Anmeldelse av The Mole Agent, chilensk film fra 2020

Dokumentar, Drama Spilletid: 84 minutter

Omtalespalte: Leiefilm

Her finner du omtaler av leiefilmer på streaming.
Les flere spalteomtaler: Leiefilm
- Dokumentarfilm - Les flere.

Undercoveragent på eldrehjemmet treffer hjertet!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 20.03.2021]

Ved et sykehjem for eldre i Chile, er en muldvarp i ferd med å bosette seg. En privatetterforsker hyrer inn en eldre mann til å gå undercover, for å avdekke hva som skjer ved sykehjemmet. En pårørende av én av beboerne der, er nemlig bekymret for at noen stjeler fra og behandler de eldre ufint.

Inn kommer den 83 år gamle Sergio som skal figurere som en ny beboer ved eldrehjemmet. Dokumentarfilmskaper Maite Alberdi åpner filmen med en audition for eldre, etter at en annonse har søkt etter en eldre mann til å gjøre litt detektivarbeid. Valget faller etter hvert på Sergio, en nylig enkemann hvis dager hjemme alene etter sin kones død, ikke gir ham noe annet enn vonde tanker. Han tar derfor velvillig på seg denne spennende oppgaven og utfordringen for å få tankene over på noe annet.

Utstyrt med spionbriller, mobil og daglige rapporter som han sender til privatetterforskeren og arbeidsgiveren sin Romulo, sliter han først en del med både det tekniske, samt det å faktisk klare å grave i ting usett, og uten å vekke oppmerksomhet. Etter hvert avdekker han dog litt andre ting som skal vise seg å være minst like bekymringsfullt, som eventuelt tyveri og andre driftsmessige forhold.

Som dokumentar engasjerer The Mole Agent veldig fort. Den har dette litt snedige dramakomedieformatet og stilen, hvor klipp, musikk og regi blandes det dokumentariske på en vittig måte.

Allerede fra starten av er det utplassert skikkelige kameraer og operatører ved dette sykehjemmet, noe som forblir et litt diffust element filmen ut. Den eneste gangen noen tar opp dette, er når tre eldre damer på en benk kommenterer at de visst skal filme og lage film der, av uante årsaker.

Spørsmål som hvorfor de i det hele tatt trenger denne eldre herreagenten der, og hva han kan filme som ikke de utplasserte kameraene uansett kan fange opp, melder seg derfor fort i oss. Man vet slik heller ikke om sykehjemmet i det hele tatt vet om, eller i så fall hvilken unnskyldning de har fått, for at det filmes der over flere måneder.

Slikt må man som seer bare spekulere i, og som dokumentar får den slik en liten mystisk slagside hvor man hele tiden er skeptisk på om dette i det hele tatt er ekte, og/eller om sykehjemmet faktisk er med på hele opplegget, av uante årsaker.

Til tross for dette er The Mole Agent uansett oppriktig og ekte nok i sin skildring av hverdagen til alle disse eldre menneskene, et tverrsnitt av mennesketyper hvor flere av dem virkelig sjarmerer oss i senk.

Sergio selv, den muldvarpen, er nok dog den mest sjarmerende av dem alle. En oppegående, klar i topplokket og frisk kar, som etter hvert skal vise seg som det hjertevarme medmennesket han er. Det er i hans møte med hjemmets andre eldre at filmen virkelig får sin emosjonelle og beste styrke, for Sergio avdekker ikke bare tyveri og litt annet grums, han påviser kanskje det største problemet der, nemlig at alt for mange av de eldre føler seg ensomme, forlatte, og får for lite besøk av sine familier.

Sergio funker her derfor også som en slags psykososial oppsynsmann som snakker med dem, trøster dem og tar muntlige rapporter om hverdagene. På veien får han seg mange venner, og mens han blir terpet på å avlevere sine daglige rapporter om konkrete opplysninger, klarer han ikke som det varme medmennesket han er å la være med å også si sine meninger om menneskene der.

The Mole Agent er en veldig særegen dokumentar, gjort med en sjarmerende stil og tone, som tross en liten diffushet i bunn rundt disse opptakene ved eldrehjemmet, sjarmerer og varmer dypt inn til hjerterota. Den skildrer gode og vonde sider ved det å bli gammel, påviser forskjellene i livene våre, samt påminner oss om mangt et gullkorn rundt hvordan å leve livet mens man gjør det.

Der senior-agent Sergio i utgangspunktet skulle avdekke konkrete mistanker, ja der ender han opp med å finne noe enda mer moralsk og menneskeetisk tankevekkende, en sluttmoral som virkelig treffer oss i hjertet og hjernen. Filmen ble denne uken Oscar-nominert, og er Chiles bidrag for beste dokumentar i år.

(The Mole Agent kan i skrivende stund kjøpes og leies bl.a. hos VG+ og Google Play Film-tjeneste.)

Chile, USA, Spania, Nederland

Engelsk, Spansk