Anmeldelse av Hatchet, amerikansk film fra 2006

Komedie, Grøsser Spilletid: 85 minutter

Omtalespalte: Slasher

Her finner du omtaler av slsherfilmer.
Les flere spalteomtaler: Slasher
- Skrekkfilm - Les flere.

Rå og brutal slasher som går tilbake til røttene...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.03.2021]

Alt begynner i det Sampson og sønnen Ainsley jakter på alligatorer i en sump. Imens Ainsley urinerer, blir Sampson drept av et vanskapt vesen. Og dette er bare begynnelsen, fordi en gruppe venner bestemmer seg for å dra på en hjemsøkt sumptur i forbindelse med Mardi Gras-feiring i New Orleans. Etter mye om og men blir de med på tur med den uerfarne reiselederen Shawn. Det var et valg de kommer til å angre på, siden det er mer enn bare farlige krokodiller i sumpen...

Som alle gode slasherfilmer har også Hatchet sin morder. Vi følger den vanskapte Victor Crowley, som ble mobbet av andre barn og ble holdt skjult av faren. På selveste Halloween ble Victor brent inne i huset sitt. Han ble drept med et uhell av faren sin. Og siden den gang har Victor Crowley fordømt til å oppleve marerittet på nytt om og om igjen. Han løper rundt i sumpen og roper etter faren sin hver eneste natt. Med andre ord er han en slashermorder med alle de typiske trekkene man kan tenke seg.

Det er litt av en gjeng vi møter i filmen. I tillegg til den vanskapte Victor Crowley og reiselederen Shawn, finner vi to toppløse jenter, Misty, en pornostjerne, og Jenna, en sjefete, skrytende, oppegående skuespillerinne. Deres tøffe pornofilmregissør, Doug Shapiro, er også til stede. Ben og hans venn Marcus er også med på turen sammen med ekteparet Jim og Shannon Permatteo. Og på tross av alle advarsler drar de alle på tur i sumpen sammen med Shawn som aldri har vært på tur der før.

Filmen er laget av regissør Adam Green som også har skrevet manuset til filmen. Han har skapt en film i samme merke som de han vokste opp med på 1980-tallet. Ingrediensene er med andre ord velkjente og Green har klart å sette et eget stempel på filmens sammensetning av ingredienser. Filmen er supervoldelig og viser mye av blodige, praktiske effekter. Dette minner litt om Wrong Turn til tider med freakene derfra. Liker flere momenter med filmen. Dette er bra friskt og er virkelig laget for den voksne garde med mye brutalitet med en blanding av elementer best passende for folk over 18 år.

Dette føltes som en ganske frisk slasher-film, som i tillegg er både rå og brutal. Du får hardcore musikk i form av black metal og mye rølp, med bare bryster og annet som forsøker å blande inn en del humor i filmblandingen. Det er flere artige rollefigurer, blant annet han høye, tynne fyren er veldig klein. Skrekken i filmen er meget bra laget med noe som minner om en blanding mellom Wrong Turn og Frankenstein. Slutten er også en grei ende på visen.

Om du liker slasherfilmer er dette virkelig å anbefale. Alt føles bra gjennomført og har en egen evne til å underholde. Der andre filmer stopper for å puste, fortsetter dette bare å sjokkere og gi deg noe du ikke visste var mulig. Med andre ord beveger dette seg bort fra den mer typiske og glaserte slasherfilmen som Hollywood ofte gir oss, og det hele blir mer voldelig, servert med både humor og sjarme, på en måte du enten elsker eller hater, for de samme grunnene.

- Frozen - Iskaldt skiheisdrama

- God, gammeldags slasher-moro