Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES

Filmfront.no bruker cookies med Google analytics for å ha statistikk over bruk av filmfront.no. Med å fortsette å bruke filmfront.no godtar du bruk av cookies.
Logg inn
Bli medlem
Filmfronts egen podcast
 
 

Anmeldelse av Red Screening (Al morir la matinée), uruguansk film fra 2020

Grøsser, Skrekk Spilletid: 88 minutter

Omtalespalte: Streaming

Filmfront forsøker å gi deg overblikk i det enorme streaming-tilbudet. Filmfront anmelder stort og smått av det som kommer av filmer og TV-serier på streaming.
Les flere spalteomtaler: Streaming
Underspalter:
- Skrekkfilm - Les flere.
- Giallo-film - Les flere.

Giallo-inspirert retroskrekk.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 25.02.2021]

Under et fælt regnvær, holder en gruppe mennesker seg inne i en stor og gammel kino. Men mens en håndfull personer overværer en film, tar også en kaldblodig morder sete i salen…

Annonse:

Denne uruguayanske skrekkfilmen er et klart forsøk på å lage en homage til 70- og 80-tallets slashere, samtidig som italiensk giallotradisjon henger som et blodrødt tepper over hele filmen. 

I utgangspunktet noe veldig kult, dette! Det hele starter forholdsvis sakte og oppbyggende. Vi møter på et knippe karakterer i alt i fra en kinomaskinist og hans datter, en servicearbeider ved denne kinoen, samt en gruppe ungdommer og barn som er der for å se film. Underveis i filmen begynner folkene å bli drept, én etter én, av en mørk- og hanskekledd morder. 

Verre er det egentlig ikke. Handlingen er stort sett denne. Men likevel skal det absolutt bli verre, på flere måter. Regien av Maximiliano Contenti har tydelige og enkle filmatiske grep fortellermessig, som at det som skjer på det store lerretet speiler det som skjer i salen, med mer. Her er tydeligvis farger, utsnitt, stil og form vel så viktig som troverdighet og slik, noe som også selvsagt hører til genren, så om du er ok med dette, så vil det kanskje appellere til genrenerden i deg. 

Vi andre sitter dog imidlertid heller å tenker over hvorfor man ikke med svært enkle grep kan omgås disse genregrepene som overtydelig bryter med både realisme og troverdighet, grep som uansett mer virker som latskap og dårlig skrevet film, enn genremessige hyllester. Her blir eksempelvis flere i kinosalen drept, mens andre åpenbart sitter rett bak dem og verken ser hva som skjer eller enser noen ting. Altså…. really?!

Hvorvidt man også her har valgt å slikke genren opp etter ryggen, vites ikke. Hadde det ikke vært for at regien og filmen generelt føles såpass billig, kunne man faktisk ha trodd dette. Når man dog hadde fått en langt sterkere og mer virkningsfull effekt, bare ved å stokke om på karakterene og drapene i denne kinosalen, ja så virker det heller mer mot sin hensikt.

Ikke alt ved retro slashere og giallo-film er med andre ord like sjarmerende. Da er det bedre med den synthtunge keyboard-musikken som passer stilen godt, samt ganske bra gjennomførte drapscener, en kvalitet som i det minste er langt bedre enn de fleste liknende filmer var back then. Forøvrig er tempoet og fremgangen såpass treig, at man kjeder seg lenge før det i det hele tatt skjer noe. Når karakterene også stort sett er dørgende kjedelige, like retro seksistiske og usjarmerende, ja så er det egentlig stadig mindre å like her. 

Dessverre. For Red Screening ender opp med å bli som en rimelig teknisk god studentfilm, hvor man forsøker å tråkke i genreklisjéene, men uten at resultatet blir noe stort annet enn et litt filmfaglig interessant forsøk. Grepene med slow motion (alá typisk Brian De Palmas filmer), blir gjentatt til det kjedsommelige, og heller ikke på de stedene det hadde passet best. Det går også an å dra paralleller til 90-tallets slasherbølge, som Skrik og I know what you did last summer, men disse hadde i det minste et langt bedre tempo og oppriktig skremmende enkeltscener. Red Screening blir derfor mer et interessant forsøk, som mest kopierer, men uten å tilføre noe selv, og ender slik opp med å bli en film for de helt spesielt interesserte. Som skrekk anno 2021 er det lite å hente her. 

(Red Screening kan leies/kjøpes bl.a i Google Film, Viaplay, Youtube, m.fl.)


Diskusjon

Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(2 av 6 - 1 stemmer)

Land:

Uruguay

Språk:

Spansk

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2021 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.