansen det som de ville. Filmen har nå fått navnet Zack Snyder´s Justice League, (eller The Snyder Cut om du vil). Resultatet er helt fantastisk, rett og slett.

Justice League er DC´s svar på Marvel´s filmserie ´The Avengers`. Batman ( Ben Affleck), Wonder Woman (Gal Gadot), The Flash     (Ezra Miller), Supermann ( Henry Cavill), Aquaman ( Jason Momoa og Cyborg ( Ray Fisher) danner bakteppe i denne filmen. Av disse er det kun The Flash og Cyborg som ikke har fått frittstående filmer. Batman må samle alle heltene i kampen mot mektige Steppenwolf, da han er ute etter såkalte ´Moderbokser´ som har vært oppbevart hos de ulike heltene noen år. Det største problemet her er at den mektigste av disse heltene, Supermann er død, og han er den eneste som kan sette en stopper for Steppenwolf, ( briljant stemmelagt av Cieran Hinds). Ved hjelp av The Flash sine krefter og den ene Moderboksen, prøver heltene å gjennopplive han.

Dette er filmen alle har ventet på
Zack Snyder har delt filmen inn i 8 ulike kapitler, der hvert kapittel forteller og introduserer oss for heltene en etter en. Figurene får sin egen historie, der vi får litt bakgrunnshistorie fra alle heltene. Hvordan de ble til, og hva som skjer på hjemplassen deres. Filmen kan også sees som en 8 episoder lang TV-serie hvis der er ønskelig. Snyder har spilt inn noen nye scener, samtidig som heltene har fått enda mer brodd over seg. Batman er kanskje den rollefiguren som har fått den største overhalingen. Han viser mer følelser, og er enda mer sympatisk enn det vi har vært vant med å se ham i tidligere filmer. The Flash og Cyborg får enda mer skjermtid enn det de fikk i filmen fra 2017. Dette er dog ikke en ny historie, men mer en forlengelse av Josh Wheedon sin film. Narrativet og det solide lydsporet setter en ekstra lekker stemning i filmen.

Ett av mange positive aspekter med denne versjonen er at Steppenwolf ser enda mer fryktinngytende ut. Skal man sammenligne utgaven fra 2017 versjonen, da Steppenwolf kanskje var en av de absolutt dårligste skurkene i alle fall jeg har sett i nyere tid, er det en utrolig jobb Snyder har gjort. Snyder har endret hele hans blikk  og personlighet til å bli enda mer mektigere enn det som var tilfellet i forrige versjon. Steppenwolf og hans hjelpere som kalles  'Parademoner' gjør alt de kan for å skaffe tilbake Moderboksene, som våre helter tydeligvis har stjålet fra ham.

En lang, men enormt engasjerende film
Filmens spilletid låter på hele 4 timer og 2 minutter, men ingen minutter føles som bortkastet, tvert imot. Snyder tar seg god tid med hver rollefigur, og det er noe jeg setter stor pris på, for historien føles også veldig troverdig. Det er dog ikke hverdagskost at filmer idag er så lang som det denne filmen er, men Justice League må være lang for at filmens helter og historien skal bli forklart på en så god måte som mulig. Filmen holder seg på et stabilt og bra nivå hele veien, der actionen har blitt enda mer spektakulær enn i forrige runde. Det er nok av spesialeffekter her som gjør at Zack Snyders versjon føles enda mer ut som et ferdig produkt. Tempoet er høyt fra start til slutt, og det er godt å se at Snyder har våget å legge enda mer ressurser i dette. Dette er en film på et enormt stort budsjett.

Skuespillerne stråler i filmen
Alle filmens skuespillere stråler i denne filmen( det er faktisk ingen som gjør en dårlig jobb), mens filmens indre brodd har noe helt nytt over seg. Skal jeg trekke ned på noe må det være at noen få scener er overspilt litt vell mye. Filmen kan heller ikke sees i det beste formatet nemlig 4K UHD. Det er fordi HBO Nordic som viser filmen her til lands, ikke opererer med slikt. Det er skuffende, for dette er en film som blir enda bedre i det beste formatet, og den beste lyden. Dette er dog småpirk. Snyder´s versjon er filmet i 4:3 format slik det var tenkt fra start av. For noen kan dette kanskje forvirre og irritere litt, for man ser filmen i et annet perspektiv enn det som er vanlig. For meg ødela det så absolutt ikke. Jeg var så fokusert å begeistret, at jeg klarte å overse dette. Justice League er ett 4 timer langt mesterepos.

( Zack Snyder´s Justice League kan strømmes på HBO Nordic )

- Army of the Dead - En strålende film, servert Zack Snyder
- Justice League - Superheltene går opp et hakk i energi, sjarm og moro.
- Batman vs. Superman - Svært variert om stormannsgalskap på flere plan!
- Superman: Man of Steel - Supermann i total audiovisuell overkill
- Sucker Punch - Tvetydig kjønnskamp og drapsorgie.
- Watchmen - Watchmen er intresant, men det ble litt for mye i lengden
- 300 - Eit myteomspunne historisk slag blir film