Anmeldelse av Napola (Der Führers Elite), tysk film fra 2004

Drama, Krig Spilletid: 110 minutter

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm
- Krigsfilm - Les flere.

En annerledes skildring av krig

[Skrevet av: Elise, Dato: 24.02.2021]

I 1942 lever Friedrich under harde kår med familien sin i Berlin, men en dag oppdages han av en eliteskole på grunn av sine ferdigheter i bokseringen. Når muligheten byr seg forlater han hjemmet, og starter sin tid som kadett.

Handlingen i Napola handler ikke direkte om krig, men kretser rundt karakterer som lever sin hverdag med krig, eller forberedelsen på den. Den er heller ikke det man kan kalle for ny, men kanskje i en ny og effektiv forkledning. Vi får se ungdommen i strid mot familiens (og andre autoritære figurer) ønsker og det de selv står for og drømmer om, spilt ut mot et bakteppe av krig og urett. Likevel kunne handlingen godt vært enda mer definert og gått mer i dybden, en av disse punktene er vennskapet mellom Friedrich og Albrecht som avsluttes sterkt, men som mangler oppbygningen.

En av filmens sterkeste punkter er karakterene. Først og fremst er det en mengde interessante karakterer som alle har egne særpreg som skiller de fra mengden, og skaper en livlig gjeng i filmens kjerne. Alle skuespillerne har god og naturlig kjemi med hverandre, og er også noe av det som står sterkt i denne filmen; den realistiske følelsen som preger store deler av den. I sentrum av denne troverdige gjengen finner man Albrecht og Friedrich, som er filmens to hovedkarakterer og er en interessant duo.  De er sterkt kontrasterende karakterer, og byr på en spennende dynamikk. Friedrich rømmer fra sin anti-nazistiske far, mens Albrecht, på sett og vis, rømmer fra sin nazistiske far. Ellers er Friedrich glad i kamp og styrke, en typisk tøffing, mens Albrecht helst unngår vold og vil heller skrive.

Napola operer på flere plan samtidig, og gir seeren samme sak fra flere sider, og er både tankevekkende og provoserende. De tosidede og hyklerske aspektene er en viktig del av handlingen da det henger sammen med (blant annet) Albrecht og hans fortelling, og det jeg har kommet til å se på som filmens budskap, for dette er en film som ikke bare handler om krigen som kjempes rundt i verden, men om krigene flere av karakterene kjemper med seg selv, og konfliktene de møter i folkene rundt dem.

Det eneste jeg skulle ønske denne filmen gjorde annerledes var å dykke dypere på enkelte områder, som nevnt ovenfor er en av disse utviklingen av vennskapet mellom Friedrich og Albrecth, da dette mot slutten av filmen fortoner seg som det viktigste. Det denne filmen gjør godt er å plante og etablere ulike forhold og situasjoner smått og diskre, noe som fungerer godt og skaper et realistisk univers og mylder av liv, men noe av dette kunne godt vært dratt lenger ut. Til tross for at jeg synes dette er en fantastisk film synes jeg det blir litt for mye på overflaten. Dette burde likevel ikke holde noen tilbake fra å se den, da dette er en annerledes skildring av krig, og et godt stykke rørende og realistisk drama.

• Napola
  • Outnow.ch