Anmeldelse av Behind Her Eyes, engelsk (britisk) miniserie fra 2021

Thriller Spilletid: 47 minutter

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Thriller - Les flere.

Behind Her Eyes - Sesong 1: Trekantdrama med psychotwist!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 26.02.2021]

Den unge alenemoren Louise vikler seg inn i den gifte Davids tilværelse når hun begynner å jobbe som hans sekretær. Samtidig som hun innleder en affære med ham, blir hun også en dag kjent med hans kone, Adele. Etter hvert avdekker hun både hemmeligheter og merksnodigheter imellom dem alle tre, noe som resulterer i et trekantdrama utenom det vanlige.

For altså… Behind her Eyes er faktisk ikke det mer eller mindre klassiske trekantdramaet man først trolig kommer til å tro. Seriens 6 episoder er lenge temmelig treige og seige saker, i hvert fall tempomessig, men holder man ut, får man virkelig belønning!

I regi av nordmannen Erik Richter Strand, som står bak serier som Valkyrien, Okkupert og flere av Varg Veum-filmene, brettes det ut en historie som lenge føles som et klisjéfylt trekantdrama. Dette føles nemlig først som en blanding av Fifty Shades of Grey, møter såpeserie, iblandet en dash psychodrama. Så feil kan man imidlertid ta.

Etableringen av Louise, David og Adele er imidlertid finfint gjort, med gode og mange enkeltscener som etablerer dem godt som historiens trekantforankring. Vi blir godt kjent med dem og deres tiltrekning, så vel som at stadig mer rundt mystiske bakgrunnshistorier suger oss effektivt inn i dramaet. Tempomessig er det dog altså rimelig saktegående, dialogtungt og spenningskurven skyter ikke akkurat i taket, før mot slutten.

Man føler lenge også at dette er en serie om “hvem lurer hvem”. Det psykologiske spillet mellom disse tre partene er både den destruktive spiralkraften, men samtidig også drivkraften i historien, for oss. Mange vil trolig bli lei etter et par episoder, mens andre vil elske denne “treigheten” som noe langt mer realistisk og virkelighetsspeilende. Her gapes det også over mye fascinerende om oss mennesker, som frykt, følelser, angst og tiltrekning.

Den klassiske problemstillingen om hvorvidt det er “den galne dama” eller den “psycho ektemannen”, eventuelt ingen av delene, forblir uansett også det som tiltrekker oss her. Med et etter hvert stigende alternativt tilsnitt i historien, en side som virkelig ikke er vanlig innenfor tv-drama, tilføres dog en bit til historien som vil overraske og skille publikum i to. Twisten i dramaet og handlingen her, tilfører noe “nytt” til genren, noe i samme gate som moderne skrekkfilmer alá Get Out (2017) og Us (2019).

Behind her Eyes tilbyr nemlig etter hvert en twist man skal være svært god for å se komme. De som derfor tror at dette bare er “nok et døllt trekantdrama av såpekvalitet”, har tydeligvis verken hørt om boken med samme navn den er basert på av Sarah Pinborough, samt står i fare for å måtte utrope “wow, I didn’t saw that coming!”. Man kan i hvert fall trygt si at psykopati tas til et høytsvevende nytt nivå med denne serien! Dette er moderne tv hvor man belønnes for å investere tid, tanker og hjerneaktivitet i, og ikke omvendt. Det er også en dristig historie, som ikke alle vil bli like begeistret for, men hvor man til slutt skjønner hvor godt skrevet historien er. Som filmatisering av en bok, føles den også særdeles god, og til og med å være uten plothull. Med andre ord - dette er knakende god tv som føles som en moderne Hitchcock, iblandet en alternativ twist det står respekt av.

(Behind her Eyes har 6 episoder og kan strømmes på Netflix)

Les mer om miniserien

• Behind Her Eyes