Anmeldelse av Wonder Woman 1984, amerikansk film fra 2020

Action, Eventyr, Superhelt-film, Fantasi Spilletid: 151 minutter Aldersgrense: 12 år

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming

En ny solid superhelt film signert DC

[Skrevet av: Stian, Dato: 19.03.2021]

Vi treffer igjen Diana Prince (Gal Gadot). Hun forsøker å leve et normalt liv uten for mye bruk av de supre kreftene sine. Men da hun får en mulighet til å bli gjenforent med sin kjærlighet, blir også verden åpnet for ødeleggelse ingen så komme...

Wonder Woman 1984 er fortsettelsen på filmserien der Diana Prince aka Wonder Woman må beskytte alt å alle, og redde menneskeheten fra katastrofe. Den første filmen som hadde premiere helt tilbake til 2017 kom som et friskt pust innen superhelt-sjangeren. Filmen hadde mye bra action, samt en historie som virkelig begeistret. Nå, 4 år etter er det duket for oppfølgeren. Nok en gang må Wonder Woman kjempe mot kriminalitet.

1984 og den kalde krigen
Som tittelen angår har vi flyttet oss tilbake til året 1984, under den kalde krigen. I starten av filmen blir vi introdusert for en ung Diana, som deltar i en konkurranse innen ulike grener mot andre amazoner. Hun er atskillig yngre enn konkurrentene sine, men hun lar ikke det være en stopper for suksess. Hun gjør alt for å vinne, men det er enklere sagt enn gjort. Filmen starter i et høyt tempo, og det liker jeg. Diana blir etterhvert eldre og større, og det er da hun virkelig får bruk for det hun lærte under disse konkurransene da hun var yngre.

Wonder Woman 1984 introduserer oss raskt for nye rollefigurer. Pedro Pascal spiller rollen som superskurken og forretningsmannen Maxwell Lord, mens Kristen Wiig spiller hans kompanjong Cheetah. Disse to figurene synes jeg passer utmerket inn som filmens midtpunkt, der Wonder Woman får nok å hanskes med. Diana på sin side savner kjæresten Steve Trevor, og ønsker at han skal komme tilbake. Som et resultat av dette tar Steve´s ansikt form i en annen manns ansikt, og Diana får han tilbake.

Undertegnede hadde store forventninger til denne filmen, siden den første filmen var veldig bra. Filmene har en litt mer lystigere tone og setting enn mange av DC sine filmer til vanlig har. Dette gjør at disse filmene er veldig lett å følge med på. Wonder Woman 1984 inneholder masse sjarm, og det scorer filmen høyt på. Både det innholdsmessige og skuespill er det høy klasse over. Det er faktisk sjelden jeg ser nå for tiden at en skuespiller passer så godt inn i en tittelrolle som det Gal Gadot gjør. Hun spiller rollen svært troverdig, og har en en mimikk og kroppsbeherskelse som det er en fryd for øye å følge med på.

Filmens regi er det nok en gang Patty Jenkins som står for. Merk dere navnet, hvis dere ikke allerede har gjort det, Hun står bak en hel haug av kjente gode TV-produksjoner.  'The Killing', 'I Am The Night', og 'Monster' er blant det hun har på lagt bak seg på CVen. Undertegnede har sett det meste av det som er listet opp, så at hun er erfaren innen dette gamet er det ingen tvil om. Med de to Wonder Woman filmene som er kommet så langt, har hun lagt seg på en veldig glattpolert linje. Tempoet er høyt, og stemningen og settingen filmene har, er imponerende satt sammen.

Hver og en av rollefigurene  får nok av skjermtid. For meg var det skurken og forretnningsmannen Maxwell Lord som var det mest interessante høydepunktet i filmen, ved siden av Wonder Woman. Så for å oppsummere, kan jeg si at Wonder Woman 1984 er akkurat slik man forventer at en Wonder Woman-film skal være. Kan så absolutt anbefales på en kald kveld i mars.

Wonder Woman 1984 har premiere på HBO Nordic 26.mars.

- Wonder Woman - Herlig fengende og smart Wonder Woman!
- Justice League - Superheltene går opp et hakk i energi, sjarm og moro.
- Batman vs. Superman - Svært variert om stormannsgalskap på flere plan!
- Superman: Man of Steel - Supermann i total audiovisuell overkill

- Wonder Woman - Herlig fengende og smart Wonder Woman!
- Monster - God film, fantastisk skuespill!

- 80-talls retrosjarm med varierende kraft
- Nedsnakket oppfølger som gir mye kjøtt på benet

• Wonder Woman 1984
  • The Straits Times (Singapore)
  • Solzyatthemovies.com
  • San Francisco Examiner
  • Aisle Seat
  • ABC Tucson
  • Weliveentertainment.com
  • Cinemaclips.com
  • Journal and Courier (Lafayette)
  • Fullstendigkaos.blogg.no
  • Irishtimes.com