Anmeldelse av The Initiation, amerikansk film fra 1984

Grøsser Spilletid: 97 minutter

Omtalespalte: Slasher

Her finner du omtaler av slsherfilmer.
Les flere spalteomtaler: Slasher
- Kultfilm - Les flere.

Mord på menyen...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.02.2021]

Vi følger universitetsstudinen Kelly Fairchild. Hun har lidd med tilbakevendende mareritt om en fremmed mann som brenner ned i barndomshjemmet hennes. Sororityhuset med studiene har en rekke ritualer og det gjør at hun bryter seg inn i den velstående farens varehus, sammen med noen av de andre studentene. Det Kelly ikke vet er at en morder går løs og den har også brutt seg inn i varehuset. Det er duket for noen dødelige og bloddryppende timer på kvelden der Kelly og hennes venner får kjenne på morderens vrede...

Filmen begynner rolig, og bygger seg opp. Det hele gir deg en lett blanding av mye rart. Det er alt fra personene på galehuset, den slemme og snerpete sykepleieren og huset til alle studinene. Det er til og med en student som går kledd ut som en penis på kostymeball. Kan du ønske deg mer? Tja. Du får også noen rare mareritt som stiller litt spørsmål. Hva er det med dette marerittet som hovedpersonen bærer på? Hva betyr det? Ta det med ro, for du får alle svar i løpet av filmen. Og det skal ikke jeg avsløre her.

Vera Miles er den store stjernen i filmen, som er viden kjent for sin opptreden i en rekke filmer med Hitchcocks Psycho som det store karriereøyvblikket. Daphne Zuniga spiller derimot hovedrollen i filmen og minner om en eldre versjon av Frida i den norske filmen Frida, med hjertet i hånden. Hun ser veldig spesiell ut i filmen og stikker seg ut i mengden.

Regien er ved Larry Stewart som blant annet regisserte kult-TV-serien ‘The Incredible Hulk’ noen år før. Han leverer innimellom bra her, men filmen er noe varierende skapt. Alt er enkelt bygget opp med ganske oversiktlig foto som fanger det som er interessant å få med seg i bildet. Og sammen med lydbildet blir filmen godt fortalt. Klippingen i filmen er ikke utpreget god, men heller ikke direkte dårlig heller. På det filmtekniske leverer filmen veldig på det jevne. Synes innendørsscenene ofte er bedre og mer forseggjorte enn de utendørs. Det er også forskjell på litt støy i bildet i enkelte scener.

Musikken er kul og stemningsskapende synthmusikk med tidlig 1980-tallsvibber, men heller mer enklere og mer rett på sak enn den mer typiske poppreget som musikken på listene fra samme tid ellers utstrålte. Lydsporet er ikke alltid det beste, selv på blu-rayversjonen. Det gjelder med lokasjoner med gjenklang og støy i bakgrunnen som grumser til talen litt og gjør ikke lyden alltid klokkeklar, selv om det meste går greit å høre hva som blir sagt.

Stemningen i filmen litt dyster innimellom all festingen. Det snues på ting fra litt komiske elementer til mer gravalvor. Rundt midtveis i filmen blir stemningen og spenningen skrudd til et par hakk. Det er mange skumle scener i den store bedriftsbygningen. Scenen der lysene går av etasje for etasje er veldig kul. Liker de oppfinnsomme mordene som blir mer og mer hyppig mot slutten. Mordene er kule gjennomført og de praktiske effektene er ganske gode. Spesielt alt fra øksemordscenen og utover holder bra standard til slasherfilm å være.

Filmen er litt av en joker, og selv om dette ikke er den aller beste produksjonen, ble jeg mer og mer engasjert i det filmen gav meg av opplevelse. Det hele begynner litt labert, men så tar dette seg veldig opp og mot slutten sitter jeg klistret. Det er noe ekstra når mysteriet rulles opp mot slutten. Liker også tvisten på slutten ganske godt. Dette er også litt standard for en slasher å være, særlig når du har sett mange lignende scenarioer før, men likevel engasjerer dette bra. Filmen er laget på en sjarmfull måte som det er vanskelig å motstå for det rette publikumet, selv om undertegnede ikke likte alle momenter med filmen, til det er den litt for ujevn.

• The Initiation
  • Hudsonlee.com