Anmeldelse av Politiskolen (Police Academy), amerikansk film fra 1984

Komedie Spilletid: 96 minutter Aldersgrense: 16 år

Politiskolen på sitt beste!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.09.2009]

Den nye ordføreren vil endre opptakskravene til byens politistyrker. Høyde, vekt, kjønn, utdanning og styrke skulle ikke lenger være avgjørende for opptak til politiskolen. Resultatet ble at hundrevis som aldri hadde tenkt på politi som yrke meldte seg straks. Vi blir med dem og deres artige påfunn på deres opphold på politiskolen...

Du kjenner sikkert igjen de velkjente karakterene, men for nye skal jeg introdusere dem. Mahoney er en uforbederlig tullekopp som alltid finner på så mye påfunn og driter opp i lov og orden. Han kommer inn på politiskolen for å la være å sitte i fengsel og som en lærepenge kan han ikke slutte selv. Hightower er også med med sin høye og veldig kraftige kropp som alle respekterer fryktfult. Mahoney får også ta med seg en person og valget faller på Jones som er en farget mann som ble arrestert for å lage maskinpistollyder med munnen. Han viser også i denne filmen at han kan lage mye mer artige og passende lyder enn det.

Så har vi Tackleberry en våpenfreak og veldig hard fyr tvers igjennom som elsker alt av bråk og skyting. Det er også plass for en farget dame ved navn Hooks med en veldig pipestemme. Fackler er en mann som alltid bringer ulykke med seg overalt hvor han går. Så har vi Barbara som er en mammadalt og en person som har få venner og som er vandt til å bli prylt. Det er også plass til en pen dame ved navn Thompson, som meldte seg til politiskolen fordi hun liker å kle seg som en mann.

Til å lede styrkene har vi kommandant Eric Lassard som ikke er den skarpeste kniven i skuffen, om han skjønner at det skal være kniver i skuffen i det hele tatt. Harris og Callahan trener de kommende politistyrkene. Harris er den strenge og den som alltid blir spøkt med, mens Callahan er en dame med store bryster som alle guttene sikler etter. Det er mange flere også som jeg ikke rakk og introdusere. Mye morro er i vente for gjengen på Politiskolen...

I en av hovedrollene, Mahoney, finner vi Steve Guttenberg som i senere tid også har spillt i Cocoon-filmene. Sex and the City-stjernen Kim Cattrall spiller Thompson. Bubba Smith er å finne i rollen som Hightower. I rollen som Tackleberry finner vi David Graf som i ettertid har tittet inn i en rekke TV-serier som Seinfeld, Høyvann og Party of Five. Michael Winslow er han med stemmen som burde vært brukt i mye mer morsomt med den gaven han har som er veldig særegen. Filmen har også sin Mannen med den nakne pistol-karakter i George Gaynes som ved siden av politiskolen har spilt kjente ting som Tootsie og Punky Brewster.

Dette er den første av i alt syv filmer som tok folket med storm på 1980 og begynnelsen av 1990-tallet. Hvorvidt alle er gode filmer bør diskuteres, men de inneholder en viss form for underholdning på det komiske plan og er gode på å skape karakterer som er morsomme. Selv musikken er legendarisk enkel og en utrolig god kjenningsmelodi. Når denne filmen kom i 1984 representerte den noe nytt og komisk som folk sikkert ikke kunne få nok av. Rart at en politiskole kan bli så gøy og halve sjarmen er de særegne rollefigurene og en greit opplagt historie og selvsagt mye gøyale ting som skjer. En koselig og litt frekk film om politiaspiranter som gjør politiskolen til et artig sted å være.

- Politiskolen 7 - Oppdrag Moskva - Kjedelig og særdeles lite morsomt
- Politiskolen 6 - By under beleiring - Bittelitt morsomt politifjas
- Politiskolen 5 - Oppdrag i Miami Beach - Om du ikke har fått nok, får du mer her
- Politiskolen 4 - Borgere på vakt - Noe av den letteste form for humor som er laget
- Politiskolen 3 - Tilbake i trening - Denne er med veldig få unntak ikke morsom i det hele tatt
- Politiskolen 2 - Deres første oppdrag - Litt moro men ellers slett manusarbeid

- The First Wives Club - Hollywoods svar på hustruer...

• Politiskolen
  • 80sreborn.com