Anmeldelse av Lovecraft Country - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2020

Drama, Fantasi, Mysterie, Grøsser Spilletid: 60 minutter

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Lovecraft Country - Sesong 1: Merksnodig, men svært velfungerende fabelserie.

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 22.03.2021]

Det eneste jeg visste om «Lovecraft Country» før jeg så serien var bildet som preger fronten av coveret, samt at det var en serie som svært mange serieglade kritikere hadde trykket til sitt bryst. Med andre ord var jeg rimelig blank og gikk inn med svært åpent sinn. Jeg fikk likevel ikke festet et godt grep om serien før det hadde gått fire episoder, men da var jeg også såpass godt inni universet at jeg ikke ville ut igjen. «Lovecraft Country» er intet mindre enn en formidabel serie med massevis av overskudd og spenning.

USA på 1950-tallet. Vi møter den hjemvendte soldaten Atticus (Jonathan Majors) som kommer tilbake til faren, onkelen, tanten og flere kjente i den lille byen han forlot til fordel for hæren. Leti (Jurnee Smollett) er en jente han kjenner fra oppveksten og et forhold mellom dem blomstrer opp i det de møter noen gedigne utfordringer når de setter ut på en ferd i sørstatene i USA for å finne faren til Atticus. Når natten velter seg over dem, møter de på rasister som jager etter dem, men det viser seg også at det finnes morderiske monster som er ute etter dem alle.

Det er egentlig litt vanskelig å fortelle om denne serien uten å dra det ut i det uendelige, for selv om den første episoden handler om at våre to hovedrollefigurer setter ut på en ferd i et landskap med mye ondskap, men videre har episodene et antalogi-type oppsett som fungerer svært godt. Jeg vet aldri hva som venter i neste episode og det fryder meg veldig. Joda, vi er plassert på samme område og har stort de samme rollefigurene å følge, men i det ene episoden er det monster i skogen, mens vi i neste episode får se en drikk som gjør at man kan bli en annen person.

Legger man til det faktum at selveste Jordan Peele (mannen bak «Get Out» og «Us») har lagt litt av sjelen sin i denne TV-serien, så er det lett å forstå at det er et element av horror og raseskiller innblandet i den herlige miksen som er og blir «Lovecraft Country».

Skuespillet og kjemien mellom skuespillerne er alfa og omega når det gjelder å få en slik unik serie til å fungere. Jeg har kjennskap til flere av skuespillerne, men stiftet også bekjentskap med flere nye ansikter da jeg så denne serien. Michael Kenneth Williams («The Wire» og «The Night Of») tar med seg nødvendig tyngde, mens det suppleres med biroller av blant annet Wunmi Mosaku («Luther» og «His House») og Jamie Chung («The Hangover Part III», «Gotham» og «Big Hero 6») for å sørge for at kvaliteten holdes på et jevnt nivå. Alt i alt er det dyktige folk både foran og kamera, noe som gjør at første sesong av «Lovecraft Country» fungerer meget godt. Såpass godt at jeg virkelig håper på at det blir en ny sesong.

Om du liker omfangsrike serier som spenner seg rundt sjangre som sci-fi, horror, drama og romanse, så har du nok noen herlige timer i vente om du sjekker ut «Lovecraft Country». Dette er en serie som biter over mye, men som fint håndterer å gjøre det. Jeg storkoste meg selv i de mest absurde episodene hvor de tøyer strikken litt vel mye, for dette er absolutt en kvalitetsserie verdt å få med seg.

- Lovecraft Country- Sesong 1: En gigantisk, men rotete serie

• Lovecraft Country